Annons

AF Nikkor 35-70/f:3,3-4,5 på D70.

Produkter
(logga in för att koppla)

Fred H

Aktiv medlem
Idag hade jag ett tillfälle att prova min gamla AF Nikkor 35-70/f:3,3-4,5 på en bekants D70.
I den korta tiden jag haft och efter några provbilder hade jag ingen möjlighet att ”hårdtesta” vissa funktioner, såsom hastigheten på autofokus, kompatibilitet med min SB600 blixt (ljusmätning, blixtfokus, mm).
I allmänhet passade gluggen bra. Den kortare, 35 mm zoomgränsen stör mig inte och max zoomen är detsamma som kitlinsens max zoom.
Eftersom jag planerar köpa en D70 tyckte jag att den gamla gluggen skulle passa bra och satsa istället på en extra telezoom, t.ex. Sigmas 70-300 APO Makro SII eller liknande.
Har någon erfarenhet eller synpunkter om just AF Nikkor 35-70/3,3-4,5 i kombination med D70?
En annan tråd här gav ett enkelt svar: ”Den är kompatibel”, punkt. Sedan ändrade tråden innehåll, så jag vore tacksam för flera kommentarer. Positivt/negativt?
/Fred
 
Den funkar finfint och ger hyffsat resultat skulle jag vilja påstå.
Lite sämre kontrast än de riktigt bra objektiven men det är ju sådant som enkelt går att justera antingen i kameran eller i efterhand.

Har en testbild jag kan lägga upp om en stund...
 
Okej, nu har jag sammanställt lite olika och jag måste säga jag trodde det var bättre än vad det visade sig vara.
Här kommer iaf tre bilder.
Jämförelse mellan 18-70 kit objektivet och 35-70 3.5-4.5.
Alla bilder tagna från stativ med fjärrutlösare med manuella inställningar (samma slutartid, blädare, iso, vitbalans). Fotade i raw, konvertade med default parametrar, INGEN skärpning i efterhand.

Bild 1: Kontrastskillnad
 

Bilagor

  • kontrast.jpg
    kontrast.jpg
    46.9 KB · Visningar: 1,331
Bild 2: Skärpa
(obs. att bilden med 18-70 f5.6 inte blev riktigt rätt fokuserad = suddigare än den egentligen borde vara)
 

Bilagor

  • sharp.jpg
    sharp.jpg
    46.6 KB · Visningar: 1,330
Bild 3: CA (Kromatisk aberation(?))
(På f5.6 förbättras 35-70'ns resultat rätt mycket)
 

Bilagor

  • ca.jpg
    ca.jpg
    46.8 KB · Visningar: 1,323
Vilket arbete. De måste du ha gjort nu, för min skull? Tusen tack. Bra jobbat.
Min första reaktion är att 35-70 ger tydligt mjukare bilder. Jag skall ta in de i bildbehandlare (PS CS alt. PSP9) och titta närmare.
Som de ser ut gör mig tveksam. Att köpa D70 + 18-70 kit kostar "bara" 1600:- mer hos CyberPhoto och ger mycket bättre resultat.
Å andra sidan har jag gjort massor av bilder med 35-70 på min Nikon F401s men då var jag nöjd med resultaten utan att veta att det finns bättre.
Sen 5 år tillbaka använder jag en Nikon Coolpix995, som är långsam men annars bra.
Hur som helst, dina bilder ger så bra beskrivning av skillnaden att det blir lättare att fatta beslut.
/Fred
 
Hehe, jag hade kanske fel. Du tog bilderna innan, i dagsljus men trodde att du tog de NU.
Hursom helst, bra gjort och redovisar skillnaden mycket detaljerat.
Jag är tveksam igen...men tack ändå.
/Fred
 
Jao bilderna var redan tagna.
De kom från nån gång då jag försökte luska ut varför bilder tagna med mitt gamla 50/1.4 hade en annan kännsla över sig än bilder tagna med andra objektiv i min ägo.

Var så lite så hur som helst.
Ibland får man faktiskt nörda sig lite.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.