Annons

Vilken skärpa kan förväntas av EF200/2.8L ?

Produkter
(logga in för att koppla)

JanneOskar

Aktiv medlem
Hej.

Jag har köpt ett beggat EF200/2.8L och undrar vilken skärpa jag kan förvänta mig. Har gjort en ovetenskaplig test och blir lite förundrad över bristen på skärpa vid stora bländare. Se bilderna nedan (överst F2.8, mitten F3.2, nedan F3.5). Testobjekt ölburk på ca 4 meter, utomhus, 350D, stativ, trådutlösare.

Jag hade förväntat mig att få bra skärpa vid F2.8 men det får jag inte. Kan ni ge mig referenser/kommentarer ?
 

Bilagor

  • skärpetest ef200 (minskad igen).jpg
    skärpetest ef200 (minskad igen).jpg
    43.5 KB · Visningar: 871
det där ser inte bra ut, det är min första reaktion, jag har ett 80-200 2,8 som levererar betydligt bättre skärpa på 2.8. har du något kass UV filter på? Har du provat att ta om bilden?
 
supermax_fred skrev:
det där ser inte bra ut, det är min första reaktion, jag har ett 80-200 2,8 som levererar betydligt bättre skärpa på 2.8. har du något kass UV filter på? Har du provat att ta om bilden?

Hoya hmc skylight(1B).
100% repeterbart.

Kan det finnas andra felkällor ?
Köpte ju objektivet bla för skärpans skull.
 
nu vet jag! (tror jag!!)
Jag är ingen vetenskapsman på området, men. Skärpedjupet blir kortare på större bländaröppning, kan det vara så att fokus ligger lite fel?

Jag har haft ett problem med min D70 och mitt 80-200, och det var att kameran inte var "skärpe kalibrerad " från fabrik. Detta märktes inte när jag körde med mitt "hobby-objektiv" men när jag körde med 50mm 1.4 och 200mm 2,8 då så märktes det direkt att nåt var fel, det kan för övrigt ses i denna bild, där skärpan ligger mitt upp på huvudet, men jag dubbelkollade flera gånger att autofocusen låg på ögonen.


http://jannes.homelinux.net/cgi-bin...lbum?cmd=view:width,sk%E4rpekoll/_DSC8756.JPG

testa att ta kort på en tumstock eller ett måttband, make sure att du sätter autofocusen på exvis 20 cm, sen kollar du på bilder var du fick bäst skärpa i bilden, om den är framför eller bakom exvis ditt 20cm sträck.
 
Fokusera manuellt, lägg ned omsorg på att ställa in skärpan 100.

Ta 20 bilder med omfokusering varje gång.
Vill man testa kvaliteten på sin utrustning måste man minimera yttre felkällor (mänskliga faktorn till exempel).
 
mipert skrev:
Fokusera manuellt, lägg ned omsorg på att ställa in skärpan 100.

Ta 20 bilder med omfokusering varje gång.
Vill man testa kvaliteten på sin utrustning måste man minimera yttre felkällor (mänskliga faktorn till exempel).

Ja, då har jag lärt mig att det är en delikat uppgift att ställa skärpan rätt. Av 20 manuellt fokuserade bilder blev ca fem bra, de andra rätt kassa, trots att jag la ner omsorg...

Dessutom lyckades autofokus bättre ett av försöken.

Nu ser testbilderna ut så här (vänster AF F2.8, mitten MF F2.8, höger AF F3.5)

Så lärdomen blir att det inte går att lita på AF med längre brännvidder och största bländare och skälet är det mycket korta skärpedjupet ?
Utgår tillsvidare från att mitt objektiv är ok...

Har inget problem med mina "kortare" objektiv.
 

Bilagor

  • skärpetest2.jpg
    skärpetest2.jpg
    47.2 KB · Visningar: 764
Ursäkta varumärkesexponeringen, jag vill förståss inte mana folk till dryckenskap ;-)

Do not try this at home...

/Janne
 
JanneOskar skrev:

Så lärdomen blir att det inte går att lita på AF med längre brännvidder och största bländare och skälet är det mycket korta skärpedjupet ?

... jag är övertygad om att man kan lita på Autofocusen, men i mitt fall, då var det kameran som inte var kalibrerad. Dvs, när autofucusen tyckte att jag hade skärpa, då var defacto skärpan ett par cm bakom det område som jag hade fokuserat på.

Detta var absolut inte objektivets fel utan det var min kamera som lämnat fabrik utan kalibrering.

Detta problem blir ju väldigt tydligt då man har stor bländare/ lång brännvid eftersom skärpeområdet blir kort. Har man bländare typ 8, och kortare brännvider, då syns inte effekten av att kameran är felkalibrerad lika tydligt.

Men jag trodde att det kunde vara en möjlig orsak till att du inte får ett skarpt resultat, dat kan ju själklart finnas andra orsaker.

Men visst är det så att om du använder f2.8 @ 200mm, då bör du vara försiktig med att hålla kameran still i längdriktiningen till motivet när du väl har fokuserat.
 
Kan lika gärna vara objektivet

Har råkat ut för samma sak på mitt 100-400 IS USM. Skärpan låg på längsta brännvid och 4 m avstånd ca 5 cm bakom fokuserad punkt. Efter justering av objektivet satt fokus på centimetern när. Jag tror faktiskt att detta är en av orsakerna till att just detta objektivet fått väldigt olika omdömmen av olika ägare.
 
Kameran sitter i ett stabilt stativ så det kan inte bero på det.

Får kanske flytta över min misstänksamhet på kameran.

Är det nån som hört nått om AF-problem med Canon 350D?

/Jan
 
Du har ingen möjlighet att låna en 350D eller 20D av någon, så du kan se om det är kameran eller objektivet som strular?

Eller gå in i en fotoaffär, som kanske kan låna ut ett hus några minuter för test.

/S
 
Här har jag bländare 2.8 och lagt skärpan (AF) mellan 106 och 107.

Ska skärpedjupet var längre framför motivet ?
 

Bilagor

  • skärpetest 2.8.jpg
    skärpetest 2.8.jpg
    46.8 KB · Visningar: 590
Här har jag bländare 3.5 och lagt skärpan (AF) mellan 106 och 107.

Ska skärpedjupet var längre framför motivet ?
 

Bilagor

  • skärpetest 3.5.jpg
    skärpetest 3.5.jpg
    47.8 KB · Visningar: 584
En av nackdelarna med digitaler är just att de är känsligare än analoger för just sånt som när skärpan inte ligger perfekt.
Som jag förstår det så kanske det inte ens märks med en analogkamera eller åtmionstone inte alls så mycket. Kanske är det mest känsligt på en kamera med mindre sensor?
Tipset är att det går och få justerat på objektivet om dina andra gluggar funkar bra.

Som jag fattar det så ställde du skärpan på boken?
 
Men Janne...

Det är väl klart att det blir oskarpt om du dricker upp ölen före du testar:)

Skämt å sido, vi kan prova med min kamera i morgon när vi ses.

--jalle
 
Nu har jag nyktrat till och gått över till mer neutrala testmotiv.

Jag börjar inse att kameran har en tendens att lägga skärpan lite grand i framkant. Ca 2/3 av skärpedjupet framför fokuserad punkt. Testbilden (2.5m, F2.8) visar väl ändå på ett OK resultat ?

Ser samma sak med EF50/1.8.

Jag har varit lite missnöjd med konturskärpan vid fågelfoto på 5-10m med EF200 + Extender (1.4). Inser nu att om jag ställer fokus på fågelkroppen så är det inte säkert att skärpedjupet "räcker till" för konturen och tex benen. En nybörjares insikter...

Har ni andra 350D-ägare några kommenterer ang skärpan ?
 

Bilagor

  • ef200 f2.8 2.5m crop.jpg
    ef200 f2.8 2.5m crop.jpg
    35.9 KB · Visningar: 276
Så länge autofokus-sensorn har någon del av det du fokuserar på inom skärpedjupet så anser kameran det vara i fokus. Det är fullt enligt specifikationerna på kameran ifråga.

Ska du ha högre nogranhet krävs en kamera med High precision sensor, då är nogrannheten 33% av DOF istället för 100% av DOF. Men då är det 20D på mittpunkten, och sedan är det Canons proffshus som gäller, samt gluggar på F/2.8 eller bättre.
 
Det är nog lätt hänt att man (som nybörjare) begär för mycket av tekniken, speciellt när man nyligen investerat x tusen kronor i prylar. 350D är ju trots allt en suverän kamera.

Att känna sin kamera, i mitt fall vara uppmärksamhet för front-fokus, och ta många bilder är väl bästa sättet att fånga skärpan.

/Janne
 
Mitt Canon 200 2.8L frontfokuserar något, 2mm fokusfel på 10mm skärpedjup, enligt bilden.

Det verkar vara helt ok om man ska följa Peter Werners resonemang.
 

Bilagor

  • canon 200mm 2.8.jpg
    canon 200mm 2.8.jpg
    47.2 KB · Visningar: 186
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.