Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 vs D70s

Produkter
(logga in för att koppla)
Har man redan en D70 finns det ingen som helst anledning att byta, som jag ser det, om man inte är i verkligt akut behov av trådutlösare.

*Större skärm
*Möjlighet till trådutlösare
*Något högre kapacitet på batteriet (äts antagligen upp av den större skärmen).
*"Riktig" USB 2
*Den inbyggda blixten går något vidare

Resten av uppgraderingen får man med ny firmware till sin D70.
 
Är det verkligen full speed (eller vad det heter) USB2 i D70s?
Tyckte mig ha läst att det ska vara "High Speed" dvs samma som på D70.

/E
 
Jo, jag blandade nog ihop USB-hastigheten med D50:n.

Full speed heter den långsammare varianten och High Speed heter den snabbare.
 
Jag blandade hur som helst om termerna.
Hittade nedanstående på in-ter-net..

A "low speed" USB device transfers data at 1.5 megabits per second.
A "full speed" USB device transfers data at 12 megabits per second.
A "high speed" USB device transfers data at 480 megabits per second.

Hursomhelst så har jag för mig att D70 och D70s har samma hastighet enligt DP-review. Att D50 skulle ha högre hastighet verkar intressant. Trodde att även den var "full speed".

Det är en jämrans skillnad på ca 1,5 Mb och 60 Mb i sekunden... hade varit trevligt med "high speed". Vad klarar kortläsarna av? Om det står USB2 på kartongen, kan man förvänta sig "high speed"?

/E
 
Jag har köpt min D70 just när D70S annonserades som mest. Jag bestämde mig, tveklöst att köpa D70, därför att de s.k. förbättringar i D70S inte är värda, för mig 2 laxar extra.Jag köpte en Hama Card Reader 9in1 för bara 190:- Den ÄR full speed USB 2.0. Använder aldrig kameran för att läsa in bilderna och inte heller för att styra kameran från datorn, för den delen.
Större skärm? Bahh. Samma upplösning. Jag har glasögon i vilket fall som helst.
Den nya firmware för D70 tror jag är nästan lika som finns i D70S.
Jag har sedan tidigare haft en Nikon kompakt kamera så D70 passade mig utmärkt.
Den som just börjar skulle jag ändå rekommendera D70S, om inte plånboken styr.
/Fred

P.S. Varning för D50. Den kan inte styra SB-600 eller SB-800 blixtarna trådlöst, men det gör D70.
 
Enligt senaste (läsvärda) numret av Allt om digitalfoto som kom idag anser testaren Magnus Fröderberg att man inte ska köpa D70s utan välja D70 så länge den finns kvar. Förbättringarna är inte tillräckliga på D70s för att motivera det högre priset.

D70s har inte heller "äkta" USB2. Riktigt dåligt av Nikon. Man var väl tvungen att stressa ut något på marknaden eftersom Canon ryckte till sig initiativet med 350D.
 
Fast äkta USB2 eller inte spelar ju ingen större roll i praktiken. Kortläsare är ju ändå modellen.
 
Slowfinger skrev:
Fast äkta USB2 eller inte spelar ju ingen större roll i praktiken. Kortläsare är ju ändå modellen.

Jo men om du vill använda Nikon Capture eller Capture One spelar det roll. Som det nu är måste man ju slanta upp till en D2X innan det fungerar drägligt. Det har i alla fall jag inte någon budget till...
 
Nej, så är det inte. Både Nikon Capture, Nikon Wiew och Capture one 3.7 tillåter att man kör transfer via kortläsare istället för direkt från kameran.
 
Man kan ju styra kameran via "Camera Control" och tex låta kameran ta en bild var 5:e sekund (time lapse). Man kan ju åxå använda kabeln för att föra över bilderna direkt till hårddisken vid "vanligt" foto inomhus osv.
 
Beror väl på. Skulle man använda det för att plåta modell i studio kan det kanske vara lite enerverande om det tar 5s för varje bild att föras över, skulle jag kunna tänka mig.
Skulle man vilja ta en bild per sekund så går inte det.
 
AnWi skrev:
Jo men om du vill använda Nikon Capture eller Capture One spelar det roll. Som det nu är måste man ju slanta upp till en D2X innan det fungerar drägligt. Det har i alla fall jag inte någon budget till...

Varför behöver man en usb kabel til c1 pro ?

till nc behöver man usb kabel om man vill ladda upp kurvor till kamera, vilket knappast kräver hi-speed. eller om man skall skjuta "Tethered " i NC.

/Paul L.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.