Annons

Märkligt fokusproblem med D70 och kitobjektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

gost

Aktiv medlem
Jag har nu gjort en del tester med min D70 och mitt begagnade kitobjektiv jag köpt. Kitobjektivet visade sig bakfokusera ganska ordentligt, så jag skickade det på reparation till Nikon. Idag fick jag tillbaka objektivet och det visar sig att det är fortfarande samma problem.

För att kunna ringa in problemet, lånade jag en alldeles ny D70 med kitobjektiv av en kompis (Han fick kameran igår) och gjorde lite tester med de olika kombinationerna.

Länken nedan visar en sida jag gjort för att belysa problemet (Sidan är på engelska eftersom jag även lagt ut en fråga på dpreview.com)

http://www.gostworks.com/lensproblem/lensproblem.html

Det märkliga med allt detta är att det verkar inte bara som mitt objketiv bakfokuserar, utan att min kamera inte gillar Nikons kitobjektiv. Mitt Sigma 18-50 producerar skarpa bilder, men min kompis kitobjektiv ger inte skarpa bilder, men det gär det däremot på hans kamera!?

Någon som har några bra idéer på vad allt detta kan bero på?
 
Jag hade nog lämnat in både kameran och kit-objektivet för att få dom kalibrerade.. och sen hoppats på att Sigmat fortfarande funkat i alla fall.
 
Det känns lite vanskligt eftersom alla mina andra objektiv fokuserar korrekt. Skulle kameran bli kallibrerad efter 18-70 objektivet så kanske jag får problem med alla andra objektiv och det känns inte så lockande.
 
Jag mailade Thom Hogan för att få en synpunkt på det problem jag upplever och han svarade följande:

"Both of your cameras and both of your lenses should be taken into Nikon for
check. Unfortunately, Nikon appears to have made some small changes that
require adjustments for those of us who have early D70's."

Det sista, att Nikon gjort något som gör att tidiga modeller av D70 måste justeras, är det någon fler som hört talas om detta? I så fall känns det som det borde vara något som Nikon borde gå ut med officiellt.
 
Jag trodde i min enfald att backfokusproblemet låg i kameran, inte i objektivet.Det är väl ändå så att det är kameran som avgör var fokusen skall ligga?

Har jag fel, så rätta mig gärna.
 
Kent, titta på den sida jag gjort som visar mitt problem (Första inlägget i den här tråden), där ser du mitt dilemma.
 
Fredrik, hade du liknande problem? När dom justerade din kamera, skickade du då med ditt kitobjektiv? Jag är lite oroligt att om jag skickar både kamera och kitobjektiv så kommer de andra objektiven att vara ur fokus.
 
gost skrev:
Fredrik, hade du liknande problem? När dom justerade din kamera, skickade du då med ditt kitobjektiv? Jag är lite oroligt att om jag skickar både kamera och kitobjektiv så kommer de andra objektiven att vara ur fokus.

Nu kan jag inget alls om detta, kan bara vara ute och cykla, men visst är det så att kitobjektivet har inbyggd fokusmotor? Kan det inte vara så att tidiga D70 har problem med att kommunicera med den inbyggda fokusmotorn?
 
gost skrev:
Fredrik, hade du liknande problem? När dom justerade din kamera, skickade du då med ditt kitobjektiv? Jag är lite oroligt att om jag skickar både kamera och kitobjektiv så kommer de andra objektiven att vara ur fokus.

Hej Göran,

Jag testade min sprillans nya D70 med mina objektiv och fann att jag har en liknande situation som du - mitt 50mm 1.8D framfokuserar rejält - 5 cm på ett avstånd av en meter vid f/1.8 och det blir värre med avståndet - linsen är i princip oanvändbar för längre avstånd än tio meter. Jag testade en annan 50/1.8D och fann att även denna framfokuserar lika mycket på min D70.

18-70-objektivet framfokuserar en aaaaning men detta är i stort sett osynligt vid vanlig fotografering. Allt detta tyder ju på att mitt kamerahus är feljusterat.

Däremot så har jag bakfokus på min 80-200 AF-D-objektiv. På samma kamera!

Det är alltså så att om jag skickar in kamerahuset för justering till Nikon för 50mm objektivet, så kommer jag ju att ha en helt oanvändbar 80-200-glugg eftersom bakfokuset ju blir ännu större. Om jag måste välja mellan 50mm-gluggen och 80-200-gluggen så väljer jag givetvis 80-200:an...

Thomas
 
Jag har också gjort en hel del tester.

Min D70, köpt mars 2004, alltså ganska tidig, fungerar bra med:
Sigma EX 15-30/3.5-4.5
Sigma EX 15/2.8D Fisheye (sålt)
Sigma 18-50/3.5-4.5 DC (sålt)
Sigma 55-200/4.0-5.6 DC (hyllvärmare)
Nikkor AF 50/1.4D (bakfokus några millimeter på korta avstånd, i övrigt toppen).
Nikkor AF 85/1.8
Nikkor AF 35-70/2.8D
Nikkor AF 80-200/2.8D

Men fungerar mycket dåligt med:
Sigma EX 18-50/2.8D

Gluggen återkom efter inlämnande utan åtgärd och jag är skitsur!!! Tänker inte ge mej. Den bakfokuserar, är oskarp och ibland finns ingen skärpa någonstans.

/AnWi
 
Stå på Dig är mitt råd.

När jag tidigare hade en Canon 20D köpte jag Sigmas 18-50/2,8 EX efter att noga läst allt jag kunde hitta på nätet och kände att det skulle bli alla tiders normalzoom till min kamera. Fick mitt nya exemplar från Cyberphoto och det visade sig att det frontfokuserade rejält, samt att det alltid ställde fokus på oändligt när jag använde extern blixt i kombination med mitt-AF-punkten. Pratade med Cyberphoto och fick en ny, backfokus, pratade med Cyberphoto, fick en tredje som också den fokuserade fel. Skickade in den och tog en Tamron 28-75, som var betydligt bättre, dock långt ifrån bra, men då hade jag tröttnat och sålde alla Canongrejor och behöll min D70, som jag hittils inte haft några fokuseringsproblem med, förutom lustigt nog min dyraste lins som jag köpt, vilken frontfokuserade en smula. Det märkliga var, att jag skickade in linsen till Nikon och fick tillbaka den med meddelandet om att det inte var något fel på den, dock fungerar den mycket bättre nu än förut. Jag kan tillägga att jag nu faktiskt har en Sigma 18-50/2,8 EX, som fungerar klockrent på de tre kameror jag har tillgång till, så det är nog tyvärr så att det är lite ojämn kvalitetskontroll på priatgluggarna.
 
Tack Tord för ditt stöd. Jag tänker inte ge med mej. Tycker det är synd eftersom jag läst så mycket gott om gluggen.

/AnWi
 
Anders, jag har också som dig fått tillbaka min glugg en gång och helt utan synbar skillnad. Blev lite less och gick direkt tillbaka till affären för att skicka tillbaka den. Den här gången skrev jag ut två bilder som visar hur allvarligt den bakfokuserar, så dom skulle bara våga skicka tillbaka gluggen utan att det blivit bättre :)

Jag har gjort lite tester med mitt nya Sigma 80-400 OS och min gamla Sigma 55-200. Överlag kan nämnas att jag är lite skeptisk till kvalitén på bilderna, börjar misstänka att min kamera trots allt kan fela lite, eller så har jag helt enkelt blivit överkritisk och förträngt tidigare resultat.
 
Hej,

Om du upplever att dina bilder inte blir helt perfekt skarpa, så kan det vara bra att göra ett test annars rekommenderat jag att du inte gör det. Man måste känna till att inget AF-system är perfekt och att en viss feltolerans ingår i konceptet. Om fokuseringen är helt uppåt väggarna, så kommer det att ge resultat i dina vardagsbilder också som blir väldigt suddiga på låga bländartal.

Det finns ett enkelt sätt att testa fram- eller bakfokusering, och det är helt enkelt att man ställer tre föremål (t ex batterier eller kryddburkar) på varierande avstånd ifrån kameran - exempelvis 49 cm, 50 cm och 51 cm. Det är viktigt att avståndet ligger väl inom objektivets minimiavstånd!

Kameran ska stå på stativ och vara inställd på minsta möjliga skärpedjup. Fokusera på det mittersta objektet och knäpp. Om kameran / objektivet fokuserar korrekt, så ska skärpan hamna hyfsat exakt på det mittersta objektet. Om skärpeplanet hamnar bakom, så kan det vara en antydan om att kameran bakfokuserar. Hamnar skärpan framför, så kan det tyda på en frontfokuserande kamera/objektivkombination.

Testa sedan olika kombinationer av bländare ända upp till f/8. Det är inte perfektion du eftersträvar utan ett konsekvent beteende.

Ett och samma kamerahus kan t ex frontfokusera med ett objektiv och bakfokusera med ett annat utan att det är något fel på kameran. Zoomobjektiv kan även växla mellan front- och bakfokusering i olika zoomintervall. Det är först när du konsekvent har bak- eller frontfokusering som det lönar sig att försöka åtgärda felet.

Tompa



FILM) (piratjenny skrev:
Hur kan man lättast testa ev bak- eller framfokusering?

/jenny
 
gost skrev:
Anders, jag har också som dig fått tillbaka min glugg en gång och helt utan synbar skillnad. Blev lite less och gick direkt tillbaka till affären för att skicka tillbaka den. Den här gången skrev jag ut två bilder som visar hur allvarligt den bakfokuserar, så dom skulle bara våga skicka tillbaka gluggen utan att det blivit bättre :)

Jag har gjort lite tester med mitt nya Sigma 80-400 OS och min gamla Sigma 55-200. Överlag kan nämnas att jag är lite skeptisk till kvalitén på bilderna, börjar misstänka att min kamera trots allt kan fela lite, eller så har jag helt enkelt blivit överkritisk och förträngt tidigare resultat.

Jag är på bättre humör idag! Det blir en ny glugg. Tills jag hunnit testa den förutsätter jag att problemet är löst.

Göran: Det är inte rätt(-vist) att jämföra kitgluggar som 55-200 med Sigmas EX-serie.

Kitobjektiven har som målsättning att vara lågprisgluggar med rimlig kvalitet. Man ryser verkligen när man ser skillnad på bilder tagna med Sigma 55-200 jämfört dem med Nikkor 80-200/2.8.

De Sigma EX-gluggar jag har, och har haft har presterat mycket bra, 18-50/2.8D undantaget. Sigma har i vissa lägen varit det bästa du kunnat köpa, har man ju kunnat läsa på flera håll.

Många har ju dessutom testat Sigma EX 18-50/2.8D med lysande resultat.

Jag hoppas verkligen att gluggen, när jag får den, skall vara precis så bra som jag läst.

Kolla in länken tidigare i denna tråd. Jag använde bl.a den plus egna tester och gjorde ett excel-ark med beskrivning av varje bild. CDn med alla bilder (typ 35st) samt beskrivningen skickade jag in till Zieger. Det gäller att stå på sig.

/AnWi
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.