Annons

Kamera på stjärnkikare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Har rotat fram min gamla stjärnkikare som jag hade när nag var mindre.

Nu har jag även sett att det finns en "kamera konverter" till den. Det är skruvgänga, och verkar vara 41 eller 42mm (hade inget skjutmått, bara ´tumstock).

Nu är min fråga, skall jag köpa en "konverter" som gör min filtergänga mindre, eller skall man koppla den direkt på kameran med nån sorts konverter?

Vore juh kul o ha o prova o plåta med, även om det inte lär bli den bästa kvaliten, men ändå!

/Jocce

Det kan du prova på en gång, plocka av objektivet, ställ kameran på "manuell" och tryck av.

Jag använde min D70 igår för första gången med T2-adapter, funkar jättebra, plåtade venus mitt på dagen men det var lite för mkt värme för att bli skarpt.

Sist jag provade satte jag kameran på ett separat stativ 2-3mm från teleskopet, det gick och jag fick en trevlig bieffekt, bildstabilisering eftersom kameran inte hängde med i vibrationerna.

o-laser skrev:
Det kan du prova på en gång, plocka av objektivet, ställ kameran på "manuell" och tryck av.

Jag använde min D70 igår för första gången med T2-adapter, funkar jättebra, plåtade venus mitt på dagen men det var lite för mkt värme för att bli skarpt.

Sist jag provade satte jag kameran på ett separat stativ 2-3mm från teleskopet, det gick och jag fick en trevlig bieffekt, bildstabilisering eftersom kameran inte hängde med i vibrationerna.

Ah, coolt.

Men i teorin behöver man alltså inte ha adaptern, utan det skulle gå o plåta ändå?

Måste prova!

/Jocce

Det satt en adapter på teleskopet men den gick till en Canon tror jag. Problemet med mellanrummet är främst läckljus in från sidan förrutom problemet med att kameran ska vara i mitten samt att filmplanet ska vara parallellt med focusplanet.

Köp en adapter, dom är jättebilliga.

Hej Jocce!

Jag har flera teleskop och två kameror. Min Minolta Dimage 7i kopplar jag till teleskopet genom att jag skruvar ett speciellt okular i filtergängan på kameran. Okularet är ett MaxView 40 mm speciellt för detta ändamål. För att det skall passa har jag en adapter-ring (gäng-konverter) för just 42 mm. Kombinationen kamera-okular kan jag sätta i vilket som helst av mina teleskop och fota "afocalt".

Till min D70 använder jag inget okular i teleskopet och inget objektiv på kameran utan monterar kameran med en T2-adapter på okularets plats i teleskopet (prime focus).

Båda metoderna fungerar bra. Afocalt med 7i använde jag för bilderna på Venuspassagen och prime focus med D70 använde jag för bilderna på M35 och månen.

Canon 300D är mycket lämplig för astrofoto (tvingas jag som Nikon-entusiast medge ;-). Jag rekommenderar Yahoo-gruppen Digital Astro som har mycket att berätta inom detta område. Kolla http://groups.yahoo.com/group/digital_astro/

Lycka till - MVH Uffe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar