Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rynkiga fotoalbum!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Northern Star

Aktiv medlem
Problem!!!
Köpte en ny sorts fotalbum & lim för våra visningsbilder som monteras i en pärm.

Pärmen är av svart papper & varje papper väger ca 180g,
limmet är av märket Casco RX-aqua, som det står inte skall rynka papper!

Ämdå blev nya albumet totalt ihopskrynklat!
Ser ut som kom & hjälp mig,
bilderna är i blandade storleker med 20-30cm som de dominerade.

Detta visningsalbum är nu totalt ovisningsbart pga att det är så skrynklat;-(

Snälla, måste ha tips på hur man skall försöka rynka ut bilderna i albumet så att det blir visningsbart!

Hoppas på användbara tips.

oj.. jag vet inte hur du ska rädda dina bilder (nån annan får hoppa in), men använd INTE lim hädanefter. köp fotohörn istället.
se till att dom är anpassade efter den storlek du har på dina foton. är hörnen för små trillar bara fotona ur dom.
riktigt stora foton (eller ja.. 18x24 å däromkring) kan behöva en liten dubbelhäftande fototejpbit mitt under för att inte ramla ur, men det syns inte och fungerar mycket bättre än lim hur som helst.

lycka till.

Varning för Casco RX

Tyvärr läste jag ditt inlägg efter att redan ha limmat 3 bilder med detta lim. Sidan blev buklig och ser nu ut som sk**** (piiip).

Reklamerade limmet hos Kreatima där jag köpt det och de skulle meddela leverantören. Jag hänvisade även till "internet" och sa att jag läst om fler som haft samma problem, d.v.s. denna tråd, vilket fick dem att reagera. Får väl se om de tar bort det ur sortimentet.

Nu har jag återgått till Fastik gummiklister, gammalt och beprövat.

ATG-tejp

Jag använder mig av Scotch ATG-tejp. Det fungerar väldigt bra och sitter bättre än lim. Skulle det komma lite tejp utanför så är det bara att rulla bort på samma sätt som gummilim. Det finns att köpa på bla Matton.

Bl a Ordning och reda har dubbelhäftande "kuddar" som fungerar bra i album. En i varje hörn och noggrannhet när man sätter in bilderna ger ett bra resultat.

kom ihåg att försöka hålla materialet syrafritt om fotona är tänkta att hålla många, många år.

Ledsamt att höra om era bilder, hoppas det går att "räta" till dem.

Jag skickade ut ett redigt gäng bröllopsbilder för ett tag sedan och använde mig av
PRITT GLUE-IT. Väldigt smidigt, finns hos bl.a Svanströms

De produkter jag har testat från Pritt är inte bra. Problemet är att limmet inte fäster tillräckligt bra. Ska man limma ihop något sorts album är det bra om bilderna inte ramlar ur när man ska visa det. Det ger inte så bra första intryck.

Pritt

Jag använde ju Pritt för att skicka ut kort så om bilden sitter kvar vågar jag inte svara på ;)

Tänkte flika in med en fråga:
Jag använder mig av adhesiv för att fästa kopian på kartongen, men vet inte vilken tejp jag ska använda för att fästa kartongen mot baksidan av passepartouten. Vad för typ av tejp är Scotch ATG-tejp, och är den syrafri och ofarlig på kopian? Vad är Matton för ett ställe?
Finns det andra bra syrafria tejper?
Tacksamm för svar.

mvh.marcus

Jag använder alltid 3M Photo Mount som är ett permanentlim på sprayburk och det är Ph neutralt. Det fungerar suveränt bra och lämnar inga som helst spår efter sig när man monterat den. Kanske inte den allra billigaste lösningen men en sprayburk räcker jättelänge.

Finns att köpa bl.a på www.matton.se

/ Mikael

ANNONS