Annons

Rsx?

Produkter
(logga in för att koppla)

pery

Aktiv medlem
Hittills har jag, amatör som jag är, mest kört med "amatörfilmen" Sensia. Nu åker jag för första gången på evigheter på "solsemester" och vill naturligtvis ha naturligt blå himlar. Enligt recensionerna här på Fotosidan verkar AGFA RSX prisas för sin neutrala återgivning. Vill helst slippa turkosa himlar men vill inte ha överdrivna färger. Maffigt blå himlar tänkte jag att polfiltret skulle ordna.

Eller föreslår ni någon annan "solfilm"?

Per

Det är ju dom med lägre kontrast som passar till sol/skugga. Ofta är det porträttfilmer som har det, t.ex. Fuji Astia men även en del 200 filmer som Ektachrome E200 Prof. Agfa RSX II 100 ska ha väldigt bra skuggteckning och är säkert bättre än Sensia.

Har själv beställt RSX II 100 och ska testa den. Alla filmer har ju svagheter, så man vill ju hitta den man gillar bäst.

Senast ändrad:
Ska nog prova RSX. Om inte annat så är den ju billigare än Astia. (På Scandinavian photo)

Sist jag körde Agfa hette det CT18...

För 15 år sedan (ca) fanns Agfa 50,100,200RS som var utmärkta filmer med fint korn och trevlig färgåtergivning.
Dessa försvann från hyllorna ett tag, kanske detta är en fortsättning, då är det säkert bra.

Hemma igen! Vi provade några olika filmer. Det var faktiskt "högkontrastfilmen" E100VS som gav bäst resultat i det grekiska landskapet. Naturen är torr och gul och blek så lite extra sting i filmen var inte fel. Även om skuggorna blev lite svarta.

Per

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar