Annons

Glimmrande modebilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Detta verkar vara populärt nu, bland både modefotografer och i musikvideor. De ljusa fälten i bilden glimmrar och flyter, suddas ut. Någon som vet hur man gör dessa effekter i Photoshop?

[bild raderad av Admin]

Har du fått tillstånd att lägga ut dessa bilder?

Effekten med diffusa högdagrar kan du få på olika sätt.

En enkel variant är att göra en lagerkopia ev bilden, lägga på gaussisk oskärpa och använda mixningsläge ”ljusare” för lagret.

Då får du effekten av att högdagrarna är softade medan de mörkare ytorna är opåverkade.

Jag brukar lägga på mycket soft och minska opaciteten tills effekten blir lagom.

Kanske kan det vara något: gör en kopia av bilden och sedan kör gaussian blur på det över lagret. Gör en lagermask som bara visar högdagarna (select color range och higlihts sedan fyll på lagermasken) Kör lite guassian blur på masken och gå in och justera den så att den blir jusare med levels/kurvor. Ställ sedan ner opaciten till det blir bra. Finns säkert andra sätt men också.

mipert skrev:
Har du fått tillstånd att lägga ut dessa bilder?

Effekten med diffusa högdagrar kan du få på olika sätt.

En enkel variant är att göra en lagerkopia ev bilden, lägga på gaussisk oskärpa och använda mixningsläge ”ljusare” för lagret.

Då får du effekten av att högdagrarna är softade medan de mörkare ytorna är opåverkade.

Jag brukar lägga på mycket soft och minska opaciteten tills effekten blir lagom.

Mycket bra, vad roligt.

Tack för era svar!! :)

Nej, jag har inte frågat efter ngt tillstånd. Borde jag ha länkat till bilderna istället? Jag tänkte att det kanske var OK eftersom jag skrev ut hennes namn. Visste inget annat sätt.

Mvh
//J

åh jag läste i ett annat forum där ni pratade om digital efterbehandling om diffuse glow och jag vet att jag använde det på en bild en gång men jag lyckas inte hitta funktionen igen är jag blind? vill någon vara snäll att tala om för mig var den finns? jag har cs versionen.. för det är ju precis den funktionen man kan använda för att få det lite mer glimmrande (sen är nog ett trix att sminka modellen innan om man fotar en sådan)

hm då sa jag nog fel eller så fattar jag inte funktionen för det blir bara grus på de ljusa partierna och det var inte den effekten jag var ute efter. jag vet att jag har användt någon funktion som gör de ljusa partierna mer glänsande och skinande men jag kommer inte ihåg vad det är för något.. någon som kan hjälpa mig?

du kan välja i inställningarna för filtret om du vill ha korn eller ej. dra ner graininess till 0 så slipper du det.

ursäkta men jag måste vara dum nu men om jag gör det så finns det två inställningar kvar att ändra på och en styr hela bilden och en styr de ljusa partierna och den gör att det blir svart på dem inte glimmrande så som man vill ha det.. gör jag fel eller är det något konstigt med någon inställning eller så?

LostInSpace skrev:
ursäkta men jag måste vara dum nu men om jag gör det så finns det två inställningar kvar att ändra på och en styr hela bilden och en styr de ljusa partierna och den gör att det blir svart på dem inte glimmrande så som man vill ha det.. gör jag fel eller är det något konstigt med någon inställning eller så?

Testa att göra en kopia av bilden till ett nytt lager, sedan kör du diffuse Glow på kopian. Nu har du du en bild med massa svart i ta och ändra blending mode till overlay/soft light?

LostInSpace skrev:

Som så många andra filter i Ps så är diffuse glow beroende av vilken för-eller bakgrundsfärg du valt i verktygslådan.

I det här fallet har jag för mig att det är bakgrundsfärgen som skall vara vit.

Senast ändrad:
japp.
som lasse säger.

tryck D innan du väljer filtret, då har du automatiskt fått vit som bakgrundsfärg och svart som förgrundsfärg.

Lasse H skrev:
Som så många andra filter i Ps så är diffuse glow beroende av vilken för-eller bakgrundsfärg du valt i verktygslådan.

I det här fallet har jag för mig att det är bakgrundsfärgen som skall vara vit.

Jaså då var det inte som jag trodde då kan ni glömma det jag skrev.

Provade mig fram efter era tips och det blev en rätt häftig effekt. Jag provade på en oredigerad bild, och påsar under ögon och eventuella hudskavanker så gott som försvann (mindre uppenbara åtminstånde). Kändes riktigt MTV-glamoröst.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto