Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 18-50 F2.8 EX DC, hur är det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Karlsson

Aktiv medlem
Hurdant är objektivet i jämförelse med Canon 17-40 L och Tamron 28-75?
Jag ska använda det på en 10D så det hade passat bra som normalobjektiv om skärpan är av högsta klass precis som de övriga nämnda, även på största bländare.
Är det någon som har ett, eller har provat ett som kan ge sitt omdöme.

Jag ber om ursäkt om frågan varit uppe tidigare, men söker man på 18-50 så kommer det bara upp en massa trådar om det billigare kit-objektivet.

/Lennart
 
Ja, jag får väl svara mig själv då.
Jag har tittat lite på PBase som någon länkade till i en annan diskussion.

PBase - Bilder från Sigma 18-50 F2.8 EX DC

PBase - Bilder från Sigma 18-50 F2.8 EX DC


Men egentligen behövs det ju jämföras med de andra objektiven på samma motiv under ordnade förhållanden för att kunna utröna bildkvaliteten.
Dessutom så saknar jag bredband så det är inget vidare roligt att dra ner fullversioner av bildfilerna.

<i>Edit: Nu ska länkarna vara riktiga.</i>
 
Jag hoppas plocka upp mitt Sigma 18-50 F2.8 hos Scandinavian Photo imorgon, och kommer omedelbart börja använda det tillsammans med min Canon D60.

Någon slags recension ska jag skriva-- men jag kan inte säga när den kommer upp. Främst kommer jag jämföra det med Canons EF 16-35 F2.8L som är den vidvinkelzoom jag har mest erfarenhet av att använda. De två är förstås i helt olika prisklasser, men har liknande egenskaper.

Här är två intressanta länkar:
http://www.pbase.com/joemama/sigma_1850__28
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1029&message=10597902

En sökning på Sigma 18-50 på dpreviews forum ger många svar (kom bara ihåg att inte blanda ihop detta objektiv med Sigmas äldre 18-50 F3.5-5.6):

http://search.dpreview.com/forums/search.asp?query=sigma+18-50&forum=1029

Mats
 
Jag tackar för svaret!
Den JOEMAMA-länken verkar ju lovande.

Jag väntar med spänning på din konklusion.

/Lennart
 
Kan man verkligen sätta ett Sigma 18-50/2,8 DC eller något annat DC objektiv på andra kameror än EOS 300D och 20D? Trodde att DC var Sigmas variant på EFs fattning som inte var bakåtkompatibel? Detta kanske är en korkad fråga, men skulle uppskatta om någon i så fall påpekade detta.
 
Sigma DC passar på alla kameror som har 1.5x eller 1.6x sensorer till skillnad mot EF-S objektiven som bara passar på kameror med EF-S fattning (300D och 20D).

Sigmas DC passar givetvis på kameror med fullstor sensor (eller småbildsfilm) oxå då det är samma fattning, men den kommer inte teckna ut hela bildytan då.
 
SixBySix skrev:
Kan man verkligen sätta ett Sigma 18-50/2,8 DC eller något annat DC objektiv på andra kameror än EOS 300D och 20D?

Objektivet funkar på alla kameror med 1,5 eller 1,6 gångers brännviddsförlängning. Det är alltså anpassat för små sensorer.

EF-S objektiven är konstruerade så att det bakre linselementet går så långt in i kamerahuset att andra kamerahus än 300D och 20D får problem med spegeln som tar i. Därför är fattningen gjord så at man inte av misstag kan sätta på EF-S objektiv på andra kameror.

Sigmas objektiv går inte lika långt in i kamerahusen och har en normal EF-fattning och passar färför D30/D60/10D/300D/20D
 
Tack för svaret. Mycket upplysande :) Hmm... är det någon som vet om ovan nämnda objektiv har testats av någon tidning eller annat proffs. Bilderna på Pbase är svåra att relatera till resultat för andra objektiv. (Om inte annat kommer det väl snart i tyska fotomagazin. Bra tester som brukar komma snabbt.
 
Karlsson skrev:
Hurdant är objektivet i jämförelse med Canon 17-40 L och Tamron 28-75?

Att jämföra det med Tamrons 28-75 är ju lite knas, då de inte är jämförbara.
Däremot Canons 17-40 är ju enklare.

Själv är jag toknöjd med min Sigma 18-50/2.8a som jag haft nu ett tag, och hade med mig på semestern på Grekland jag precis kom tillbaka ifrån.

Den är väldigt trevligt objektiv. Bra bygge, skarp, även vid 2.8a, snabb fokus(som trots avsaknad av HSM inte låter speciellt mycket), bra tyngd.

Har iofs inte hårdtestat med att ta testfoto på diverse testbilder och så utan jag kollar på de bilder jag tagit 'i fältet' så att säga.

Har inget att klaga på öht. Kan bara rekommendera.
 
Gå till photo.net och sök, jag minns att jag läste ett inlägg med länkar till en hög bilder tagna med objektivet. Det såg lovande ut vill jag minnas!
 
stranden skrev:
Att jämföra det med Tamrons 28-75 är ju lite knas, då de inte är jämförbara.
Det kan du ju ha rätt i.
Men i praktiken motsvarar ju 18-50 med 1,6x 28-75 med 1,0x, så därav jämförelsen.
Och sen är ju Tamron bra som referens då det är riktigt skarpt och många har erfarenhet utav det.

/Lennart
 
Duktigt förkyld så jag orkar inte skriva några längre texter utan jag klistrar bara in lite bilder. Samtliga har passerat Photoshop.

Sigma 18-50 F2.8 EX DC på Canon EOS D60

18mmf28.jpg

18mm F2.8

50mmf28.jpg

50mm F2.8

pasta.png

18mm F3.5, notera kromatisk aberration på ketchuplocket. Enda gången jag sett.

kitty.jpg

Enbart röda kanalen

mats_600.jpg

Självporträtt under kökslampa

desktop2_front_400.jpg

Speedmania-produkter I studio

desktop2_bak_400.jpg

Speedmania-produkter I studio

desktop2_detalj2_400.jpg

Speedmania-produkter I studio

Jag är mycket nöjd med objektivet. Det jag är mest missnöjd med är att det ser lite mjäkigt ut jämfört med Canon 16-35L. Jag ska kolla om jag kan köpa ett större linsskydd.
 
LeadHead skrev:
Hur är byggkvalitén?
Någon som kan jämföra med t.ex. Sigma 28-70mm f2.8 EX Aspherical DF, eller Sigma 70-200 f2.8 EX HSM?

Eftersom det är i EX-gruppen av Sigmas objektiv är det precis samma 'kvalitetskänsla' i den, som med t.ex 70-200(som jag testat och använt). Mycket god med andra ord.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.