Annons

Plastdiaramar och glas MÅSTE bort före skanning

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer1

Aktiv medlem
Jag har nu skannat en nästan oändlig mängd dia. Cirka 1500 av mitt digitala fotoalbum på över 7000 bilder från 1892 och framåt kommer från dia. Resten av dom gamla analoga bilderna är flatbäddsskannade.

För några år sedan skannade jag en hel del av dessa gamla dia med min gamla HP S20 diaskanner utan att ta bort ramarna med mycket dåligt resultat.

I år hade jag bestämt mig för att återskanna dessa i en modern skanner med alla förbättringsmöjligheter som nu finns.

Det blev inget bra resultat med plastramar och glas kvar. Det visade sig att något förgasats när plasten i ramarna utsatts för värmen i diaprojektorn och att detta satt sig BÅDE inuti och utanpå glasen.
Jag har nu före skanning plockat isär och skrotat ALLA diaramar och glas även metallramar och får nu en helt annan kvalitet på bilderna. Det är jobbigt men tyvärr helt nödvändigt om man vill få bra resultat. Så gör inte samma fel som jag gjort.
 
Som tur är har jag några hundra glas kvar så jag kan prova att ha vatten på dom och det är nog som du säger något vattenlösligt som går att spola bort.

Men problemet kvarstår ju, jag måste ta isär ramarna och rengöra glasen och då kan man likaväl kasta dom.
 
Ja projektorvisade bilder är inget kul att jobba med!
Jag räknar med att de bilder av mina som jag körtt i projektor kräver minst 60% mer tid i retusjering.
Visar aldrig dias i projektor nu längre;/

Mvh Niclas,
 
GePe: Grå hinna = kemisk reaktion C02 + Ca ?

Råkade av en händelse läsa om detta fenomen på GePes webb ( http://www.gepe.com/english/500.htm ), översta posten på deras FAQ:

"The grey coating you see on the glass is probably calcium-carbonate crystals emerging from a chemical reaction between the carbon-dioxide (CO2) in the air and the calcium (Ca) in the glass. This can..."

GePe menar att den grå hinnan uppkommer på allt glas vid kontakt med luft, att hinnan inte är skadlig för den monterade filmen, och att den kan tas bort med "...a liquid lens cleaner and a smooth lens cleaning cloth".
 
Ja, det var ju skönt att höra att den kemiska processen inte förstört diorna och att dom nu kan skannas med bra resultat när dom är urtagna ur diaramarna. Det är turligt nog vad jag upplevt.
 
Jag har sån tur inte gammalt dia att scanna utan kunde köra direkt från labbet.

Valde att rama själv och då få diorna klippta om fyra bilder. Rakt ner ur plastfickan ner i scannern för att minska risken för dammkorn (ingen ICE i skannern). Sedan rama dessa efterhand först efter scanning. Fungerade bra, inte ens då slipper man damm helt, men det minimerande klart. Speciellt för negativ är detta perfekt då dammkornen efter vändning är kritvita och lyser, till skillnad från diafilm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.