Annons

Bygga ljusbord,,

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Hejsan på er fotovänner;)!

Jag har länge burit denna lilla funderare, med tiden så har den lilla funderaren kommit allt närmare er realisering;)

Jag tänker bygga ett eget ljusbord.

Jag tillbringar många o långa stunder vid mitt ljusbord men med en ljusyta runt A4 så har det lääänge varit minst sagt TAjt.

**
Så här har jag tänkt:

Jag önskar ett ljusbord som flyter in i den övriga miljön i mitt arbetsrum, en arbetsmiljö som inte är präglad av fotoutrustning alls utan mer klassiska inredningsdetaljer i ganska mörk stil,,

Jag funderar på att bygga ljusbordet av och i ett äldre bord där jag helt enkelt fäller in en "mjölkvit-puttsad" plexiskiva med en fäst ljusarmatur inunder. Beroende på bordets storlek såklart så önskar jag om möjligt en arbetsyta utan ljus för div ting och tang,,

Eftersom ljusbordet blir en stationär arbetsplats så kommer jag att spara hela bordskivan och bygger ljusytan under,, alltså ett vanligt bord med en "osynlig" ljusbordsyta...

Vad skall man tänka på när man bygger ett eget ljusbord, ljustemp, val av lysrör, glas eller plexi, sandpapperputtsat glas/plexi eller ett diffuserande filter etc,,?

Söker så många tips jag kan få;)

Mvh Niclas, som fixar och trixar själv;)

Ett snabbt skissat exempel

Så här skulle det kunna se ut,,, men bordet är mycket finare förståss;)

Bilagor

• ljusbord5.jpg
    ljusbord5.jpg
    14.9 KB · Visningar: 6,793
På diverse ställen där dom säljer överskott går det att hitta beg. kontorsskrivbord eller en typ av ritbord där en del av skivan kan vinklas upp några grader, om du skulle vilja ha den funktionen.Jag använder dock inte denna finess själv.
Fäller du in en mjölkad plexi så täck allt med en glasskiva så underlättas avtorkning och du slipper repor på plexit.

Har du tur kan du hitta en glasdörr från en stereomöbel eller liknande på t.ex Ikeas fyndavdelning.
Har själv kallvitt lysrör som kanske inte är helt rätt i temperatur men funkar bra för mig.
Armaturer finns ofta som överskott i alla möjliga varianter och kanske kan du skruva denna direkt under hålet i skivan.
Väljer du att behålla bordsskivan som "skiva" så beslå den med gångjärn och ett par tunna gummifötter i hörnorna.

mvh/Gunte..

Senast ändrad:
Tack för svaret och tipsen!!
Det där med ljustemperaturen är kanske inte det absolut viktigaste för mig heller,, Huvudsaken det inte avviker allt för mycket åt ngt håll.

Ja, det blir nog en glasskiva över plexiskivan.
Gångjärnen var en fin iden för det praktiska användandet!

Tack igen för svaret!
Mvh Niclas,

Jag kastar in en fråga till i min smått succefattiga tråd;)

Vart köper man plelxiglas nu för tiden? Glasmästaren?

Vilken tjocklek hade du valt till plexiskivan?

Mvh Niclas,

Köpte min hos glasmästaren iallafall men finns även hos firmor som gör reklamskyltar o.d.
5-6 mm är min egen men har du stort "hål" så kanske det behöver vara lite stadigare för att inte "hänga".
mvh/Gunte..

gunte skrev:
Köpte min hos glasmästaren iallafall men finns även hos firmor som gör reklamskyltar o.d.
5-6 mm är min egen men har du stort "hål" så kanske det behöver vara lite stadigare för att inte "hänga".
mvh/Gunte..

Ja, det är just hänget som kan bli problemet.
Det går ju att stödja upp men det kanske inte blir så fint heller.
Jag skall kontakta glasmästaren för att höra om olika dimensioner,,

Jag tror nog kanske att 6mm har nog styvhet,,

Jag funderar fortfarande på hur bred ljusyta jag behöver,, ingen vitts att fixa en stor bara för att:)
Huvudsaken att den inte blir för smal, minst 40cm bred och kanske 90cm lång,,

Pga platsbrist så ligger projektet fortfarande i planeringsstadiet,,

Som så många andra projekt;)

Mvh Niclas,

Tänkte just på storleken på ljusytan idag och mätte mitt eget.Ca:60x40 cm och det är fullt tillräckligt för mig, rymmer dryga 90 ramade dior om det handlar om sortering.Vid vanlig klipp och plocksyssla täcker jag med en svart skiva med utskurna hål.

Du kanske ska utgå från vilken armatur du ska montera undertill om du inte hade tänkt att bygga av lösa delar.Rörens längd är ju en måttstock på ljusytans storlek.

mvh/Gunte..

Ljusbord

Hej!
Jag har byggt ett eget ljusbord som jag är väldigt nöjd med. det blev bra och det var billigt! En sak som man bör tänka på är att antingen ha ett rejält tilltaget avstånd mellan lysrör och glasskiva(plexi) eller och ha god ventilation för att det inte skall bli så varmt! Min skiva blir ganska varm efter ett tag! Men efter en paus på 10 min så är den sval igen! Om du vill se hur jag byggde mitt så är det bara att säga till!
MVH Daniel
Lycka till!!

Det är nog smart att utgå ifrån armatuerns mått. Men å andra sidan så kan man välja mindre längd och montera flera parralellt bredvid varandra,,
Men visst just nu så är det helt klart aktuellt att välja en som har fin längd och ok bredd/djup.

60x40 är nog fullt tillräckligt även om jag siktar på en runt 90 bred x ca40.

Får se vart det landar och vilka armaturer jag hittar.

/Mvh Niclas,

Re: Ljusbord

Babbsan skrev:
Hej!
Jag har byggt ett eget ljusbord som jag är väldigt nöjd med. det blev bra och det var billigt! En sak som man bör tänka på är att antingen ha ett rejält tilltaget avstånd mellan lysrör och glasskiva(plexi) eller och ha god ventilation för att det inte skall bli så varmt! Min skiva blir ganska varm efter ett tag! Men efter en paus på 10 min så är den sval igen! Om du vill se hur jag byggde mitt så är det bara att säga till!
MVH Daniel
Lycka till!!

Fint tips det där!

Jag har nämligen tänkt tanken men inte ägnat den så mycket EFTertanke,,,,

Hur långt avstånd är det mellan plexi och rör i ditt bord?

Hade ca 10cm i tanken,, själva armaturen "bygger" ju normalt ca 10cm och rören ligger då ca 5cm ifrån,, Huuf ja det kan nog bli lite varmt,, kanske monterar man in en liten datorfläkt,,,,

Mvh Niclas

Mina lysrör ligger ca 5 cm från plexi skivan! skulle jag ha vetat detta innan så hade jag haft ett avstånd på minst 10 cm! Har faktiskt funderat på en lite fläkt, blev klar för ett par veckor sedan så att jag ska testa ett tag till och se hur det går! men en fläkt kan vara en bra ide! Men iofs så har jag 2 armaturer med två rör i varje, å det kanske inte är nödvändigt att ha 4 rör! Ska testa och ta bort 2 så får jag se om det blir nån förbättring vad gäller värmen!
MVH Daniel

En fläkt som kan slås på och av utan att påverka ljuset kanske hade varit en bra ide,, det hjälper luften att cirkulera,, Själva armaturen kan man ju också borra upp lite hål i,,

När jag pysslar med bilder generellt så lyssnar jag offta på musik så en liten diskret fläkt stör nog inte så mycket tror jag.

Mvh Niclas, som tackar för tipsen och hoppas på fler av fler;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar