Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

10D hitar inte fokus ordentligt

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjucke

Aktiv medlem
Jag har en EOS 10D som jag är nöjd med och som har fungerat oklanderligt snart ett halvår - tills nu. Av någon anledning har kameran nu fått svårt att finna fokus när jag har en fokuspunkt inställd i mitten. Objektivet far fram och tillbaka ett par gånger innan kameran hittar fokus.
Däremot fungerar autofokus snabbt och precist som tidigare när kameran sköter fokuspunkterna automatistk (alla 7 punkerna valda).
Autofokus är valt på objektivet samt One Shot AF. Problemet kvarstår när jag byter objektiv.
Har något därute någon förklaring till detta eller ännu hellre ett förslag till åtgärd?

Har du kört med samma objektiv hela tden eller har du nu ett ljussvagare?
I låg belysning eller fokusering mot mörka ytor uppför sig min likadant.

Jag ska lämna in min nyinköpta 10D även den för fokusbekymmer.
Den hittar fokus men tappar den strax innan eller precis i fotograferingsögonblicket (när man trycker ned knappen helt). Mycket irriterande om man komponerat om bilden. Dessutom funkar inte bildvisningen precis efter man tagit bilden och visserligen behövs den kanske inte men men...funka ska den ju.
Canon support rekommenderade utbyte eller service för min del så vi får väl se hur det går.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar