Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

IR med 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ta TV-fjärren och fota IR'en när du trycker ner en knapp. Väntar på ett IR-filter till min 300D och EF50/1.8II. Har sett massor av IR-bilder från 300D, så det är nog inga problem med 350D.
 
Visst syns ir-lampan när man fotar fjärren.

Hoppas bara att det irsynliga-ljuset inte är allt för hårt bortdämpat. Skulle var kul om kamerans AF funkar med ir också.

Skulle gissa på att det inte är tal på några handhållna kort med ir-filter.

Vet någon om sökaren blir totalsvart med Hoya R72? Kanske blir till att fota i blindo. Det står ju att R72:an släpper igenom lite ljus. Undra om det är tillräckligt för att se bara?

http://www.wrotniak.net/photo/infrared/#NEED
 
Om inte de befintliga möjligheter för IR-fotografering duger så kan man nu även modifiera kameran och anpassa den mer för IR-fotografering.

www.maxmax.com
 
s60761 skrev:
för hårt bortdämpat. Skulle var kul om kamerans AF funkar med ir också.

Skulle gissa på att det inte är tal på några handhållna kort med ir-filter.

Vet någon om sökaren blir totalsvart med Hoya R72? Kanske blir till att fota i blindo. Det står ju att R72:an släpper igenom lite ljus. Undra om det är tillräckligt för att se bara?

AF:en funkar med min D70, men det är ju inte säkert att det funkar på 350D för det. Dock så verkar det bästa vara att ställa fokus på hyperfokalen (som är något närmare för IR än för synligt ljus) och blända ner.

Jag tror att Canons kameror är betydligt mindre känsliga för IR än tex min D70 och med den kan man ta handhållna bilder på ISO1600, stor bländare och vidvinkel. Man får tider på runt 1/30-1/15.

Sökaren blir mer eller mindre totalt svart ja. Man kan ana väldigt starka ljuskällor som svagt röda punkter om man låter ögat vänja sig vid mörkret.
 
Kan meddela att det fungerar utmärkt att ta IR-bilder med 350D.

AF fungerar bra, och det går att ta handhållna bilder om de är kompenserade 3-4 steg uppåt och tagna i raw-format. Fast givetvis är det ju stativ som gäller med filtret på.

Ett tips är att ha båda korpgluggarna (ögonen) öppna vid komponering av utsnittet. Vid af-focusering ser man på ett ungefär var det blinkar till eftersom bilderna från båda ögonen slås ihop i vår hjärna.

Sigma EX 18-50 2.8 fungerar utmärkt med IR, och man kan inte se några "hot spots" (reflexer) i fotot.

Har ej hunnit att testa i soligt väder ännu, men filtret fungerar fint även i mulet.

IR-filter: Hoya (R72) 67mm.

Ett litet test ut genom ett skitigt fönster.
 

Bilagor

  • ir_test.jpg
    ir_test.jpg
    48.3 KB · Visningar: 901
nu kanske jag kommer med en dum och självklar fråga, men vart köper man dom? den varkar inte finnas på scandinavian photo iaf.. (67mm)
 
Scandinavian har åxå, om man ringer dem, men de finns inte med på deras hemsida.
Eller iaf var det så när mitt beställdes.
 
Canon EOS 20Da - Astrokameran kan vara lösningen? Den ska ha IR-filtret bortplockat, samt att den kan använda dispalyen som sökare. Tänkt att monteras på stjärnkikare.
 
300D ska fungera till IR-fotografering. Kruxet kan vara att olika objektiv fungerar olika bra för IR. Man kan få såkallade "hot spots" (reflexer) i olika objektiv.

Finns listor på nätet över en del objektiv hur bra resp. dåliga de är för IR.
 
Visst kan man ta IR-bilder med 20D, men den har en hårdare IR-filtrering vilket medför en lägre känslighet mot IR. Således behöver man längre slutartider med 20D än 350D.

Vad beträffar 20D och använda displayen som sökare, så använder den som alla andra digitala systemare en riktig slutare, vilket medför att den ljuskänsliga CCD:n ej är blottad innan slutaren öppnas.

Hur de löst detta på 20Da, no idea...


IR-test 20D och 350D (Update #5 - Infra Red):

http://www.bobatkins.com/photography/digital/eos_digital_rebel_xt_review.html

(Vad beträffar "hot spots" så har jag inte upplevt att 350D har detta med Sigma EX 18-50 /2.8)
 
Jag har samlat lite info på nätet över bra resp. dåliga objektiv med IR (Hoya R72). De för IR-foto dåliga objektiven visar upp ganska störande reflexer (Hot Spots).

============
BRA

Canon EF 17-40mm f/4 L
Canon EF 17-35mm f/2.8 L
Canon EF 24-70mm f/2.8 L
Canon EF 28-135mm/3.5-5.6 IS
Canon EF 28mm f/2.8
Canon EF 50mm f/1.8 MKI
Canon EF 50mm f/1.8 MKII
Canon EF 70-200mm f/4L
Canon EF 75-300mm/4.0-5.6 IS
Canon EF 135mm f/2L
Canon EF 100-400mm4.0-5.6 IS L
Canon EF 100mm f/2.8 macro
Sigma 20mm f1.8
Sigma EX 18-50 f/2.8

=========
DÅLIGA

Canon EF-S 18-55
Canon EF 16-35mm f2.8 L
Canon EF 20mm f/2.8
Canon EF 35mm f/2
Canon EF 24-85mm f/3.5-4.5
Canon EF 28-70mm f/2.8L
Canon EF 28-105mm f/3.5-4.5
Canon EF 35-80/4.0-5.6
Canon EF 50mm/f1.4
Canon EF 50mm/f2.5 Macro
Canon EF 70-200mm f/2.8L IS
Canon EF 85mm f/1.8
Tamron 70-300mm f3.x-xxx Macro
Sigma 70-200 2.8 ex
Tamron 28-75 2.8 xr di
Tamron 19-35mm f3.5-4.5
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.