Annons

Ändra bildstorlek i PS och skicka för utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

Bear

Aktiv medlem
Jag vill ha en utskrift från Fotolabo på en .jpeg som är 7x11 cm. Det formatet existerar inte så jag får lägga till en ram runt för att komma upp i formatet 10x13 och sen beskära själv.

Men...

Jag blir inte klok på hur jag ska få till rätt format. Som ni ser på bifogad bild så visar antalet centimetrar nåt helt annat trots att bilden är i 100% storlek i PS... :/


Edit: Hmm. Om jag ändrar cm till 7x11 iaf VERKAR bilden bli för stor men väljer jag "View/Print size" ser det rätt ut igen. Är jag på rätt spår?
 

Bilagor

  • ps.jpg
    ps.jpg
    47.5 KB · Visningar: 398
Senast ändrad:
För att passa en ram som är 7x11.

Men är jag rätt ute när jag ändrar med centimetermåttet???
 
Är detta detta du menar?

Pappret är 10x13 cm, vilket motsvarar den gröna färgen i bilden nedan. Det röda är din bild med 7x11 cm som är det röda fältet?

Om du med ram menar den där anordingen bilden placeras i när den hängs upp på väggen och bildens synbara yta är 7x11 cm bör denna bilden nedan kunna leda dig rätt.
 

Bilagor

  • image2.jpg
    image2.jpg
    1.9 KB · Visningar: 351
FotoLabos 13x10 bilder finns i två utföranden. Dels PROtjänsten där ytan är 99,6 x 132,8 mm vilket innebär 996x1328, vilket innebär 10 pixlar/mm eller 254 per tum. Enklare att räkna med metriska mått.

Fotolabos bildstorlekar

Förslagsvis gör du den gröna ytan 1328x996 pixlar stor och bildytan, bilden alltså, (röda) 1100x700 pixlar så ska det nog fungera bra.

Personligen skulle jag göra bilden aningens större än hålet (7,5 x 11,5 cm), så att inpassningen inte blir allt för kinkig.
 
RolandM skrev:
Är detta detta du menar?

Pappret är 10x13 cm, vilket motsvarar den gröna färgen i bilden nedan. Det röda är din bild med 7x11 cm som är det röda fältet?

Om du med ram menar den där anordingen bilden placeras i när den hängs upp på väggen och bildens synbara yta är 7x11 cm bör denna bilden nedan kunna leda dig rätt.

Precis.

Och frågan gäller väl i första hand om det går bra att ändra storleken i photoshop genom att bara ändra antalet centimetrar(jo jag vet att proportionerna inte stämmer 100%-igt)?

Kort och gott: Om jag fyller i 7 x 11 cm i Photoshop, utökar "canvas size"(dokumentstorleken) till 10 x 13, ladar upp till Fotolabo. Får jag sen bilden i det formatet jag vill?
 
Bear skrev:
Precis.

Och frågan gäller väl i första hand om det går bra att ändra storleken i photoshop genom att bara ändra antalet centimetrar(jo jag vet att proportionerna inte stämmer 100%-igt)?

Kort och gott: Om jag fyller i 7 x 11 cm i Photoshop, utökar "canvas size"(dokumentstorleken) till 10 x 13, ladar upp till Fotolabo. Får jag sen bilden i det formatet jag vill?

Det borde bli så.

Jag tycker det är bättre att jobba med pixlar när det gäller canavasen med tanke på att labbet jobbar med exakt pixelantal. Likaså ändra storleken på bilden till önskat antal pixlar av samma skäl, så behöver man inte fundera på pixeltäthet i upplösningen.

Prova valfri metod och se om antalet pixlar stämmer när du mäter bilden på skärmen mot det antalet pixlar jag räknat fram.
 
Ok, ja pixlar blir ju ett mer exakt mått.

Kändes bara skönt att tänka i centimetrar för att göra det enkelt för mig :)

Tack för hjälpen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.