Annons

Lösning på D70 EXIF problematiken

Produkter
(logga in för att koppla)

Lionheart

Aktiv medlem
Problematik:
Om jag öppnar upp en bild tagen med Nikon D70 i Photoshop eller annat bildprogram så syns exempelvis inte ISO-talet bland EXIF-fälten. Anledningen är att Nikon av någon outgrundlig anledning valt att infoga viss EXIF-information i Maker Note-fältet istället. Jag tror att Canon gjort något liknande.

Lösning #1
Det finns ett ypperligt programmet "Show Exif" som bara finns i en Beta version. Där kan man se all information som D70 genererar och kan därmed kopiera allt till en text fil eller till IPTC fältet. Just nu är den ryska hemsidan nere. Ja, programmet är faktiskt ryskt, dock inte på ryska som tur är =)
Men jag har hittat en länk till er iallafall.
http://www.computerlines.ee/~koeniger/ShowExif/ShowExif_05-46beta.exe

Lösning #2 (den bästa enligt min mening)
Man kan även öppna upp Nikon Transfer via Nikon View och göra en inställning så att den kopierar all EXIF info till IPTC fältet automagiskt.
Ni klickar bara i "Add additional (IPTC Field) to all files" och därefter "Copy Shooting data to the IPTC Caption Field". Detta gör ni på Transfer-fliken i Nikon Transfer. Sedan är det klart! Nu kommer alla bilder som är transfererade med Nikon Transfer att innehålla denna EXIF i IPTC-fälten. Observera att om ni inte använder Transfer för att kopiera bilder från kameran så kommer inte denna lösning att fungera.

Håll till godo!

Mvh / Dennis

Senast ändrad:
Här kommer skärmdumpen som visar var man ska ändra i Nikon Transfer. Tryck först på vektygssymbolen i Nikon Transfer uppe till höger för att få upp rutan nedan.

Bilagor

• topt.jpg
    topt.jpg
    30.3 KB · Visningar: 1,282
Vad jag vet så kan inte programmet Exifer läsa ut Nikon D70:s Maker Note information. Det var nog en av anledningarna till att ryssarna gjorde programmet Show Exif som jag gav en länk till ovan.

P.S. Läs artikeln som Fredrik nämnde. Den är kanon!

Lionheart skrev:
Vad jag vet så kan inte programmet Exifer läsa ut Nikon D70:s Maker Note information. Det var nog en av anledningarna till att ryssarna gjorde programmet Show Exif som jag gav en länk till ovan.
Det ser ut att stämma: kollade med Exifer (senaste versionen) och en D70-JPG här hemma och den visar inga Makernotes alls.

alcedo [E.F.S] skrev:
Det ser ut att stämma: kollade med Exifer (senaste versionen) och en D70-JPG här hemma och den visar inga Makernotes alls.
Just därför jag läste om det på DPReview och sedan ville dela med mig!
Men det är väldigt märkligt av Nikon att frångå en sådan "enkel" standard som EXIF är utan anledning.

Jag kör på lösning nummer två nu hela tiden. Slänger över bilderna från kortet med Nikon Transfer och vips så har man all EXIF data intakt.

Lionheart skrev:
Jag kör på lösning nummer två nu hela tiden. Slänger över bilderna från kortet med Nikon Transfer och vips så har man all EXIF data intakt.

Ursäkta en idiot men,

Jag sitter på jobbet och har inte tillgång till mina Nikon program men jag känner inte igen Nikon transfer är det ett eget program eller finns det i Nikon Wiew eller NC 4???

Chrillan04 skrev:
Ursäkta en idiot men,

Jag sitter på jobbet och har inte tillgång till mina Nikon program men jag känner inte igen Nikon transfer är det ett eget program eller finns det i Nikon Wiew eller NC 4???

Det finns som ett program innifrån Nikon View. Om du öppnar upp programmet så finns det i någon av menyerna. Därefter går du in och fibblar med inställningarna som jag beskrev ovan. Det funkar klockrent.

Du kan även ställa in i vilken katalog bilderna från kortet ska läggas och vad dom ska heta (om du inte vill ha originalnamnet dvs).

Lycka till!

Lionheart skrev:
Det finns som ett program innifrån Nikon View. Om du öppnar upp programmet så finns det i någon av menyerna. Därefter går du in och fibblar med inställningarna som jag beskrev ovan. Det funkar klockrent.

Du kan även ställa in i vilken katalog bilderna från kortet ska läggas och vad dom ska heta (om du inte vill ha originalnamnet dvs).

Lycka till!

Skall provas direkt när jag kommer hem,

Tack för hjälpen.

mvh

Christian

Om man arbetar med RAW-filer då, i Nikon Capture?
Man vill ju helst ha över bilderna i 16 bitar till photoshop och då måste man göra en "direkt" överföring eller gå via TIFF som inte har något vidare stöd för EXIF. I båda fallen förloras det som finns i makers note, iaf mig veterligen.

Har frågat Nikon om problemet. Fick följande svar:

"Som svar på Din första fråga så tillhör dessvärre inte ISO talet EXIF standarden utan det är en sk. "Markers Note". Men jag tror att det finns vissa extra program som gör att ISO talet visas."

Hur ska jag tolka detta? Finns det plats för ISO-talet i EXIF överhuvudtaget? Eller är det så att det är omöjligt att lägga ISO info i EXIF (som man kan faktiskt tolka svaret)? Är det bara D70 som är drabbad? Var lägger andra kameror info om ISO?

Jag tolkar det så här:
EXIF-standarden i sig har inte ett ISO-fält. MEN sedan kan tillverkarna lägga till egna EXIF-fält (s k Maker Notes). Nikon (och antagligen de andra) lagrar således ISO där. Problemet är att Nikons ISO-fält och Canons ISO-fält heter olika grejor. Således måste en EXIF-läsare känna till maker notes för olika kameratillverkare. Om den inte känner till de maker notes som D70 har så kan den heller inte visa informationen som lagras där.

Jag tror att D70 lägger in ISO-data, men på annan plats än andra kameror. Jag har tyvärr inte tillgång till någon D70-fil att kolla på just nu...

alcedo [E.F.S] skrev:
Således måste en EXIF-läsare känna till maker notes för olika kameratillverkare. Om den inte känner till de maker notes som D70 har så kan den heller inte visa informationen som lagras där.

Tack för svaret, Fredrik! Undrar bara hur det kommer sig att ett så pass utbrett programm som Photoshop inte kan läsa Maker Notes för ett så pass känt märke som Nikon. På Fotosidan kan inte EXIF läsaren läsa Nikons Makers notes heller.:-(

En annan fråga. På Pbase.com finns det ett fält som heter "Focus Distance" i EXIF info. Naturligtvis inte för mig som är en D70 ägare. Jag undrar därmed vilka märken lämnar läsbar information om avståndet till fotograferingsobjektet? Finns infon lagrad även i Nikon filer? Hur kan man få tag i den i så fall? Tacksam för alla svar!

timofej skrev:
Undrar bara hur det kommer sig att ett så pass utbrett programm som Photoshop inte kan läsa Maker Notes för ett så pass känt märke som Nikon. På Fotosidan kan inte EXIF läsaren läsa Nikons Makers notes heller.:-(
Jag tror att Maker Notes kan skilja lite mellan olika modeller från samma tillverkare också. D70 är ju relativt ny (t ex i jämförelse med Photoshop CS), så det kanske kan ha med saken att göra (gissar bara lite).

En annan fråga. På Pbase.com finns det ett fält som heter "Focus Distance" i EXIF info. Naturligtvis inte för mig som är en D70 ägare. Jag undrar därmed vilka märken lämnar läsbar information om avståndet till fotograferingsobjektet? Finns infon lagrad även i Nikon filer? Hur kan man få tag i den i så fall? Tacksam för alla svar!
Avståndsdata kommer från objektivet, och det är inte alla objektiv som kan meddela det. Har ingen koll på Nikonsidan, men gissar att äldre, manuella objektiv inte ger avståndsdata, medan nyare (t ex AF-S-objektiven) levererar det. Någon Nikon-expert kommer förhoppningsvis med mer fakta här... :eek:)

Tack för tipsen Dennis! Jag har också retat mig på detta med D70:s "hemliga" EXIF data. Nu ska jag hädanefter använda din lösning #2.

Francis-G skrev:
Nu ska jag hädanefter använda din lösning #2.

Nackdelen med lösningen är att vissa sajter (fotodidan, pbase etc.) använder info just från EXIF fältet och inte från IPTC.

Problem #2 är att det går så fruktansvärt lååångsamt med import mha Nikon Transfer. Om man bara drar filerna från kortet i Utforskaren går det säkert tre gånger så fort.

Därför vore det bra om Nikon lagt infon så att andra program kan läsa den. Hur är det med andra Nikon kameror? Är det bara D70 som är drabbad?

alcedo [E.F.S] skrev:
det är inte alla objektiv som kan meddela det.

Jag använder kit-objektivet (18-70) och tredjeparts objektiv. Ingen visar avståndsinfo. Har någon lyckats att få ut infon från nikons filer?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar