Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor kring blixtfoto med Eos 30V

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Hej!

Har precis inhandlat en Eos 30V och har upptäckt en liten märklig sak vid blixtfoto.
Det gäller fotografering inomhus vid kvällstid. Om jag har kameran på det manuella läget (M) och fäller upp den inbyggda blixten vill kameran ändå ha en relativt lång slutartid. Om jag istället väljer läget P så blir slutartiden betydligt kortare. I det manuella läget är det inte möjligt att fota inomhus kvällstid utan stativ, trots att man använder den inbyggda blixten. Vad kan detta bero på? Är den nån inställning jag missat eller måste man använda en speedlite till M-läget. Hade en 300V innan och har inget minne av att detta "problem" fanns på den.

Tacksam för svar!

Magnus
 
Anledningen att kameran ställer in en kort slutartid i P-läget när du plåtar med blixt är för att det inte ska finnas någon risk för att ljus i bakgrunden gör bilder blurrig. Det blir tråkiga bilder med svart bakgrund efterom allt ljus kommer från blixten. Bakgrunden blir fullständigt underexponerad.

I lägena M, Tv och Av förutsätter Canon att du är en mer medveten fotograf som vet vad du gör och därför finns ingen spärr som i P-läget. I Tv och Av ställer kameran in efter det befintliga ljuset (kallas också bakgrundsljuset) och blixten blir lika stark. Du kan kompensera med den vanliga exponeringskompensationen.

I M-läget blir det precis som du själv bestämmer. Ställer du in en kort tid blir bilden underexponerad och ställer du in en lägre kan du t o m få en överexponerad bakgrund.

Blixtljuset styrs dock automatiskt även i M-läge och doserar ut rätt mängd ljus.
En del blixtar har också ett M-läge (inte den inbyggda) och då kan de bestämma hur stor del av full effekt som blixten ska skicka iväg.

Kameran funkar alltså som den ska. Alla Eos-modeller ska funka så, även din 300V:
 
Hej igen.

Att jag sköter kameran helt sjalv i M läget är jag helt på det klara med. M läget är det läget jag använder mest. Nu fotar jag vanligtvis inte alls inomhus, men testade lite i helgen och det var då jag upptäckte detta.

Så de alternativ som finns för fotografering inomhus med inbyggd blixt är alltså:

1) Få en underexponerad tråkig bild med P-läget.

2) Få en korrekt exponerad bild med M-läget som dock kräver stativ för att få en bra skärpa.

Har jag uppfattat det hela rätt då?

Kanske bör lägga till att det gäller kvällstid med normal belysning inomhus.

Magnus
 
Hejsan!

Kanske inte så mycket svar men jag har liknande problem.

Jag kan inte fotografera med blixt, har aldrig lärt mig denna ädla konst...
Varav jag förösker använda Programautomatiken men den föreslår att jag ska ha 3 sekunders slutartid vilket är jättejobbigt med frihand, likadant i läge A och S. Det jag gör är att jag använder läge M ställer in typ 1/125 slutare (inte snabbare) och sen den bländare jag vill ha och sen litar på att TTL fungerar som det ska, vilket det gör oftast.
Värt att tillägas är att jag har en Nikon F80 och använder bara den inbygda.
 
Vad ar TTL för något? Det har jag aldrig greppat riktigt.

Eos 30V ska ju ha det, men jag vet inte vad det har för funktion egentligen.
 
mange78 skrev:
Så de alternativ som finns för fotografering inomhus med inbyggd blixt är alltså:

1) Få en underexponerad tråkig bild med P-läget.

2) Få en korrekt exponerad bild med M-läget som dock kräver stativ för att få en bra skärpa.

Har jag uppfattat det hela rätt då?

Detta är nog ett bättre alternativ:

Ställ in Av och största bländaren så får du kortast möjliga tid. Sätter du in en känsligare film, tex ISO 800, får du kortare tider.

Med ett 50/1,8 får du drygt två steg kortare tider än med ditt 28-90 i vidvinkelläge. Det kan vara skillnaden mellan skarpa och oskarpa bilder. Man ska ju också tänka på att motivet kanske rör sig.
50/1,8 är billigt och en bra investering.

Vad ar TTL för något? Det har jag aldrig greppat riktigt.

TTL står för Thru The Lens och betyder att mätningen av blixtljuset sker med en sensor som sitter i kamerahuset. Sensorn talar om när bilden fått rätt mängd ljus. Sensorn sitter riktad mot filmen och mäter ljuset som når filmen.

Din kamera har också en mer avancerad teknik som kallas E-TTL som fungerar med vissa blixtar. Tex Canonblixtar med namnet EX. Då skickas en förblixt när du trycker ner avtryckaren för att exponera. Den vanliga ljusmätaren som också mäter det vanliga ljuset jämför en mätning av det vanliga ljuset med en mätning av hur motivet blir med förblixten. Ljusmätaren är indelad i 35 zoner (tror jag) och i de zoner som blir upplysta av förblixten utgår sedan kameran ifrån när den beräknar vilket som blir rätt mängd blixtljus.

Även när du plåtar i M-läge styrs blixten automatiskt av E-TTL-tekniken. Du kan dock justera blixtexponeringen om du anar att mätaren kommer att bli lurad. Mätaren i 30V ska dock vara väldigt exakt.
 
Bugar och bockar för tipsen och de mycket välutvecklade svaren!

Det är ju helt grymt att det finns en sida som denna!

Mvh Magnus
 
mange78 skrev:

2) Få en korrekt exponerad bild med M-läget som dock kräver stativ för att få en bra skärpa.


Bra svar av Fröderberg m.fl. Vill göra ett förtydligande till M-läget här. Krävs t.ex. 3" för korrekt exponering av bakgrunden krävs såklart stativ. Men du har ju möjligheten att själv välja tid. Tag den längsta möjliga för situationen. (Exempelvis handhållet). Blixten ger korrekt exponering av motivet och bakgrunden blir så mycket exponerad som möjligt utan stativ. För mera exponering av bakgrunden krävs kanske längre tid och därmed stativ. Hur som helst har du ju möjlighet att få lite bättre resultat än i P-läge där kameran väljer en ännu snabbare slutartid.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.