Annons

Närbildslinser?

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Sådana där linser man kan köpa för att göra kameran närsynt som skruvas på so ett filter.
Kort fråga, funkar dom?

Tack
 
Beror på hur många du skruvar på och av vilken optisk kvalitet dom är. Personligen håller jag mig ifrån närbildslinser då jag tycker att dom försämrar bildkvaliteten för mycket, med bland annat försämrad kantskärpa och elaka färgförskjutningar.
 
Jag tycker att försättslinser är en bra (och billigt) sätt att börja med makrofotografering, sjävklart är ett riktigt makroobjektiv skarpare men även dyrare...

Jag kan slå ett slag för Nikons T-serie (3T, 4T, 5T & 6T), dessa har dubbla element och är av högsta kvalité. Skulle dom inte passa din objektivfattning kan du använda anpassningsringar (step-up/step-down). För att få bästa resultat, skall man helst använda fasta objektiv, eller zoomar av hög kvalité. För att räkna fram förstorningen, är det enligt denna formeln: förstorning = försättslinsens dioptri * objektivets brännvidd (i meter). Till exempel, med 6T (2.9 dioptri) på en Nikon 180/2.8 blir förstorningen = 2.9*0.18=0.522, dvs. cirka 1:2. För att få större förstorningar skall längre objektiv eller försättslinser med starkare dioptri användas.

mvh,
Niklas
 
BugEyes skrev:
Jo, men funkar dom bra?

Ja, mycket bra. Med mina billiga linser kan jag inte se några allvarliga försämringar vad gäller bildkvalitet, däremot stjäl de lite ljus. Men oj vad roliga de är att leka med!

Edit: laddade upp bilden igen, den blev så förstörd av vid första storleksminskningen.
 

Bilagor

  • legogubbe.jpg
    legogubbe.jpg
    47 KB · Visningar: 783
Senast ändrad:
Man får vad man betalar för.
Dyrare linser ger bättre resultat.

Själv använder jag Nikons närbildlinser 4T (52mm) och 6T (62mm).
Båda är på 2,9 diioptri och med två akromatiska linser.

Dessa ger ett för mig ett utmärkt resultat.
Jag använder dessa både på zoom och fast optik.

Det generella påståndet att fler glasbitar försämrar stämmer inte alla gånger,
då det alltid är fler linser i ett macro-objekitv än i ett motsvarande icke-macro.
 
Tack för svaren,

Såg att det fanns billiga kit att köpa och undrade om det kunde vara kul att leka med. Det verkar så, så jag beställer nog. Inte så mycket pengar att förlora i alla fall.
Macro är inget jag ägnar mig mycket åt så jag vill inte köpa en dyr glugg bara för det.
 
Det finns väl iofs macrogluggar som inte är SÅ farligt dyra, men det beror ju på vad man menar med dyrt såklart. Ett närbildslinsset från tex Hoya är ju mycket billigare och ger hyggligt till bra resultat. När jag använde dem till min A70 kunde jag inte se någon försämrad bildkvalitet alls. Påskruvade på min 50/1.8 måste jag blända ner en hel del innan det blir acceptabelt. Gör jag inte det får jag dålig kantskärpa och kontrast.
Man kan även använda en bakvänd 50mm-optik som närbildslins om man vill komma riktigt nära.

Bara du är medveten om att du kanske inte får allra bästa optiska kvalitet eller kanske måste blända ner mycket (det vill man ju kanske ändå göra pga skärpedjupet) så tycker jag allt att du kan köpa närbildslinser.
 
Jag använder en 10D med 70-200 och 100-400 som jag brukar använda en Canon 500D försättslins på ,tycket det funkar mycket bra och får alltid plats i fickan när man är ut .Har inte märkt någon försämring på korten ännu.
 
Jag har köpt set med försättslinser på Tradera och plåtar macro och abstrakt med dom.
Eftersom jag gillar korta skärpedjup kan jag inte uttala mig om kantoskärpan. :)

Femtielfte gången jag länkar till Olle Bjernulfs artikel om macrofoto. Längre ner på sidan står om försättslinser och om hur man räknar på avbildningsskalan.
http://www.fotosidan.se/doc.htm/2872/
 

Bilagor

  • maskros1400.jpg
    maskros1400.jpg
    43.1 KB · Visningar: 723
mohei skrev:
Jag har köpt set med försättslinser på Tradera och plåtar macro och abstrakt med dom.
Eftersom jag gillar korta skärpedjup kan jag inte uttala mig om kantoskärpan. :)

Femtielfte gången jag länkar till Olle Bjernulfs artikel om macrofoto. Längre ner på sidan står om försättslinser och om hur man räknar på avbildningsskalan.
http://www.fotosidan.se/doc.htm/2872/

Det var sådana där Tradera linser jag hade i tankarna också. Inte ute efter superkvalitet utan mest för att leka lite. Tack också för länken till artikeln, den var lärorik.
Då kommer nästa fråga och det är vilken glugg jag ska köpa det för. Lutar åt min enkla Sigma 18-125 som har en filtergänga på 62 mm. Annars har jag ju också min 70-200 med 77 mm och 24-70 med 82 mm, till den sista har jag inte sett några billiga alternativ.
 
Bilden ovan är plåtad med 55/1.8 och lins +4.
Det mycket korta skärpedjupet pga bländare 1.8. :)
Med mitt 135mm och en +4 får jag skala 1:2.


Jag har använt försättslinser på en 28-80 zoom och det har funkat bra. Enklare med zoom vid macrofoto egentligen, man slipper krypa hit och dit för att få bra beskärning i sökaren. :)
Min blåsippsbild i mina album är plåtad med 80mm och +4 om jag inte minns fel.
 
Vilket blir bäst att skaffa försättslinser till kitoptiken till D70n eller Sigma 70-200/2,8?
 
Kitobjektivet är väl 18-70 eller nåt?
Bättre med längre brännvidder så att avståndet blir längre till motivet. Annars risk att slå i det man plåtar.
Hände mig när jag plåtade med 28mm och försättslins. Motljusskyddet slog i blomman så det var svårt att få in skärpan pga att blomman gungade så. :)

Och dessutom får man det som Robert säger i sitt inlägg som kom in medan jag skrev mitt. :)

28mm och +4 --> 0.11, dvs skala 1:10
50mm och +4 --> 0.2, dvs skala 1:5
135mm och +4 --> 0.54, dvs skala 1:2
200mm och +4 --> 0.8 osv

Man närmar sig 1, som motsvarar skala 1:1, med större brännvidder.

Nu hoppas jag att jag har räknat rätt och att skalorna stämmer. :)
Rätta mig gärna om detta blev helt åt skogen. :)
 
Senast ändrad:
Tackar för svaren.
Titta lite på cyberphoto. Det verkar vara problem att hitta försättlinser som är 77mm går det att lösa på något sätt?
 
Ahh..tack
Det var ju en viss skillnad i pris jämfört med Hoya och B&W. avspeglas det märkbart i kvaliten också?
 
Jag har köpt försättslinser av märkena DKE och Forte på Tradera.
Som sagt, jag plåtar med kort skärpedjup så jag kan inte uttala mig om skärpan. Kan inte heller jämföra med Hoya mfl.

Vad jag vet om mina linser är att man inte förlorar något ljus och att man kan plåta med AF.

Jag kan ju ta en bild med stort skärpedjup och lägga upp här eller maila till dig. Men då blir det med MF --> kan bli lite fel med skärpan ändå. :)
Senare, först måste jag tyvärr jobba lite. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.