dJb
Aktiv medlem
Jag gick just igenom en låda med gamla fototidningar och i aktuell fotografi nr 7/8 1986 kan man läsa om Canons RC-701, en kamera med ccd istället för film, en sk stillvideokamera.
I artikeln skriver Joachim Smith, tidningens tekniske redaktör, om den nya tekniken bl a: "Men mest fantasieggande (och tveeggade!) är kanske de gränslösa möjligheter, som öppnar sig för att bearbeta bilderna elektroniskt. Redan nu kan du för under 20000 kr köpa en persondator med grafisk upplösning i färg på 250000 bildpunkter. Om några år ligger upplösningen på det dubbla. Med specialskriven mjukvara kan du göra snart sagt vad som helst med dina ´elektrografier´: lägga in filtereffekter, byta färger, ´klippa ihop´ bilder omärkligt, leka med grafiska effekter - möjligheterna begränsas bara av din fantasi. Och av ditt omdöme...
Det elektroniska mörkrummet existerar redan i den grafiska industrin och på några stora tidningar. Om några år har du själv motsvarande möjligheter, i fotoaffären eller hemma i vardagsrummet. I värsta fall kommer vi inte längre att kunna lita på skenbart ´rak´ bild som vittnesbörd om verkligheten. Är den manipulerad eller inte? I bästa fall kommer vi att stimuleras till en ny våg av intresse för bild som hobby och som kommunikationsmedel."
Ganska klarsynt framtidsanalys anno 1986, eller vad säger ni?
/D
I artikeln skriver Joachim Smith, tidningens tekniske redaktör, om den nya tekniken bl a: "Men mest fantasieggande (och tveeggade!) är kanske de gränslösa möjligheter, som öppnar sig för att bearbeta bilderna elektroniskt. Redan nu kan du för under 20000 kr köpa en persondator med grafisk upplösning i färg på 250000 bildpunkter. Om några år ligger upplösningen på det dubbla. Med specialskriven mjukvara kan du göra snart sagt vad som helst med dina ´elektrografier´: lägga in filtereffekter, byta färger, ´klippa ihop´ bilder omärkligt, leka med grafiska effekter - möjligheterna begränsas bara av din fantasi. Och av ditt omdöme...
Det elektroniska mörkrummet existerar redan i den grafiska industrin och på några stora tidningar. Om några år har du själv motsvarande möjligheter, i fotoaffären eller hemma i vardagsrummet. I värsta fall kommer vi inte längre att kunna lita på skenbart ´rak´ bild som vittnesbörd om verkligheten. Är den manipulerad eller inte? I bästa fall kommer vi att stimuleras till en ny våg av intresse för bild som hobby och som kommunikationsmedel."
Ganska klarsynt framtidsanalys anno 1986, eller vad säger ni?
/D