Annons

Välja scanner för dia?

Produkter
(logga in för att koppla)

MathiasT

Aktiv medlem
Vilken skanner rekommenderas om man ska skanna stora mängder diabilder? Det handlar om ca 2-3000 bilder som är fotograferade mellan slutet av femtiotalet till mitten på åttiotalet. Alla bilderna är monterade, antingen i plast- eller pappramar. Alla ligger också i "raka magasin" eller vad de kan kallas. De flesta fotografierna är tagna med Kodakfilm.

Det smidigaste hade varit en pryl som man ställde in magasinet i. Prylen - och mjukvaran - bör vara relativt användarvänliga. Det kanske tom är så att man ska titta på någon annan mjukvara än den som följer med maskinen?

Jag är först och främst intresserad av vad som finns på marknaden - prisnivå får jag ta ställning till senare.

Liknande projekt håller jag på med och där använer jag skannern Minolta Scan Elite 5400.
Kan dock inte rekommendera denna då det går sååååå lååååångsamt och diahållaren bara tar 4 åt gången. Ca 25 min tar det att skanna dessa.
En mer praktisk lösning (fast tyvärr rätt dyr) är att gå på Nikons diaskanner LS-5000 med magasinet SF-200. Då kan du ladda 50 bilder som kan tuggas igenom på nätterna.
Sen finns ju alternativet med duplikator men där har jag ingen erfarenhet vad gäller kvalitet etc. Snabbt bör det i alla fall gå.

Hoppsan, blev lite fel på magasinet.
Det är SF-210 som gället till LS-5000.
SF-200 fungerar på LS-4000.

Scanner

Jag har en Minolta Dualscan IV.

Fungerar ok med följande anmärkningar,

Långsam, Det tar 10 minuter att scanna en "kasett" med fyra bilder inkl laddning och urladdning,

Det är duck problem med de DIA bilder som sitter i ramar med skyddsglas då dessa är för tjocka så man får bruka mindre VÅLD för att trycka in och ut bilderna,

Vill du ha någon testbild kan du höra av dig.

En hake är dock att diabilderna ser jättebra ut för ögat men när man scannar dom framträder allt skräp och skador på dian, Trodde först det var fel på scannern men när jag projcerade upp bilderna via projektor och duk så upptäckte jag att skadorna var med även där.

Nikon LS 5000 ED med SF210

Hej

Jag har scannat c:a 1000 dior på kvällstid under 2 veckor med denna uppsättning. Har ändå haft tid att läsa sagor och åka skridskor med barnen under tiden ;-)

Jag är jättenöjd!

Har INTE behandlat filerna mer än ICE vid inscanningen och Autocrop i Vuescan. Ska i framtiden försöka hitta en inställning i scannerprogrammet för att kompensera gamla dior där blått och grönt bleknat, men jag har inte kommit så långt ännu.

Varje dia tar 1-2 minuter enligt tidsanvisningen i explorer och magasinet rymmer knappt 50 st Reflecta CS-ramar.

En liten reservation för Kodak-film ska jag nog lägga in. Nikon varnar för och har en speciell inställning för Kodachrome som de tycker är svår att scanna. Har inte provat själv.

Jag TROR att SF-200 passar till LS5000 också, har för mig att jag läst att det enda som skiljer SF-200 från SF-210 är en möjlighet till begränsning av ramtjockleken i den senare.

mvh
Håkan Åkesson

Hej!
Ett stort jobb som du tänkt göra på "kort tid?" Har själv under snart två år lyckats suga in snart 3000 bilder. Jag tar in dem på max.prestanda dvs. 131Mb, för att lämna hela fältet öppet till bearbetning. Har testat att suga in betydligt mindre storleker, men det blir oftast mycket fadda färger och kontraster som senare är svåra att justera till.
Efter det är halva jobbet kvar, katalogisera, justera färger, bränna Cd och annat så att de går att titta på med glädje. (Jag bränner alltid en obearbetad TIFF-fil på 130Mb, samt en JPG 1600x1200, en bearbetad 1600x1200. Detta för att enkelt kunna plocka fram bilder utan att behöva sitta och fila på dem igen. På datorn lämnar jag en obearbetad och bearbetad 1600x1200)
Använder en Nikon Coolscan 4000 som fungerar perfekt efter jag gjort en egen grundinställning. Varje bild tar ca: 4 min att suga in, glasade ramar - glöm det. Som allt annart blir detta jobb även monotomt, så ta god tid på dig.
Viktigt: starta med att göra prov först, för att få en bra och kalibrerad grundinställning som passar dig, sen kan du köra på. Men efter 20 bilder som du fixar till är du rätt less, fortsätt nästa dag!
Ha det bra, du är nära ett drunkningstillfälle. ;-)
Bertil

Re: Nikon LS 5000 ED med SF210

haak skrev:
Hej

En liten reservation för Kodak-film ska jag nog lägga in. Nikon varnar för och har en speciell inställning för Kodachrome som de tycker är svår att scanna. Har inte provat själv.

Helt korrekt! Kodachromen är en rysare att skanna. Har själv en Coolscan V och det blir en ordentlig skillnad på skanningsresultatet beroende på om man väljer Kodachrome-läget eller ej.

Har även hört att ICE-funktionen kan försämra skärpan på Kodachrome, men enligt Nikon så jobbar deras ICE-funktion med en speciell teknik som tar hänsyn till Kodachromens "topografi" på emulssionsidan. Jag har testat med och utan ICE och faktiskt inte sett någon synbar skillnad i skärpan.

Oscar

Jag läste i någon tråd här för ett tag sen att det finns en diascanner som tar hela diamagasin och scannar på en gång. Då kan man scanna 40 bilder i taget istället för 4 som med de flesta diascanners. Kommer inte ihåg vad den hette dock...

sMitternacht skrev:
Jag läste i någon tråd här för ett tag sen att det finns en diascanner som tar hela diamagasin och scannar på en gång. Då kan man scanna 40 bilder i taget istället för 4 som med de flesta diascanners. Kommer inte ihåg vad den hette dock...

Eh...ja det var kanske den här tråden... Den har ju liksom handlat om det sedan januari. Och den Braun-scannern som jag nämnde ovan är ju påfallande lik Reflectas.

Men frågan var om nån känner till nåt om dessa. Är det enkelt att batchscanna? Blir resultatet bra?

Re: Scanner

BIF-BigFoot skrev:

Långsam, Det tar 10 minuter att scanna en "kasett" med fyra bilder inkl laddning och urladdning,

Det är duck problem med de DIA bilder som sitter i ramar med skyddsglas då dessa är för tjocka så man får bruka mindre VÅLD för att trycka in och ut bilderna,

Vill du ha någon testbild kan du höra av dig.

En hake är dock att diabilderna ser jättebra ut för ögat men när man scannar dom framträder allt skräp och skador på dian, Trodde först det var fel på scannern men när jag projcerade upp bilderna via projektor och duk så upptäckte jag att skadorna var med även där.

Jag fattar inte att Minolta inte har fixat detta? Det finns ju diaramar av olika tjocklek eller hur? Det kan ju inte vara nån nyhet. Detta problem har avhållit mig från att köpa en Minolta skanner. Annars verkar de ju vara prisvärda.

BIF-BigFoot skrev:
Braun-scannern verkar ha fina lösningar för att motverka detta...

"In case of Digital ICE, a hardware based function, that automatically removes dust particles or scratches, an additional infrared scan scans the slide. ICE repairs defects caused by dust or scratches by using pixel of the immediate surrounding of the defect. This kind of dust and scratch removal is more precise and reliable than the software steered function of some other scan programmes."
http://www.photoscala.com/node/view/733

BIF-BigFoot skrev:

Då kan du inte ha USB 2.0? Så lång tid tar det inte för mig för fyra bilder på högsta upplösning. Det beror ju förstås på inställningarna, men 10 min kommer jag inte upp i hur jag än gör.

Reflecta finns att hyra

På scandinavian photo så kan man hyra en sådan för 1000 kr en helg (i Mölndal)

Mvh Tina

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar