Annons

Snickarbälte+ kolfiberstativ+ tele=stabilitet på frihand!

Produkter
(logga in för att koppla)

Pongu

Aktiv medlem
Snickarbälte+kolfiberstativ+tele=stabilitet på frihand!

Köpte ett snickarbälte (tack Mats Ekberg!), körde ner två av benen på mitt Velbon Carmagne 630 med Ultimate ballhead i dessfickor, slog på IS:en och njöt av nästan full stabilitet på frihand!

Tog en bild på 1/4s och 420mm brännvidd på EOS 20D (motsv 670mm) och skärpan blev helt OK:
 

Bilagor

  • test_image.jpg
    test_image.jpg
    48.9 KB · Visningar: 884
Pontus jag behöver din hjälp!

Det verkar vara en vrålbra idé, som jag spontant känner att jag också vill ha. Men sedan kommer min slöa hjärna ifatt mig och frågar när
är det bra?
 
Suverän idé! Snickarbälte ska genast inhandlas. Jag har inga IS objektiv, men kan tänka mig att det kommer att ge bra stabilitet jämfört med när mina spaghettiarmar ska hålla kamera+70-200.

Man får inte vara alltför fåfäng förstås ;)
 
arldic skrev:
Pontus jag behöver din hjälp!

Det verkar vara en vrålbra idé, som jag spontant känner att jag också vill ha. Men sedan kommer min slöa hjärna ifatt mig och frågar när
är det bra?

Det är väl bra när man vill kunna förflytta sig snabbt, eller som alternativ till enbensstativ!? Så tänkte jag iaf.
 
yalazy skrev:
Det är väl bra när man vill kunna förflytta sig snabbt, eller som alternativ till enbensstativ!? Så tänkte jag iaf.

Precis! Jag har inget enbenstativ och jag vet inte om jag behöver det heller. Med denna lösning har jag allt stöd jag behöver fär mitt 300mm IS i någorlunda ljus.


Jag har inte hunnit prova mer än i lägenheten (det regnar ute!) men jag kan tänka mig att det är en bra lösning vid dessa tillfällen:

1) När man fotar saker som rör sig snabbt och stativ är för klumpigt, t ex flygande fåglar eller racingbilar. För fåglar borde det bli ännu smidigare än med enbensstativ, eftersom man kan vrida kroppen bakåt snabbt.

2) När man måste kunna röra sig snabbt och byta position men ändå ha kameran redo för skott hela tiden.

3) När man måste hålla kameran redo en längre tid, som när man väntar på att ett djur ska utföra en viss aktivitet och armstyrkan inte räcker till i längden. Stativet på marken är ännu bättre, men på det här sättet är man redo för action.

Kom gärna med fler förslag!

/Pontus
 
arldic skrev:
Ok, det blir ett snickarbälte.

Mitt kostar 98kr på Clas Ohlsson och är nog det mest lämpade du lär hitta. Mycket stabilt och man känner inte av benen alls.

Dock kan det ju vara bra med ett lätt stativ. Tror inte det är lika skönt med mitt Gitzo 505!

/Pontus
 
yalazy skrev:
Ja du ser väldigt bra ut i bältet! Jag tänkte mer på hur jag själv skulle se ut =)

Det är sexigare med tjejer i snickarbälte än killar i snickarbälte! Det blir nog bra ska du se! Får posta en bild sedan!

/Pontus
 
Flickvännen, som för övrigt står för bilden av mig, tyckte snickarbältet var sexigt... ;-)

Det avgjorde saken! Nu ska jag köpa snickarbälte!! ;)

Skämt åsido: är det kulledshuvud du använder? Det ser ut som det. Har du objektivet löst i huvudleden eller är den fastskruvad? (förstår ju att det är upp till mig, men jag menar i ditt exempel ovan). Bra resultat och bra idé! I-like-a-lot-DIY's! :)
 
ksjunior skrev:
Det avgjorde saken! Nu ska jag köpa snickarbälte!! ;)

Skämt åsido: är det kulledshuvud du använder? Det ser ut som det. Har du objektivet löst i huvudleden eller är den fastskruvad? (förstår ju att det är upp till mig, men jag menar i ditt exempel ovan). Bra resultat och bra idé! I-like-a-lot-DIY's! :)
Japp, ett ultimate ballhead, ett extremt lättviktshuvud, som tillsammans med ett kolfiberstativ fungerar fint för just det här syftet!

På bilden är huvudet låst. Man får en hel del flexibilitet ändå eftersom man kan luta kroppen en del upp och ner. För ytterligare rörlighet skulle man ju kunna låa upp kulleden, men jag tror det blir betydligt instabilare. Komplettera med ett axelstöd också kanske..? ;-)

Eller du kanske menade om objektivet sitter fast eller inte och inte om huvudet är låst? Ja, det sitter fast, men med en snabbfästesplatta, så det går fort att lossa alltihop.

/Pontus
 
Huh

För en annan som har på sig bältet mellan 06.45-16.00 känns det hela mindre skoj, har du prövat axelstativ Pontus?
Jag har det inte själv men hört mycket gott om det.

mvh/Jan
 
heh heh... glöm inte bort att updatera din medlemsprofil:

Min kameraväska innehåller...
 
hmm, bälte i all ära men det går lika bra med de fickor som ens byxor är utrustade med - inte bara på byxan utan även jackans ytterfickor tål att användas som stativstöd!
En grej mindre att släpa på tänker jag.
Använder mitt Manfrotto-enben med kulskalle ofta på så vis.
Väger lite, tar liten plats och ger den extra slutartiden vid behov.
Ner i fickan bara...
 
Eller du kanske menade om objektivet sitter fast eller inte och inte om huvudet är låst?

Nä, du svarade på min fråga med bravur, tack!
Ska prova om det funkar att släppa lite på byxbältet och stoppa in två ben där...eller kanske inte ändå när jag tänker efter.. hmm.
 
Re: Snickarbälte+kolfiberstativ+tele=stabilitet på frihand!

Pongu skrev:
Köpte ett snickarbälte (tack Mats Ekberg!), körde ner två av benen på mitt Velbon Carmagne 630 med Ultimate ballhead i dessfickor, slog på IS:en och njöt av nästan full stabilitet på frihand!

Tog en bild på 1/4s och 420mm brännvidd på EOS 20D (motsv 670mm) och skärpan blev helt OK:

Jag då har du plötsligt fått två stycken "ballheads" :)

(Jag var bara tvungen)
 
Re: Re: Snickarbälte+kolfiberstativ+tele=stabilitet på frihand!

Dimage7d skrev:
Jag då har du plötsligt fått två stycken "ballheads" :)

(Jag var bara tvungen)
Jo, men den andra är ju inte en lättviktare... ;-)

/Pontus
 
kokko skrev:
hmm, bälte i all ära men det går lika bra med de fickor som ens byxor är utrustade med - inte bara på byxan utan även jackans ytterfickor tål att användas som stativstöd
Nja, jag provade detta först, men benen hamnade lite för långt bak så att de låg emot höfterna. Detta gjorde anordningen betydligt mindre flexibel då rörligheten i sidled minskade. Dessutom gjorde det rätt ont efter ett tag, men det är klart, de beror väl på hurdana byxor/fickor man har! Men det blir rätt stabilt det också, det var så idén uppkom.

Fördelen med snickarbältet är att benfötterna hamnar rakt from på låren vilket ger mer rörlighet, och att "plattan" under fickorna gör att man inte känner av stativet lika mycket.

/Pontus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.