jag är vinjetteringstokig och älskar sättet som en "rysk himmel" drar uppmärksamheten till motivet. det har jag gjort sen mörkrumstiden då jag inte kunde låta bli att vinjettera ens mina råkopior...
jag hade en special-pjatt, som jag gjorde av häftmassa på ståltråd, som möjliggjorde specialanpassade former som var lätt att sätta fast på väggen och som vägde lite mer än vanligt samt gjorde en automatisk rörelse pga. tyngden som hjälpte till att ge mjuka kanter på vinjetteringen.
dessutom var den bra att slåss med om man var fler i mörkrummet och nån tex. snodde papper från en...
;o)
jag har gjort funktionsmakron för mina vinjetteringar.
jag jobbar alltid i justeringslager trots att viss randighet kan uppstå på väldigt jämna ytor om man inte är försiktig.
med ett justeringslager kan jag sen måla bort där den runda vinjetteringen inte behövs, när jag vill och hur jag vill.
med vinjetteringen i ett justeringslager har jag betydligt större frihet än på något annat vis.
jag gör så här:
rund markering (M).
gör en oval markering, inte ända ut i kanterna på bilden men hyfsat nära.
trycker Q för snabbmask.
lägger på max mängd gaussisk oskärpa eftersom det ger en jämnare fejdning än vad direkt fluff.. förlåt, ludd gör på en markering (funkar bra för mina bilder som är 2000x3008 pxl, man bör lägga på mer på en större bildfil, kanske kombinera fluff.. ludd och gaussisk).
trycker Q igen för att komma ur snabbmask och tillbaka till myr-markering.
inverterar markeringen med ctrl+shift+I (I som i Ivar).
lägger på nivåer i ett justeringslager och drar mellaningångsnivåerna åt höger i lagom mängd.
därefter målar jag med svart, stor och mjuk pensel i valfri opacitet där jag vill ta bort den ryska himlen och med vit pensel och mycket, mycket svag opacitet och flera penseldrag där jag vill lägga till.
med justeringslagret kan jag sen ändra mängd nivåer, lägga på olika filter, blandningslägen och ändra opacitet.
mycket flexibelt med andra ord.
här är
ett exempel på stor jämn yta.
här är
ett exempel på en vit vinjettering.
och här är
ett exempel på anpassad vinjettering där jag bara lagt vinjettering på bakgrunden. jag har alltså målat bort vinjetteringen på paret.
jag jobbar oftast i en och samma storlek: stående eller liggande 2000x3008 pxl.
därför funkar oftast mina funktionsmakron mycket ypperligt.
i andra mer unika fall gör jag "för hand".
det går dock mycket fort.