Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken Hasselblad?

dobos

Aktiv medlem
Någon med koll på Hasselblad?
Vilken ska man välja som ny HBL-användare? Jag vill gärna ha inbyggd ljusmätare, viss automatik (bländarstyrd tid) och prismasökare.
Vilken optikserie finns det mest beg-utbud av, CF?
Blocket vimlar av billiga Bladare, men det är svårt att veta vilken som är lämpligast. Vad ska man se upp med - även solen har ju som bekant sina fläckar. 8-10000 känns som en smärtgräns för ett kit med hus, 80mm och bakstycke. Jag har aldrig kört HBL, eller annan mellanformat, men är hyggligt erfaren i övrigt.

//Lasse
 
Om du ska få någon sorts esponeringsautomatik alls är det såvitt jag vet bara 200-serien som gäller (kanske 2000 också). Jämfört med 500-serien finns det ganska dåligt med beggade 200-kameror och de är oftast dyrare.

Annars finns det prismasökare med exponeringsmätare som passar samtliga bladare. Om man kan klara sig utan automatiken så är en 500C/M med CF 2,8/80 och A12 magasin en bra början. Det var vad jag själv köpte när jag började med mellanformat.

/Klas
 
Du kan få "inbyggd" ljusmätare med en prismasökare även på 500C/M, men man får överföra värdena till objektivet själv.

Jo, den ser fin ut. Det enklaste man kan kolla är väl att slutaren verkar gå som den ska på alla tider. Man bör speciellt kolla de längre tiderna. Sen är det ju bra att veta hur gamla grejerna är, om de är proffs- eller amatörkörda osv.

/Klas
 
dobos skrev:
Om vi ser till 500C/M, vad ska man titta på vid köp? Svaga sidor? Oljud?
Det finns inte några direkta svaga sidor på 500 c - c/m husen. Kolla så att frammatningen känns jämn och fin, att den manuella spegeluppfällningen funkar, och att de bakre ljusridåerna fälls undan helt vid exponering och stängs helt vid frammatning.

Kolla de långa slutartiderna på objektiven, man kan höra på mekanismen om den löper ojämnt. C-objektiven har rätt så trög fokusering, det är inte ett fel, men den skall löpa jämnt utan att kännas skrovlig eller fastna.

Det finns en liten skylt på filmhållaren (magasinets inkråm) med de tre sista siffrorna i serienumret. Kolla så att serienummer på höljet och filmhållaren matchar varandra.

-- MW
 
För att kolla hur gammalt ett hus eller magasin är:

V = 1
H = 2
P = 3
I = 4
C = 5
T = 6
U = 7
R = 8
E = 9
S = 0

Exempel:
Serienummer RS 1234567 = Tillverkat 1980 (R=8, S=0)

Objektiv, tag loss objektivet och ställ det på närgränsen. Kika in i objektivet bakifrån, på insidan finns ett fyrsiffrigt nummer stämplat. Exempelvis 2109. Det objektivet är då tillverkat i september (09) 1978 (1978 = 1957+21)

-- MW
 
Tack Magnus - jag ska kolla noga.
Vet du vad det är för skillnad på C resp. C/M? Av ditt svar har jag fått intrycket av att det är CF-objektiven som har slutaren i själva objektivet. Varför gör man så?
 
C är äldre än C/M. I C/M kan man byta mattskiva själv lätt. Om man vill byta mattskiva på C så är det lite krångligare och man måste göra det hos en verkstad. I övrigt är det ingen skillnad.

CF objektiven har slutaren i objektivet, så kallad centralslutare.
Varför? Ja, det finns väl en del fördelar, bla. blixtsynk på alla tider.
Alla objektiv i C-serien har centralslutare.
CF-objektivet kan du även använda till F-serien med vanlig ridåslutare.
 
Erik Schalin skrev:
Är det just en bladare du ska ha då?

De är dyrare än tex Mamiya, Pentax.

Vad jag verkligen VILL ha är en Contax 645 - gärna med ett Phase One P25. :)
Men HBL känns bäst sett till kvalitet per krona - vissa fina 500 C/M nästan vräks bort.
Vilken Mamiya skulle du rekommendera - se tidigare önskemål om automatik/ljusmätning.
 
Förtydligande om automatiken

Det jag menar med automatik är att vid en given (manuellt vald) bländare, så pekar en liten pinne på en skala med slutartider (i sökaren) på vilken slutartid som är lämplig. Den sortens enkel automatik räcker gott. Det jag INTE vill ha är en fullständigt manuell kamera där jag måste använda en handhållen ljusmätare.

Har 500C/M det jag vill ha?
Krävs det en prismasökare för detta?

//Lasse
 
Jag har ingen prismasökare själv, men som jag förstått det så visar åtminstone Hasselblads äldre prismasökare med ljusmätare ett EV-värde i sökaren. Detta får man sedan föra över till objektivet (som har EV-skala).

De nyare sökarna kan fås att fungera med antingen tids- elelr bländarautomatik.

Rätta mig någon om jag har fel.

/Klas
 
dobos skrev:
Vad jag verkligen VILL ha är en Contax 645 - gärna med ett Phase One P25. :)
Men HBL känns bäst sett till kvalitet per krona - vissa fina 500 C/M nästan vräks bort.
Så sant. En annan fördel med Hbl är att 500 serien har varit med så länge så att det finns nästan hur mycket prylar som helst på begagnatmarknaden. Det finns till och med piratgrejer ifall man tycker att man behöver t.ex. ett extra magasin eller två (110 dollar styck). Eller en prismasökare med exponeringsmätning (80$ för TTL, 120$ för ttl/spot).
Kolla på http://www.hartblei.com

På eBay hittar man ganska ofta teleconverters tillverkade av Komura eller Vivitar för en bråkdel av vad en Hbl converter kostar.

Det är bara att slå till och ansluta till skaran av lyckliga Hasselbladsinnehavare

:) -- MW
 
dobos skrev:
Vad jag verkligen VILL ha är en Contax 645 - gärna med ett Phase One P25. :)
Om det är så att du i framtiden (när studiorna börjar byta ut sina Phase-bakstycken) vill köpa ett begagnat bakstycke så är nog Hasselblad rätt köp idag.

Annars bör du få en äldre Mamiya 1000s med ljusmätare, vidvinkel, normal & tele för runt 5000 kr.
En del tycker sökaren på 1000s är ngt mörk.

Du hittar manualerna till "Mamiorna" på Mamiyas hemsida som pdf om du vill läsa mer.
 
Erik Schalin skrev:
Om det är så att du i framtiden (när studiorna börjar byta ut sina Phase-bakstycken) vill köpa ett begagnat bakstycke så är nog Hasselblad rätt köp idag.

... men inte en 500C/M väl?
Ok att C645 och HBL-H1 (och vissa andra, typ Mamiya) är digitalanpassade, men äldre mellanformatare ska vara lagom roliga att sätta digitalbakstycke på - det går, men kommunkationen mellan systemen är ju verkligen noll.

Jag måste passa på och vurma för Contax 645 - det tycks vara en förbaskat bra kamera. Jag satt å dräglade i tech-specen och tyckte att den har allt. Av någon anledning säljer den dåligt (något av ett fiasko faktiskt) och man ser den beggad för långt, långt under nypriset. Inte utan att man blir sugen! Men även om 18000 är billigt för 645:an, så är det i alla fall 10000 mer än vad man får ge för en fin 500C/M, men så är det ju en mycket vassare och modernare kamera, men å andra sidan finns det många beggade objektiv till HBL, vilket inte finns så mycket av till Contax..., osv, osv

Ja, man kan bli tokig av det här!
Kan ingen SKÄNKA mig en 645:a. ;-)

Edit: Ok, det var lite av ett sidospår. Alltså: HBL 500C/M + 80mm + 120-bakstycke (gärna två) + prismasökare. Ha - då är det bara att loma ner till Schönhers och klämma på grejerna.
 
Senast ändrad:
klasb skrev:
Jag har ingen prismasökare själv, men som jag förstått det så visar åtminstone Hasselblads äldre prismasökare med ljusmätare ett EV-värde i sökaren. Detta får man sedan föra över till objektivet (som har EV-skala).
Japp!

De nyare sökarna kan fås att fungera med antingen tids- elelr bländarautomatik.
Näpp!
500-serien har ingen exponeringsautomatik, utom 503, som har TTL-blixtmätning.

200 serien (nerlagd) hade automatik. Enligt ett rykte så var en av orsakerna till nedläggningen av 200-orna att slutaren satt så nära filmplanet att det störde digitalbakstycket.

-- MW
 
Magnus W skrev:
Japp!


Näpp!
500-serien har ingen exponeringsautomatik, utom 503, som har TTL-blixtmätning.

200 serien (nerlagd) hade automatik. Enligt ett rykte så var en av orsakerna till nedläggningen av 200-orna att slutaren satt så nära filmplanet att det störde digitalbakstycket.

-- MW



Skillnad på 500/503, förutom TTL?
200:eek:rna är apdyra!

Någon HBL jag tycker är sååååå läcker är den där SWL (heter det så?) - en liten pudding med stor vev. Men den har externa sökare va? Blir ju lite bökigt kanske.
 
Magnus W skrev:
Japp!


Näpp!
500-serien har ingen exponeringsautomatik, utom 503, som har TTL-blixtmätning.

200 serien (nerlagd) hade automatik. Enligt ett rykte så var en av orsakerna till nedläggningen av 200-orna att slutaren satt så nära filmplanet att det störde digitalbakstycket.

-- MW


Jag uttryckte mig lite dumt. Vad jag menade var att de nya sökarna PME-45 och PME-90 väl går att använda med bländar- eller slutarprioritet, dvs mätaren visar rätt slutartid för på mätaren inställd bländare? Att man sen ändå måste föra över värdena på objektivet är klart.
 
dobos skrev:
... men inte en 500C/M väl?
Ok att C645 och HBL-H1 (och vissa andra, typ Mamiya) är digitalanpassade, men äldre mellanformatare ska vara lagom roliga att sätta digitalbakstycke på - det går, men kommunkationen mellan systemen är ju verkligen noll.

klipp

Visst saknas integrering mellan en 500-kamera och digitalbakstycke, men det finns massor med bakstycken som funkar till en 500. Som jag förstått det kopplar man in bakstycket i blixtsynken för att aktivera sensorn.

/Klas
 
dobos skrev:
Skillnad på 500/503, förutom TTL?
200:eek:rna är apdyra!
500c - sökarskivan går att byta ut på verkstad. objektiv längre är 150 vinjetterar sökarbilden lite i överkanten, men filmen vinjetteras ej.
500c/m - sökarskivan går lätt att byta själv. långa objektiv vinjetterar.
501c - sökarskivan går lätt att byta själv. Gliding mirror medför att långa objekiv inte längre vinjetterar i sökaren.
501c/m - man kan inte längre byta frammatningsveven.
503cw - som 501c, men med winder som tillbehör.
503cx - som 503cw men med inbyggd sensor som mäter blixtljus från filmplanet. kräver kompatibelt blixtagg.
Jag tror jag fick med det mesta där. :)

Någon HBL jag tycker är sååååå läcker är den där SWL (heter det så?) - en liten pudding med stor vev. Men den har externa sökare va? Blir ju lite bökigt kanske.
SWC, SWC/m, 903SWC och 905SWC; extern sökare och fast monterat 38 mm vidvinkelobjektiv som är legendariskt skarpt och bra. Hejarns dyr liten godbit dock. SWC och tidiga SWC/m har c-objektivens design och Synchro-Compurslutare. Sena SWC/m och 903SWC har CF design och Prontorslutare. 905SWC har CFi design och Prontorslutare.

-- MW
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.