ANNONS
Annons

Skarpa bilder? D70-ägare vänligen ge mig kommentar!

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas Hansson

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag är ägare till en D70 sedan i november -04 och är alltid nojjig när jag köper nya grejor så jag fick för mig att jag hade svårt att ta skarpa bilder med kameran (alltså att det skulle vara något fel på den). Jag skickade in den på service = inget fel enligt Nikon Service.

Jag vore tacksam om andra D70-ägare vill ge mig en kommentar på om bilderna på länken nedan motsvarar deras bilder gällande skärpa.

Jag är nybörjare så motiven är inte speciellt bra/väl komponerade osv... Klicka på småbilderna för att öppna (obearbetade i "Fine, L"-läge) dem i ett nytt fönster...

Jag har +1 på skärpa och förstärkt mättnad inställt. Bländare ca 10 på de flesta bilderna, använt ISO mellan 200-400.

http://web.telia.com/~u55600519/foto/foto.html

Senast ändrad:
Tjenare!

Jag ser inge fel på skärpan iaf.
Dom ser helt ok ut enligt mig hehe... men vist är man lite nojig ibland tycket själv ibörjan att dom i 18mm läge blev oskarpa men det blir så i vidvinkel läge när motiven är så långt borta och det är svårt och få med riktiga detalj grejer om man säger så. Testa att ta bilder på så nära hål du kan i exempel 70mm läge då får du nog se att det blir skarpt och fint och kolla så att slutartiden är bra så du inte råkar ut på rörelseoskärpa hehe... det var lite från mig ha det bra och lycka till med fotandet!

D.G

Handhållet?

Rörelseoskärpa kan spela in även vid ganska korta exponeringstider.Om du täcker in 30 graders vinkel i horisontell led, så motsvarar en pixel alltså bara en hundradels grad (bilden är 3000 pixlar bred). Det är lätt hänt att skaka mer än så. Stativ, stativ, stativ... :)

Men, som sagt, överlag är väl skärpan bra. "If it looks good, it *is* good"...

Jag passar på att sno ett bra citat från Carl Butlers gamla fina kokbok också: "Glöm för all del inte bort att ha roligt när du håller på." Mer bilder och mindre kvalitetsnoja! :) (Som din Lisebergsbild, ungefär. Det är rätta tag...)

Hej!

Jag ser inget större fel på bilderna vad gäller skärpa. Spårvagnen (12:an) är ju t.ex. väldigt skarp och fin i framkanten där jag antar att du ställt skärpan. Den första DSC_0010 är ju också skarp och fin på det solbelysta huset långt bort (där jag antar att skärpan är ställd).

Hur som helst, 18-70-objektivet som du har använt på de bilder jag tittade på är bra, men inte exceptionellt. Om du skulle kosta på dig ett ännu bättre objektiv kan du få ännu bättre bilder. T.ex. ger mitt 60/2.8 micro-objektiv bättre skärpa än 18-70-zoomen. Istället för att köra skärpa +1 kan du ju också försöka dig på raw-formatet. Det ger i mitt tycke bättre skärpa.

Joakim

Tack!

Hej och tack för jättebra svar. Verkligen rakt på sak och trevliga svar!

"Jag passar på att sno ett bra citat från Carl Butlers gamla fina kokbok också: "Glöm för all del inte bort att ha roligt när du håller på." Mer bilder och mindre kvalitetsnoja! :) (Som din Lisebergsbild, ungefär. Det är rätta tag...)"

Jag gillar inställningen, det citatet skall jag verkligen ta till mig - tack!

Jag skall också börja spara så att jag har råd att köpa lite andra objektiv och prova att fota mer i raw!!!

Åter igen, tack för svar - nu kan jag slänga min nojja åt pipsvängen och vara säker på att det är personen bakom kameran som behöver tränas... :)

Jag har också märkt, som ni skrev, att rörelseoskärpa spelar in mycket. Jag har ett stativ som jag fick i födelsedagspresent - det skall jag använda flitigt!

Ha det bra och lycka till med ERT fotograferande!

Mvh,

Andreas

Prova också med att öka skärpan genom att lägga på Unsharp mask i Photoshop.

+1 på skärpan i kameran är inte tillräckligt mycket för att du ska uppleva bilden som riktigt skarp. Testa med värdena 130-3-1 eller något liknande på de bilder du lagt upp här så ska du se att du upplever dom skarpare.
Icke-systemkameror skärper bilden mer i kameran varför du kan uppleva det som att din D70 tar mindre skarpa bilder än din tidigare digitalkamera.

Usch så modernt...

Andreas Hansson skrev:

[...]

Jag har +1 på skärpa och förstärkt mättnad inställt. Bländare ca 10 på de flesta bilderna, använt ISO mellan 200-400.

Förresten...

ett bländarsteg ändrar bländarvärdet med kvadratroten ur två. Alltså finns (fanns) bländarvärdena 2 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32 osv.

Men nuförtiden ändras väl bländarvärdena steglöst, och rapporteras i halva steg. Jag har till och med själv nästan vant mig vid "bländare 6.7" - tvi,tvi,tvi... Men aldrig bländare 10. Det ska heta bländare 11...

Bengt, uppenbarligen alldeles för gammal

Det är ingen nyhet med bländavärden i halva och tredjedels steg. Du har ju alltid kunnat ställa in bländarringen i mellanlägen, även om det inte funnits plats att gravera in alla lägen.

Javisst - möjligheten har funnits, och dessutom har ju aldrig en bländaröppning varit perfekt cirkulär, så "diametern" kan diskuteras. Men håll med om att det SER ovant ut... :)

BengtJohnsson skrev:
Men håll med om att det SER ovant ut... :)
Javisst. I min EXIF-information ser man aldrig annat än hela värden eftersom jag alltid bestämmer bländaren först och låter slutartiden avgöras efter att jag mätt ljuset. Då sitter de hela värdena där av konservatism eller nåt :)

Skärp dem lite extra i Photoshop med USM. Används stativ och ett litet tips är att kitoptiken är skarpast på bländare 9-11 enligt dpreview's recension. Så ifall du har gott om ljus eller fotar något stillastående med stativ så sätt bländaren där någonstans.

Jag tycker inte du ska köra med JPEG i kameran, iaf inted med dina nuvarande inställningar. Brusreduceringen och uppskärpningen som kameran gör internt är ofta väldigt dålig gämfört vad du kan köra i Photoshop's Camera RAW eller med DCRAW (bäst!). Tycker det är tydligt att bilderna är förstörda genom kamerans "efterbehandling".

andra objektiv

Tyckte dina bilder såg okej ut, varken sämre eller bättre än de jag tar med mitt 18-70. Men mitt tips blir att köpa dig ett billigt 50 mm, 1.8 mycket fin skarphet för de pengarna (ca 1500kr) Betydligt bättre skärpa än i kitoptiken :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar