Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nästa Generations Digitalkamera, 4D lightfield!

Produkter
(logga in för att koppla)

Damocles

Aktiv medlem
Här är en ny sak jag lyckades hitta lite info om.

Tekniken tillåter en att i efterhand skifta både focus, slutartider, bländare och t.o.m. perspektivet till vad man tycker passar bäst, ung. som att vi idag byter vitbalans.

http://graphics.stanford.edu/papers/lfcamera/

Riktigt tunga grejor, men inte överdrivet tekniskt avancerat egentligen.

Det här blir ju bara för mycket alltså!!! Jag är grymt impoderad bara för någon kom med idén! Tekniskt sätt är det kanske inte så himla omöjligt att fixa det.

Bra jobbat!

http://www.gulnet.nu/

Wow! Kolla på rapporten och filmen. Imponerande!
Slutsatsen i rapporten är ju att det är enkelt att klämma in tekniken i kamerorna. Ett filter (mikrolinser) framför sensorn och lite mjukvara är allt som behövs. Nu sitter det ju redan mikrolinser framför sensorerna så det kanske bara behöver modifieras lite.

Senast ändrad:
Grym innovation, nåt som verkligen skulle tillföra nåt nytt till dagens kameror.

Tusen tack för tipset! Skoj se även om det kanske kan dröja lite innan man själv får nävarna på en sådan kamera.

Yeiks!

Snacka om coolt! Jag som är teknikfreak får nästan våta drömmar av sådana här rapporter. Visst, det krävs en sensorupplösning som heter duga, eftersom under varje microlins, så skall det ligga en komplett sensor mot dagens enstaka pixel.

Men, med teknikens utveckling, så är det väl bara en tidsfråga innan det är tekniskt möjligt att tillverka tillräckligt högupplösta sensorer för detta.

Visserligen krävs det säkert en bra optik, och frågan är vem som har behov av att i efterhand kunna justera skärpeplanet. Bevakningskameror? Videokameror för inspelningsbruk, där man vill kunna göra avancerade & exakta skärpeändringar som är svåra att hinna med under själva inspelningen - typ actionfilmer?

Jag har svårt att se att den skulle ta över den vanliga digitalkamerans marknad, men för speciella applikationer, typ övervakning eller produktfoto av vissa saker tror jag att den skulle göra storsucce.

Den kanske inte "tar över" den vanliga konsumentmarknaden. Men teknologin borde ju kunna komma med i proffskamerorna som redan är svindyra.

Det finns nog många områden där teknologin är värdeful. Tex i sportsammanhang (bilar, hästar, fotboll, hockey, mm), naturfoto och överallt där du egentligen inte har möjlighet att ta samma bild flera gånger. I studio däremot kan du ju ta om bilden flera gånger så det är nog inte lika viktigt där?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar