ANNONS
Annons

program för EXIF-info

Produkter
(logga in för att koppla)

mill

Aktiv medlem
Jag kommer antagligen knåpa ihop ett litet program som döper om filer så de innehåller EXIF-info.

Exempelvis så blir en fil med namnet IMG_0094.jpg omdöpt till IMG_0094 - ISO 200 - f3.2 - Exp 0.5s.jpg där all EXIF-info är valbar. Man får köra igång detta program innan man börjar redigera bilderna. Tanken är att det ska kunna fixa hur många filer som helst med några få klick.

Det kliade i fingrarna så jag skrev ihop ett litet test snabbt så just nu kan jag öppna upp en jpeg-fil och dra ut all EXIF-info, även de som är modell-specifika (Canon har egna, Kodak har egna osv).

Målet är att göra ett fin grafiskt användargränsnitt, men jag vet inte riktigt hur det ska se ut eftersom det finns jättemånga EXIF-taggar och man oftast bara vill ha med ett par så man får välja vilka man vill ha på ngt enkelt sätt. Ett sätt är att göra som i PS med lager. Man har en tom ruta och sen får man lägga till de taggar man vill ha. Man kan sen tänka sig att man kan spara dessa inställningar så man slipper göra det varje gång.

Kan det vara ngt måtro? Idéer? Finns det redan? Andra kommentarer?

PIE och PIE studio har delvis denna funktion.
Begränsningen är att man "bara" kan välja; datum när bilden är tagen, slutartid, bländare, blixt, bildkvalitet och zoom.

Programmen hittar du här:
http://www.picmeta.com/

Tack för tipset!

Det verkade bra, men det kostade dock pengar och så fanns det inte så många EXIF-taggar att välja mellan. De som fanns där är (tror jag) bara standard JPEG-metadata som inte går förlorad om man ändrar i bilden ändå (ngn annan som kan?).

Det är framförallt ISO som jag vill ha med också.

Fler kommentarer innan jag sätter igång på allvar!

Vilket API använder du för att extrahera och skriva info i filerna? Standard klasser i java eller dotnet? Annat klass-bibliotek? Eller skriver du eget för avkodning av taggar?

Jag använder sedan ett tag tillbaka Leadtools Raster Pro paket som innehåller komponenter till de flesta programspråk, nackdelen är att detta paket ju kostar lite. Det enda jag saknat hittils är möjligheten att manipulera färgrymden men annars finns all hanteringa av EXIF och TIFF taggar med i den. Se http://www.leadtools.com för mer info.

Roger: först började jag med att leta upp EXIF-standarden och sen leta bytes osv, men sen tänkte jag "jag kan ju inte vara först med detta" så jag kollade runt lite och hittade ett api i java som jag använde istället.

Lösningen är ju egentligen att nästan alla program _borde_ bevara EXIF-info. Förstår inte varför de inte gör det, det är inte sååå svårt (nissarna borta på Adobe borde iaf)

Hej Anders,

Utmärkt idé! Själv använder jag idag PIE för att döpa om filerna med datumet. Tycker det är trevligare än att behålla IMG_0094. Kanske kan vara en idé för ditt program också? Formated skulle då kunna bli 030912 - ISO 200 - f3.2 - Exp 0.5s.jpg.

Hej Anders,
Jag blev lite nyfiken på vad Java-API:et som du använder heter. Är det Open Source?

/Pelle

Photoshop CS sparar mycket av EXIF informationen om man spara sin JPEG med "Save as" istället "Save for web". Jag har dock inte märkt av EXIT data som gått förlorar när jag spara som PSD filer.

Bilagor

• exif.png
    exif.png
    16.8 KB · Visningar: 721
Hej!

Jag vet inte om jag missförstått allt här, men ni pratar väl om ett program som hanterar EXIF-data som redan finns? Alltså bilder tagna med digitalkamera?

Jag skulle gärna vilja ha ett program där man kan skapa ny EXIF-data, till t.ex bilder som man analoga bilder som man scannat in och till dessa spara ned EXIF-data om t.ex datum, slutartid, bländare, ISO med mera.

Är det någon som vet om det finns något sådant program?

Läste på fotosidan om EXIF precis, och hittade därefter hit...
Kul som attan juh, så jag undrar varför diskussionen stannat upp?

ulltand skrev:
Läste på fotosidan om EXIF precis, och hittade därefter hit...
Kul som attan juh, så jag undrar varför diskussionen stannat upp?

Ja, jag tycker oxå det är synd! Kul att du väckte upp den Ulf.

Som jag skrev tidigare vore det mycket användbart med ett program där man kunde lägga in EXIF-info i bilder man scannat in. Info om bländare, slutartid, brännvidd och ISO tycker jag är mycket bra att ha inbakat i bilden. Då slipper man ju hålla på att bläddra bland anteckningar och annat kludd.

Hej
Även jag är intresserad. Jag har provat Exifer men tycker att det är ett knöligt program. Det blir inte som man tänkt sej. Önskar att det fanns något enklare. Artikeln om EXIF-informationen var jättebra. Men kan någon förklara hur kameran vet hur jag hållit den?(landskap eller porträtt) Den informationen finns nämligen i exif och eftersom jag inte tror på förklaringen att det sitter en japan med vattenpass i kameran så misstänker jag att informationen grundas på bildanalys -- är det ljust i ena kanten på bilden är det troligen uppåt. Någon som vet?
Sten

bildsten skrev:
Men kan någon förklara hur kameran vet hur jag hållit den?(landskap eller porträtt)
Det finns sensorer som helt enkelt använder gravitationen för att avgöra vilken riktning som är neråt. Tiltsensor är en typ, andra typer fungerar i princip på samma vis som accelerationssensorer.

Jag är ledsen att jag inte skrivit ngt här. Jag har fortfarande inte knåpat ihop ngt som är värt att lämna ut -- det har inte funnits tid. Jag har lite tid den kommande veckan så då kanske ngt händer :)

Vad hände sen?

Det verkar som om det inte blev något program... eller?

Verkade annars som en intressant idé!

(Jag såg precis att det är två år sedan på dagen sedan förra inlägget)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar