Annons

Digital sepiatoning

Produkter
(logga in för att koppla)

Tere

Medlem
Vet du hur man utför sepiatoning i Photoshop? Jag har letat överallt, tycker jag, utan att hitta. Tacksam för hjälp. Karin
 
Tere skrev:
Vet du hur man utför sepiatoning i Photoshop? Jag har letat överallt, tycker jag, utan att hitta. Tacksam för hjälp. Karin

I alla fall i Ps 7 och Cs finns en action (i historypaletten).

Bara att trycka på en knapp så gör Ps jobbet.


Hmm, någon hann visst före mig.
 
Skänt med Fotosidan, bara att söka efter det man önskar och 9 av 10 gånger har någon annan frågat och man får svaret på ett ögonblick....

// Anders
 
Tere skrev:
Vet du hur man utför sepiatoning i Photoshop? Jag har letat överallt, tycker jag, utan att hitta. Tacksam för hjälp. Karin

Bästa sättet är ju helt enkelt att först göra bilden svartvit sedan välja Hue/Saturation i lagerpaletten, bocka för Colorize och ställa in rattarna ungefär si så här.

mvh
 

Bilagor

  • handy.jpg
    handy.jpg
    40 KB · Visningar: 733
Enligt norska siten behöver man inte göra om till sv/v. Jag gjorde inte det.
Jag använde Nyans=40 och Mättnad=25, men jag tycker att Mättnad=26 ger snyggare sepia ;-)
 
mohei skrev:
Enligt norska siten behöver man inte göra om till sv/v. Jag gjorde inte det.
Jag använde Nyans=40 och Mättnad=25, men jag tycker att Mättnad=26 ger snyggare sepia ;-)

Nej man måste ju ingenting och huvudsaken är ju att man tycker slutresultatet blir bra.
 
Du kan inte göra om bilden till gråskala om du vill skapa sepia.

Bilden måste vara i RGB, annars kan den ju inte färgas...
 
Dessutom, om jag har en sv/v bild uppe i PS kan jag inte komma åt Hue/Saturation (Nyans/Mättnad).
Det funkar bara om jag har en färgbild uppe.

Någon som kan förklara, för jag vill sepiatona några inscannade sv/v bilder men har inte lyckats med det.
 
Bild -> Läge -> RGB-färg på svenska blev det.
Tack!

Nu kommer jag ju aldrig i säng som jag borde ;-)
Måste leka lite i PS ;-)
 
mipert skrev:
Du kan inte göra om bilden till gråskala om du vill skapa sepia.

Bilden måste vara i RGB, annars kan den ju inte färgas...

Ja men jag har fått för mig att jag får ett bättre resultat om jag gör om bilden till s/v (i färgläge RGB) innan jag sepiatonar.
 
Ja, lite förvirrande när alla förklarar med engelska termer ;-)

Lyckades sepiatona mitt sv/v får ;-)
 

Bilagor

  • tyskt-får400sepia.jpg
    tyskt-får400sepia.jpg
    36.7 KB · Visningar: 201
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.