Annons

Adobe Camera Raw 3.1 är "live"

Produkter
(logga in för att koppla)
Damn. Du var snabbare än mig.

Jag kan iallafall säga att 3,1:an fungerar perfekt med min 350D. :) Så mu blir det bara och fota RAW. :)

Japp, jag var tvungen att testa DNG Converter och den funkade klockrent! Den kom till och med upp på svenska! *snopen* :)

Så även om man bara har Photoshop CS (1) och Camera Raw 2.4 så kan man nu öppna sina Raw-filer från sin kära 350D, bara droppa cr2-filen över DNG Converter och voila så skapas en .dng-fil som du sen kan öppna i Photoshop CS och Camera Raw 2.4.

SUPERBRA!!!

En fråga: DNG? Hmm. Vad är det bra för? Jag tar kort i .cr2, editerar dem i camera raw och sen öppnar i ps.... so what the heck is dng?

johan_w skrev:
En fråga: DNG? Hmm. Vad är det bra för? Jag tar kort i .cr2, editerar dem i camera raw och sen öppnar i ps.... so what the heck is dng?
Digital Negative, Adobes eget RAW-format. Du kan konvertera alla format som senaste ACR stödjer till DNG.

Förhoppningsvis blir DNG en standard i framtiden.

Ja, Raw är ju en djungel just nu, Nikon har en variant (NEF), Canon en annan (CR2) och alla andra modeller ytterligare varianter. Så om DNG kan bli en standard så kommer det att underlätta för alla som skapar RAW-konverterare.

Hoppas att vi får se modeller snart som producerar filer direkt i .dng

CyberPet skrev:
Ja, Raw är ju en djungel just nu, Nikon har en variant (NEF), Canon en annan (CR2) och alla andra modeller ytterligare varianter. Så om DNG kan bli en standard så kommer det att underlätta för alla som skapar RAW-konverterare.

Hoppas att vi får se modeller snart som producerar filer direkt i .dng
Hasselblad (och nån mer tillverkare) har väl redan hoppat på DNG-tåget?

CyberPet skrev:
Japp, jag var tvungen att testa DNG Converter och den funkade klockrent! Den kom till och med upp på svenska! *snopen* :)

Så även om man bara har Photoshop CS (1) och Camera Raw 2.4 så kan man nu öppna sina Raw-filer från sin kära 350D, bara droppa cr2-filen över DNG Converter och voila så skapas en .dng-fil som du sen kan öppna i Photoshop CS och Camera Raw 2.4.

SUPERBRA!!!

Det här låter väldigt bra. Jag var ju väldigt besviken förut med att Camera Raw och 350D inte gick ihop i CS1 men det är kanske inte så dumt faktiskt att börja med att konvertera alla bilder till DNG-formatet, bränna en backupDVD och sen fortsätta öppna dem med Adobe Camera Raw.

Jag förutsätter att man kan droppa flera bilder - hundratal - samtidigt över DNG Convertern?

johan_w skrev:
varför vill man konvertera sina cr2 filer till dng?
Av samma skäl som många väljer att spara sina bearbetade bilder som TIFF.
TIFF är ett standardiserat format som ”alla” program kan hantera, du kan montera bilderna i Word - Illustrator - Quark Xpress och tusentals andra program och redigera dem dem i vilket bildbehandlingsprogram som helst.

DNG är inte någon standard än, men om det blir så kommer du kunna ha dina bilder i DNG och öppna dem i program från olika tillverkare utan att oroa dig för att behöva tilläggspluggin eller för att du måste skaffa ett program från Canon.

Om några år kanske det är så att man kan montera DNG-filer direkt i layoutprogram och använda META-informationen (EXIF) för att bilderna skall tryckas med rätt färg, kontrast och skärpning för just den tryckpressen. Du kan då slippa att öppna och bearbeta filer mer än nödvändigt.

Men DNG är fortfarande en osäker standard eftersom så få har anpassat deras program/kamror till DNG.

Funderar på om det inte räcker med att Adobe gör det till standard för att det skall bli standard!?! Finns ju ingen konkurrent till Photoshop…

Så om bara photoshop kan öppna DNG om tretti år så är jag nöjd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar