Annons

Nikon d 70

Produkter
(logga in för att koppla)

s.w.nature

Medlem
Cha!
Är det någon som har några tips och trix som går att göra med d70, som inte känns till så där mycket, saker utöver det vanliga. Det finns ju en massa man kan göra med 300d.
 
Focus trap kanske.
Sätt AFL/AEL knappen till AF och sen drive till single, sätt fokus på lämpligt ställe, tex på en bil/krossbana där du vill bilen ska vara när bilden tas.
Sen håller du bara nere slutarknappen och kameran tar endast bilder när någonting är i focus i den valda fokuspunkten.
 
Mera detaljer

Kul idé Kristoffer.

Kan du beskriva mer i detalj? Menar du att kameran inte hittar något att fokusera på innan objektet kommer i fokus?

Låter ju kul och borde fungera. Skall provas på hemvägen om det går i detta snöväder.

/AnWi
 
En lite mer utförlig beskrivning var det.

Först sätt Autofokus Cf.2 till AF-S
Sätt sedan Cf.15, AE-L/AF-L till AF-ON

Nu kommer det inte hända så mycket när du trycker på avtryckaren.

Fokusera m.h.a. AE-L/AF-L knappen på ett objekt som är på samma avstånd som du vill att "fokus-fällan" ska "slås igen".

Håll nere avtryckaren och så fort någonting kommer i fokus i den valda fokuspunkten så kommer en bild att tas.

Man kan testa detta genom att med utsträckta armar först fokusera på ett objekt och sedan med avtryckaren nedtryckt föra kameran från kroppen mot objektet.
 
Tackar och bugar. Detta ska testas i morgon på Stadsfesten i Skellefteå.

/Fredde

Eveningstar skrev:
En lite mer utförlig beskrivning var det.

Först sätt Autofokus Cf.2 till AF-S
Sätt sedan Cf.15, AE-L/AF-L till AF-ON

Nu kommer det inte hända så mycket när du trycker på avtryckaren.

Fokusera m.h.a. AE-L/AF-L knappen på ett objekt som är på samma avstånd som du vill att "fokus-fällan" ska "slås igen".

Håll nere avtryckaren och så fort någonting kommer i fokus i den valda fokuspunkten så kommer en bild att tas.

Man kan testa detta genom att med utsträckta armar först fokusera på ett objekt och sedan med avtryckaren nedtryckt föra kameran från kroppen mot objektet.
 
Alltså jag har typ inte en enda gång använt detta i en verklig situation och en stadsfest är inte ett av de tillfällena som dyker upp i huvudet på mig när jag tänker efter ;)
 
Tänkte det kunde vara en idé att använda detta när man fotar karuseller eller liknande för att få fokus på ansikten el. dyl. :)

Ska även prova det på en rallytävling senare i sommar.

Eveningstar skrev:
Alltså jag har typ inte en enda gång använt detta i en verklig situation och en stadsfest är inte ett av de tillfällena som dyker upp i huvudet på mig när jag tänker efter ;)
 
Jag kan vara lite trög idag men när jag gör detta så tar kameran en bild ändå utan att något är i fokuspunkten.Måste man köra något speciellt exponeringsläge? Jag kör nästan alltid på manuellt läge.
 
Nej, i M så funkade det på min kamera med, fastän jag kör den till 100% i A i vanliga fall.

Du måste ha ställt det lilla vredet på framsidan till AF och inte MF för annars kommer den att ta direkt, och sen så det som kan få den att ta en bild utan att nånting är i fokus är att du har följande fokus på, men det skrev jag du skulle slå av.

Beskriv hur du gör så kanske jag kan se nå vajsing.
 
Jag har ställt om den till AF, kör på M, ställt in CF.2 till AF-S och Cf.15 till AF-På.
Kameran står på Singel drive. Sen följer jag anvisningarna jag fått.
 
Dvs, först sätta fokus på något med hjälp av AE-L/AF-L knappen, sen släppa samma knapp och sen ändra avstånd (se till så att ingenting är i focus) och sen hålla nere avtryckaren.

Alltså den ska bara ta en bild när den gröna lampan nere till vänster i sökaren tänds.

*förstår ingenting*
 
TACK för grymt kul tips. När man väl lärt sig att ställa in kameran på lämplig fokuspkt med AE / AF L knappen gick det som en dans!! Nån som har ngt bra tips på när man i verkligheten kan nyttja detta tips?
 
Jag kan tänka mig att detta är en intressant teknik om man vill ta skarpa bilder på föremål i luften...

Är det någon som har provat denna teknik med att "kasta in" föremål framför kameran? I teorin borde bara bilden tas när dom är i fokus. Ett problem är förstås om man är ensam - har någon provat detta med fjärrkontrollen (vilket då ger en mer rörlighet att kasta in saker)?
 
Oj, jag har hört talas om denna funktion förut. Men har inte trott att det går. Men nu har jag testat och det fungerar alldeles ypperligt ju.
Tack för tipstet!! :D
//Fredde
 
Något som jag tror kan vara till både nackdel och fördel är att kameran har en viss slutarfördröjning. Så bilden kommer tas kanske 50-100ms efter det att fokus uppnås.

Så man ska nog inte förvänta sig att kastade bollar och sånt är perfekt i focus.
 
Jag testade åxå häromdagen, det funkade ju ganska bra när man lärt sig läsa instruktionerna :))) Gjorde ju såklart fel och satt och grymtade över att du måste skrivet fel nånstans.

Men sen fick jag det att funka det var ganska fränt men svårt. Jag testade på bilar som åkte förbi och man fick med ungefär halva bilen på grund av fördröjningen.

Mera roliga tips måste hittas.
/Jonas
 
Jonke O skrev:
Jag testade på bilar som åkte förbi och man fick med ungefär halva bilen på grund av fördröjningen.
Funkar det inte bättre, om du plåtar bilarna snett framifrån..? - eller följer bilen i sökaren - 'panorerar' - tills bilden tas..?
Det ska iaf jag testa asap.
YoursTruly
./h@nsN.
 
red-top skrev:
Funkar det inte bättre, om du plåtar bilarna snett framifrån..? - eller följer bilen i sökaren - 'panorerar' - tills bilden tas..?
Det ska iaf jag testa asap.
YoursTruly
./h@nsN.

Jo givetvis, jag gjorde detta bara för att jag inte hade nått annat att testa på....satt i utemöbeln och latade mig :))

Jag fokuserade på vägen och höjde kameran en aning för att se om det funkade när bilarna åkte förbi. Jag hade dock lite problem dels för att bilarna åkte väl ca. 90 km/h samt att området som låg inom skärpeområdet var lite för stort så det blev lite missar.
/Jonas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.