Annons

Nikon optik till Canon 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders65

Medlem
Funderar på att köpa en Canon 350 D.

Eftersom jag nu har en del Nikon optik, så är det intressant för mig att skaffa mig en adapter som gör det möjligt att ha Nikon optik på Canons 350D.

Har hittat den här sidan i Sverige: http://shop.shiftlenses.com/ Finns det fler sidor?

Jag vet att man kan beställa andra adapterar utomlands, hittade en utländsk sida, som förklarar om en adapter: http://www.camerahacker.com/Novoflex/EOSNIK.html


Är det någon som har testat den som säljs i Sverige, hade varit tacksam för svar. Även om Du/ni kunde tala om nackdelarna med att göra på det här sättet.

Jo en sak till, detta är säkert självklart, men jag tar upp det i alla fall. Jag vill inte ha någon Nikon kamera :)

Mvh
Anders
 
MagnusL skrev:
Jag har en från grizzly33bear och den funkar endast med AI gluggar.
Hur kan den bara göra det? AI och AI-S har samma monterinsrestriktioner och AF är samma som AI-S. Eller syftar du kanske på att det inte går att montera objektiv som är äldre än AI?
 
Var ett tag sedan jag testade så mitt minne kanske sviker....

Det är väl en liten kant som sticker ut bak på AIs-gluggar som gör att objektivet inte går ned helt i adaptern.

/magnus
 
Hej Magnus!

Tack för ditt svar.

Men jag skulle bli tacksam om du kunde berätta lite hur det är att använda en sådan adapter, är det lätt att sätta på adaptern på optiken och sedan på kameran, blir bilderna lika bra som om optiken satt på en nikon kamera, är det lätt att ställa skärpan manuellt, osv.


Mvh
Anders
 
Hej Anders!

Det är lika enkelt att montera Nikon som en Canon glugg. Jag har bara testat på en 300D och det var tyvärr inte helt lätt att ställa skärpan.
I fullt dagsljus är det sällan problem, bländare 8 och fokus på ca 3m så blir det mesta hyfsat skarpt.

Sen så hade jag bara en 35mm glugg att testa med.

En bild på gluggen monterad:
http://www.articpixel.com/300d.jpg


En fullstor bild tagen med Nikon 35/f2.8:
http://www.articpixel.com/nikon.jpg

OBS! Bilden är tagen genom en fönsterruta och visar knappast full bildkvalitet.

/Magnus
 
MagnusL skrev:
Det är väl en liten kant som sticker ut bak på AIs-gluggar som gör att objektivet inte går ned helt i adaptern.
Ah, det är klart. Den kan ju faktiskt ta i. Köper man en sån så kanske det går att ta ur lite ur adaptern med ett slipstift.
 
Hi folks.

Om jag minns rätt så är de enda funktionella skillnaderna mellan AI och AI-S så har AI-S en linjär mekanism för bländararmenför att möjliggöra en mekanisk bländarautomatik tillsammans med FA samt ett fräst spår i fattningen som om jag nu minns rätt igen endast FA och eventuellt F4:an använder. Inga av dessa skillnader omöjliggör motering på någon kamera.

Så om du kan montera ett AI så kan du garanterat montera ett AI-S objektiv.

Oftast anser jag att AI dessutom är bättre, kanske inte optiskt men definitivt mekaniskt. Fler skruvar i fattningen, känns ofta tightare.

En lite fråga bara. Varför inte en D70 istället? Känns mycket enklare

Mankan
 
Magnus!

Tack för dina svar. Jag funderar lite på det du skriver om att det är svårt att ställa skärpan.

Blir sökaren mörk så det blir problem med att se om man har ställt skärpan rätt, och det är därför som du nämner bländare 8 för att gardera sig med skärpedjupet? Om det är så, blir sökaren jättemörk?

Eller är det mekaniska problem som gör det svårt att ställa skärpan?

Mvh
Anders
 
Nu är det ju inte just nikonoptik jag använt, utan annan manuell optik, men skärpeinställningen är ju samma.
Största problemet med att ställa skärpan tycker jag är att en DSLR har liten sökare, så det är svårt att se exakt hur skärpan ligger.

Det finns ingen anledning att blända ner innan man ställt skärpan. Ställ skärpan med gluggen fullt öppen och tryck halvvägs och släpp för att se hur lång slutartid du får. Sedan är det bara att blända ner så du får önskat skärpedjup eller önskad slutartid. Nästa gång du trycker så mäter kameran om ljuset och sätter rätt slutartid för den bländare du valt.

Sökaren blir inte mörkare än vad den blir med canon-optik med samma bländare.
 
MagnusL skrev:
Det är den här kanten som gör att objektivet inte passar i min adapter:
Fast den kanten finns på AI och AI-S (och därmed även på AF). På tidigare objektiv än så är hela skörten lika hög som kanten. AI-konvertering utförs genom att man filar bort material så att bara den där kanten återstår. Det låter som om din adapter skulle kunna vara lite felkonstruerad.
 
Ziess på D70?

Nej, jag vill inte sno tråden, men jag har en del gluggar till contax (typ RTS, m.fl.), finns det adaptrar till D70?

Neeeeej! Jag vill inte att nån svarar: Köp en N Digital, men med tanke på mitt inlägg ovan, så får jag väl räkna med det. :-D

//Lasse
 
Nu är jag säkert lite tjatig, men jag hoppas att ni tål detta :)


Om jag har tolkat allt rätt, så kommer jag efter att ha satt en adapter på ett digitalhus( Canon 350D) att kunna ha Nikon optik på den, och det som jag förlorar är autofocusen allt annat kommer att vara som för i tiden när AF inte fanns, man ställde skärpan själv, men problemet är att det kan bli svårare nu eftersom sökarna är lite mindre(sämre) än dom analoga husen med snittsökare(rätt ord? Jag tror ni förstår mig endå) som hjälpte till med att ställa skärpan.

Exponeringen sköter kameran som vanligt osv, det enda som inte fungerar är AF.

För mig låter det här ju Canon, eller missar jag något endå?

Mvh
Anders
 
Anders65 skrev:
Exponeringen sköter kameran som vanligt osv, det enda som inte fungerar är AF.

För mig låter det här ju Canon, eller missar jag något endå?

Mvh
Anders

Jo, en sak är bra att tänka på. Eftersom man får ställa in bländaren manuellt på objektivet, så krävs en bländarring på gluggen.

Vissa av dom nya Nikon-objektiven saknar bländarring att vrida på, så dom objektiven kommer alltid att vara inställda på minsta bländaröppning (bör alltså undvikas med adapter).

Annars fungerar det mycket bra.

/S
 
Hej Staffan!

Kul att du skrev i min tråd, för det är nämligen dig jag har tänkt att beställa från, när jag har köpt min Canon 350 D.

Eftersom jag nu har dig på tråden :), så passar jag på att fråga dig, om du kan garantera likvärdiga resultat med "din" adapter, som om jag hade satt mina optik på min F3 eller F4:a.

Jag läste på din sida att adaptern skulle fungera på alla optik förutom dom som saknar bländarring, för Magnus Lundkvist skrev i sitt inlägg att hans adapter "bara" fungerade med AI gluggar. Stämmer detta?

Kan jag förstöra kameran eller optiken, genom att använda adaptern?

Har du några synpunkter när det gäller att ställa skärpan, är det svårare med en digitalkamera jämfört med ett analogt hus.

Får kameran någon svårighet med mätning av ljuset?

Mvh
Anders
 
Anders65 skrev:
Om jag har tolkat allt rätt, så kommer jag efter att ha satt en adapter på ett digitalhus( Canon 350D) att kunna ha Nikon optik på den, och det som jag förlorar är autofocusen allt annat kommer att vara som för i tiden när AF inte fanns
Nej, det är krångligare med adapter, du halkar tillbaka till början av sextiotalet eller nåt i den stilen. Alltså perioden innan tillverkarna började skriva "Auto" på objektiven.

Det du förlorar är automatisk nedbländning.

Du kommer alltså att behöva vrida bländarringen till full öppning när du fokuserar, för att sedan vrida bländarringen till tagningsbländare när du fotograferar.

Ljusmätning kan ske antingen vid tagningsbländare eller på full öppning. Mäter du på full öppning måste du räkna om mätvärdet och kompensera själv.

Enligt uppgift så kan Canons ljusmätare mäta fel om man använder objektiv via adapter. Jag vet inte om det är en fast faktor för varje objektiv eller om det varierar beronde på fokusavstånd och/eller bländare.

Så det är inte en metod som passar riktigt alla, det bör man vara medveten om.
 
Jag tycker att det verkar ok att ställa största bländaren innan jag focusera för att sedan ändra till den bländare jag vill, det är klart att snabba bilder blir det inte, men det hade varit ok.

Fast när jag tänker närmare på det hela så börjar jag inse vissa problem, jag gillar ju att fota djur, och det är ju inte så lätt att be fåglar sitta kvar :)

Det där med ljusmätningen är ju känsligt, det är ju inte kul om kameran mäter fel. Hoppas att Staffan kan ge ett svar på hur adaptern han säljer fungerar ang detta.

Mvh
Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.