Annons

Batteriladdare till 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

ZenIT

Avslutat medlemskap
Mitt premiärinlägg på det här forumet handlar om batteriladdaren som följer med till Canon EOS 300D. Om jag har förstått saken rätt så är den ganska "ointelligent" och ändrar bara blinkfrekvensen på laddlampan efter vissa tidsintervall, utan att känna av hur mycket batteriet egentligen är laddat. Är det någon som vet om denna även har någon form av överladdningsskydd?? Anledningen till att jag frågar är att jag skulle vilja köpa fler batterier, och har sett att det finns piratbatterier med mer kräm än orginalen. Om laddaren varken känner av batteriets laddning eller har något överladdningsskydd så blir det ju rätt svårt att använda sådana batterier. Har försökt leta lite efter info om detta men har inte hittat något.

Alltså, har batteriladdaren något överladdningsskydd?
 
Alltså detta med att den enbart skulle ändra blinkning med visst tidsintervall utan att känna av hur mycket batteriet är laddat är jag lite skeptisk till. Jag har vid några tillfällen stoppat i ett halvfullt batteri och då har den i regel börjat med 2 eller 3 blinkningar direkt.. då borde den rimligtvis ha mätt upp spänningen i batteriet ?

Vad gäller överladdningsskydd så borde det väl också ingå om laddaren ändå mäter spänningen, men där vet jag inte med säkerhet.
 
Senast ändrad:
Det där med blinkningarna har du nog rätt i, och om den känner av batteriet så vore det ju helt klart märkligt om den inte slutade ladda när batteriet var fullt. Hmmm, man kanske ska slå till på ett 1300 eller 1400MAh då, det borde ju ge rätt bra batteritid jämfört med orginalets 1100MAh.
 
Jag undrar också om det är bra att låta batteriet sitta i laddaren över natten.

Jag brukar ha en timer till laddaren så att den är igång max 2 tim. Men det kanske är onödigt?

Jag har ett extrabatteri, billiga sorten. Det funkar minst lika bra som originalet.

Finns det någon som vet hur laddaren funkar egentligen?
 
Detta hittade jag efter 2 timmars sökning..

"The CB-5L is a new Canon equivalent smart charger, auto-stop, no over-heat."

Detta var dock inte direkt på Canons sida utan en distubitörs ord.
 
Det är Li-Ion batterier som sitter i bl.a. 300D. De har ALLTID inbyggd skyddskrets som stänger av batteriet. Li-ion celler är ganska känsliga och vådliga annars.
Laddare till Li-ion är också ALLTID ganska avancerade med full kontroll över laddningen. Den mäter spänningen med jämna intervall och 'vet' hela tiden hur laddkurvan ser ut.
Man kan ladda upp och ur hursomhelst utan risk för överladdning eller minneseffekter.
 
Nja, minneseffekter finns fortfarande även om tillverkarna hävdar motsatsen. Dock är den liten. Därför är det bra att ibland köra tills batteriet är helt slut och sedan ladda upp det igen.

Detta är mycket tydligt hos bärbara datorer vars batterier håller mycket bättre om det får köras ut ibland och inte bara vara inkopplad till nätström för det mesta.
 
Zebramedia som Mr. Wallung refererar till har 1400 mAh för drygt 200:-/st. Jag tänkte köpa 2 st direkt, funderar på att inhandla ett vertikalgrepp från USA. Där kostar de under 1000:- på billigaste stället.
 
Företaget Royalcamera har ruskigt bra priser. Är dock itne säker på om deras VAT(Sales tax) är inräknad. Beror ju lite på var man bor om man behöver betala den i USA.

Pris på ett Canon EOS Digital Rebel(300D) hus är 699$ = ca. 5000:-

Vertikalgreppet kostar 130$ = ca. 950:-

Man blir ju lite sugen på att beställa ett.
Även med moms + tull i Sverige så är det ju ingen katastrof. Synd bara att leveranserna kan ta typ 2 månader om man inte skickar det med dyrare snabbfrakt.

Länk till vertikalgreppet:

http://store.yahoo.com/royalcamera/canbge1batgr.html
 
Robban: På tillex. B&H's sida står det
Your total charges will include the item(s) you specify plus shipping. If the order is shipped within New York State, the law requires that local sales tax be added to the order total including the amount of the shipping charge. If you have resale or tax exempt status, please make your order by Phone, Fax or E-Mail, since we do not have this option available on our web site as of this time.
We do not collect tax for orders shipped out of New York State.

Purchases in our retail and Used Equipment store are subject to an 8.625% local sales tax. This tax is not a VAT, and cannot be recovered by non-USA visitors when you return home.

Kanske gäller gör flera .. jag har sett det på en hel del..
 
Ok, bra att veta. Jag hade bara hört något rykte om att de var lite knepiga att ha och göra med.

Skattereglerna i USA är ett kapitel för sig. I vissa delstater så får man tillbaka Sales Tax när man lämnar delstaten etc. Verkar ju helsnurrigt. Dock så är den ju under 10% alltid.
 
Internethandel med ett land utanför EU
När du beställer en vara från ett land utanför EU räknas det som privatimport och det betyder att du måste betala tull och andra avgifter. Tullsatsen för din vara finns angiven i EG:s tulltaxa och är olika beroende på vilken vara du beställer och vilket land du beställer den ifrån. Tullsatsen är oftast en procentsats som beräknas på varans pris inklusive frakt och eventuell försäkringskostnad. När det gäller fraktkostnaden kan den ibland ingå i priset, men det vanligaste är att frakten tillkommer. Frakten beror på vikten.
När paketet kommer till Sverige tar Posten ut tullavgiften och moms på dina varor. Momsen för de flesta varor är 25 procent utom på livsmedel där är den 12 procent och för bland annat dagstidningar och böcker är den 6 procent. Det finns även andra företag utöver Posten som sköter transport och tar ut de avgifter som du ska betala.

Postens administrations- och expeditionsavgifter tillkommer, dvs om du valt att Posten ska leverera dina varor. Använder du postförskott tillkommer ytterligare en avgift på 25-130 kronor. Hur stor avgiften för postförskottet blir beror på vilket sätt du har valt att betala (kort, faktura etc.). Det är säkrast att ta reda på det innan du beställer eftersom det slutliga priset kan bli mycket högre än vad du trodde från början.

Räkna ut vad varan kostar:
http://www.tullverket.se/Modules/shopping/1038913500.html/

Här finns broschyren "Handla på internet":
http://www.tullverket.se/raw/documents/13082_handla_internet.pdf
 
Linmajon skrev:
Det är Li-Ion batterier som sitter i bl.a. 300D. De har ALLTID inbyggd skyddskrets som stänger av batteriet. Li-ion celler är ganska känsliga och vådliga annars.
Laddare till Li-ion är också ALLTID ganska avancerade med full kontroll över laddningen. Den mäter spänningen med jämna intervall och 'vet' hela tiden hur laddkurvan ser ut.
Man kan ladda upp och ur hursomhelst utan risk för överladdning eller minneseffekter.

Det innebär alltså att man kan ha batteriet sitta på laddning tills man ska använda det utan att det tar skada?
 
Just så gör jag med mina... laddaren går ner i ett underhållsladdningsläge när batteriet är fullt.. (eller?) stod det inte så i boken... attans, det börjar bli daxs o leta fram den..

Läste nu här, det var inte de jag såg.. det jag såg var att du kan ladda det när/hur du vill.
 
Senast ändrad:
Dom rekommenderar att inte ha dom på laddaren eller i kameran om man inte ska använda den på ett tag..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.