Annons

Digital mätsökare, och digital minolta ESR!

Produkter
(logga in för att koppla)
Länken fungerade inte, men om man går till:
http://www.digitalcamera.jp/
och scrollar ner en bit...
Otroligt! Jag trodde inte det var sant, den finns faktiskt där! Ett sammarbete mellan Cosina och Epson. Ser hur cool ut som helst! ;-)
Hoppas att det blir verklighet av det!

/Micha

Järnspikar!! Det var det värsta...man upphör som sagt aldrig att förvånas. Frammatningsarmen är hel-cool. Jag tror också den spänner slutaren. Däremot vet jag inte vad filmveven kan ha för funktion...
Vänder man displayen inåt är det nästan omöjligt att se att det är en digitalkamera.

matnyttige skrev:
Det borde dock vara omöjligt att använda Leicas (och Voightländers) vidvinklar till kameran.

Varför skulle det vara det? Kameran har ju ingen spegel. Blir vinklarna som ljuset träffar sensorn med för små, så att det påverkar resultatet negativt eller är det något annat problem?

Graal skrev:
Varför skulle det vara det? Kameran har ju ingen spegel. Blir vinklarna som ljuset träffar sensorn med för små, så att det påverkar resultatet negativt eller är det något annat problem?
Ja, det verkar som om sensorerna (i dag är väl bäst att tillägga) inte klarar av de sneda bildvinklar som blir av de vanliga objektiven då speciellt vindvinkeloptik.

Det har snackats mycket om det där men jag har inte sett bildbevis. Tvärtom verkar ex. Canon 1Ds med stor sensor klara det galant.

Linmajon skrev:
Det har snackats mycket om det där men jag har inte sett bildbevis. Tvärtom verkar ex. Canon 1Ds med stor sensor klara det galant.

Jo det är mycket möjligt men den kameran har ju spegel och bakersta linsen ligger betydligt längre från bildsensorn än t,ex vidvinklarna hos Bessa-kamerorna. Har själv en Bessa med 15mm-optik och bakersta linsen ligger bara någon halv cm från filmplanet. Och det nya digitala huset funkar säkert likadant, så det kan kanske bli problem med snäva vinklar då?

Linmajon skrev:
Precis som Nils säger så är det inte riktigt samma problem med en systemkamera men om man jämför två likvärdiga objektiv som EF 16-35/2.8 L med EF 17-40/4.0 L så har den första fått kritik för att den inte passar EOS 1D s lika bra pga den större bildvinkeln ut mot kanterna mot sensorn.

Nja, ett spegelreflexobjektiv med f/2,8 bör, oavsett brännvidd, inte ställa till några problem vad gäller ljusstrålarnas infallsvinkel i hörnen. Infallsvinkelns maximala avvikelse från sensorytans normal beror huvudsakligen på avståndet mellan objektivets utgångspupill och sensorn, samt inte minst på objektivens ljusstyrka. De värst utsatta av Canons objektiv är därför utan tvekan 50 f/1,0 följt av 85 f/1,2 (f/1,26 ???) och därefter 1,4-gluggarna, zoomarna kommer mycket långt ner på listan p g a sina låga ljusstyrkor (dessutom brukar utgångspupillerna befinna sig ytterligare lite längre bort med zoomar). Man kan enkelt uppskatta maxavvikelsen genom att ta arctan för summan av sensorns diagonal plus utgångspupillens diameter dividerat med dubbla ”pupillvidden”.

Med f/2,8 är maxavvikelsen drygt 10 grader i mitten, ute i hörnen troligtvis runt 25 grader (osäker uppskattning p g a stor osäkerhet i fråga om ”pupillvidden”, men det måste i alla fall vara klart under 30 grader). Med f/1,0 däremot så är den maximala avvikelsen exakt 30 grader redan i mitten (!), och sannolikt väl över 40 grader i hörnen. Canons populära f/1,8-normal har drygt 16 grader i mitten och runt 34 i hörnen (28 grader med ”1,6-sensorn” i t ex 10D).

Den kromatiska abberation som är störande i kanten på bilderna är väl värre på vidvinkelobjektiven än på normal och tele? (rent optiskt)

Att 1 Ds klarar av detta utan större problem beror kanske främst på sensorns storlek?
Dvs större yta per pixel samt mindre avvikande vinkel.

Enligt länkarna så har Leica löst detta problem, man undrar hur.

Det hör väl inte hit men Olympus nya 8 Mpixels kompaktkamera verkar mycket intressant. Ska bli intressant att följa den. 5 ggr. ljusstark zoom.
Det är ju ändå en form av mätsökarkamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar