Annons

Digitala utskrifter från lab

Produkter
(logga in för att koppla)

peter_f

Medlem
Tänkte låta ett lab göra pappperskopior av ett gäng digitala bilder.

Vad kan man göra med bilderna innan man lämnar in dem? Hur vill de ha det - upplösning, format... kan man beskära bilderna först?

Har tittat lite på Fujicolor.se, men där får man inga anvisningar. Något annat lab som ni kan rekommendera?

/Peter F
 
Ja det beror ju också lite på vart du bor men LOFOTO i sundsvall är bra.

En erfarenhet är att canon 10D brukar ge lite meganta (röda) bilder
 
labb

jag har testat fuji, colormailer och proprint. alla tre har givit bra resultat. bäst gillar jag proprint, trots att de misslyckades lite med beskärningen av pappret till mina julkort häromsistens (jag antar att de skar dem själva, ety de var inte helt jämna och hade inte samma marginaler som de skulle).

jag har skickat bilder skannade från neg med en minolta scan dual III.

fuji; testade s/v. funkade bra, inget uppenbart färgstick. dock klarade de bara av att leverera blanka bilder.

colormailer; testade en 75x50 cm färgbild. funkade bra (såg ut som på min skärm hemma). fixar matta foton.

proprint; har testat både s/v och färg. inget nämnvärt färgstick. snabb service (förutom nu innan jul). fixar matta foton.

hej!

/f
 
Tack för de snabba svaren! Men hur är det med upplösning, format och mina möjligheter att beskära och redigera bilderna innan jag skickar dem?

/Peter F
 
proprint

kolla teknisk hjälp hos proprint så får du reda på vad de kräver/vad du kan göra. för de andra (fuji och colormailer) vet jag inte riktigt hur det funkar; har för mig att det finns trådar som handlar om det här i forumet.

/f
 
Jag kan också varmt rekommendera proPrint.
De kan göra så väl matta som blanka bilder.

Den största fördelen jämfört med de andra labben som jag varit i kontakt med är att de har färgprofil för photoshop och det faktum att man kan välja bort automatisk färgkorrektion (dTFS).

Andra labb som jag varit i kontakt med klarar inte av att stänga av färgkorrektionen vilket gör att exempelvis nattbilder får en felaktigt vitbalans. Mina kvällsbilder med mycket natriumljus har blivit blå-gröna när jag skickat dessa till andra labb.

Kvaliten på bilderna är mycket bra och proPrints process klarar upp till 400dpi om man har orginal för det vill säga ;-)

Pris och leveranstider är helt ok, visst tar det längre tid när det är storhelger och så men det är ju väntat.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.