Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mer skit på D70-sensorn??

Produkter
(logga in för att koppla)

Ludwig100_1

Aktiv medlem
Hej.

På sistone har jag märkt ett par påtagligt synliga fläckar på mina bilder tagna med D70. Efter att ha gjort rent linserna ordentligt och gjort ett par testfoton finns de fortfarande kvar. Jag kollade sensorn om där fanns smuts men jag kan inte med blotta ögat se något där. Har inte heller givit mig på att göra ren den. Jo jag vet; största möjliga försiktighet! Vill bara får ert råd eller tips först.
Kolla bilderna så ser ni fläck"mönstret".

http://www.ludwigsson.se/fläck_1.jpg
(Bilden något justerad med nivåer)

http://www.ludwigsson.se/fläck_2.jpg
(Samma bild överdrivet justerad med nivåer och då framträder "osynliga" fläckar med ens)

Mvh Ludde

Helt klart smuts på sensorn. Även om det inte syns med blotta ögat, så är det säkert små partiklar där, som ger fläckarna.

Bara att köpa rengörings-spatlar, eller att lämna in för rengöring,

/S

StaffanW skrev:
Helt klart smuts på sensorn. Även om det inte syns med blotta ögat, så är det säkert små partiklar där, som ger fläckarna.

Bara att köpa rengörings-spatlar, eller att lämna in för rengöring,

/S
Ante mig. Åker in på OK och lånar högtrycken ;)

Ludwig100_1 skrev:
Ante mig. Åker in på OK och lånar högtrycken ;)

Att jag aldrig har tänkt på det! *ler*

Jag har faktiskt inte behövt mer än blåsa på sensorn för att få bort alla fläckar. Apotekets gummiblåsa, kameran med öppningen nedåt och blås, blås, blås, blås.

Sedan har det varit helt rena bilder igen.

Om man tänker efter borde risken för att det kommer kladd på sensorn vara ganska liten. Däremot verkar dammpartiklar obönhörligt leta sig dit.

/AnWi

P.S. Mina fläckar har sett ut precis som dina. D.S.

Gummiblåsa ska jag testa. Har en gammal som jag sög snor ur ungarnas näsor när de var små. Är nog bäst att införskaffa en ny :)
Tack för tipset.

Btw.. läste runt lite i forumet och hittade trådar om en borste som "laddas upp" med burkluft (statisk elektricitet?!), som man sen stryker över sensorn. Kan man använda vilken borste som helst (av bra kvalitet förstås) eller måste man köpa den dyraste?

Snor på sensorn låter som en höjdare!
Jag köpte en ny som jag har i fotoskåpet för detta ändamål.
Borste på sensorn? Nej tack! Absolut sista utvägen. Förutom reprisk finns en risk att tillföra mer damm än du får bort.

Blåsning uppåner brukar räcka.

/AnWi

Tror aldrig att du skulle repa sensorn med en borste såvida den inte är ganska strävhårig. Dock skulle den garanterat tillföra mer damm än den tog bort.

Köp en sensorswipe, pec pads och lite eclips rengöringssprit. Funkar klockrent, är väldigt enkelt och kostar inte särskillt mycket heller.

när jag fick min kamera så var jag supernojig för fläckarna. Nu idag är jag mindre noga med att det kan synas. För jag vet att hur jag än kämpar att få bort vartenda damm/smuts så kommer det tillbax.

Självklart innan fotouppdragen så ser man till att allt är ok.

nylonpensel och tryckluft

En nylonpensel preparerad med tryckluft suger bort mer damm än du får bort enbart med att blåsa. Verkar onödigt att köpa dyra specialpenslar eller pads när man kan köpa en pensel i närmsta konstmaterialaffär. Funkar också perfa till att rengöra dia innan scanning.

Re: nylonpensel och tryckluft

Tonyeagle skrev:
En nylonpensel preparerad med tryckluft suger bort mer damm än du får bort enbart med att blåsa. Verkar onödigt att köpa dyra specialpenslar eller pads när man kan köpa en pensel i närmsta konstmaterialaffär. Funkar också perfa till att rengöra dia innan scanning.

Antar att den penseln laddas upp med statisk eletricitet som bildas av luftflödet från tryckluften. Penseln attraherar sedan dammet på sensorn när penseln sveps över den.

Fördelen med de prylar jag nämde är att de tar bort även sådant som fastnat på sensorn. Damm sitter ju inte fast utan fastnar mer pga statisk elektricitet. Dessutom är det en ganska ekonomisk lösning. Varje rengöring kostar i snitt några kronor och är förmodligen effektivare än lösningen med de engångsspatlar som kostar runt 100st (vilket är ett vansinnigt pris att betala) eftersom sensor swipen är styv som en slickepott och därför går att trycka lätt mot sensorn... vilket jag har gjort efter att fått rester från en burk med dålig tryckluft på den. Eclipsen är otroligt bra då den är omöjlig att få torrfläckar av. Den dunstar så snabbt att man måste se efter väldigt, väldigt noga för att ens se att den lämnar ett fuktspår efter sig när man drar den över sensorn.

Var och köpte en arsenal med rengöringsprylar (bommulslappar, isopropanol, gummiblåsa, rymddräkt mm). Innan jag tog på mig rymddräkten testade jag med "snorblåsan" inhandlad på Apoteket. Bilden talar för resultatet! (Jämför med "fläck_1.jpg" här ovan.)
Jag lägger undan dräkten tills vidare ;)
http://www.ludwigsson.se/ingen_fläck.jpg

Dammpartiklarna måste vara hur mikroskopiska som helst. Man ser dem ju inte på sensorn, men så tydligt på ett foto.

Provade också bommulslappar och isopropanol. Sensorn såg sju gånger värre ut efter det försöket. Det måste vara 100% luddfria lappar och isopropanol torkar väldigt långsamt jämfört med eclipsen.

Nu använder jag bara det joxet till utvändig kameratvätt samt till linser.

Helt klart ett alternativ Thomas. Det blir betydligt dyrare i längden men man slipper ju lite jobb.

Här är adressen till snubben jag köpte spateln ifrån. Kostade runt 70kr allt som allt. Använd Paypal som betalningsmetod, det är billigt och enkelt.

http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning

Här finns uppgifter om PecPads och Eclips också. Dock tror jag det var förbjudet att skicka Eclipsen med flyg från USA så jag köpte via

http://www.micro-tools.com/Merchant2/e_psi.htm

Ni kan ju själv räkna på hur mycket billigare det blir i längden berorende på hur ofta ni rengör sensorn. För mig är det MAX en gång i kvartalet.

Dina fläckar du visade är idenentiksa med dom jag har på min D70, ska också inhandla en "snorblåsa" på Apoteket. Tydligen verkar ju det vara ett mycket effektivt sätt att ta bort allt "snor" på censorn. =)

HAMA gör en blåsa med röd pip som är väldigt bra. Vad jag har förtstått så har den lite extra kraft eftersom blåsan är större. har funkat väl för mig.

Kan stämma. Jag såg att det var isopropyl de hade gett mig på apoteket. Har de isopropanol så kanske där torkar snabbare och därmed funkar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar