Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finns Lr6 fortfarande att köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lennart Falk

Aktiv medlem
Har letat på Adobes hemsida men hittar bara Lr CC som abonnemang. Går inte Lr6att köpa längre?
Ingemstans? Blir dyrt i längden med dryga 100-lappen/månad.

Lennart

Det är nästan omöjligt att hitta det fristående LR6, väl dolt men många fällor att trilla i under sökningens väg mot programmet. Adobe vill väl inte sälja så många licenser för att sedan kunna hävda att det inte är någon som köper det fristående programmet och att det därför läggs ner till förmån för prenummerationsvarianten.

När LR 7 inte kommer ut får det bli Capture One.

Adobe vill väääldigt gärna att du väljer CC.
På Adobes hemsida så kan du köpa LR6, 150$.
Dessutom går det uppgradera till ca halva priset från en äldre version till 6, men jag hittar inte det just nu. (Gick i alla fall förra månaden)

Adobe vill väääldigt gärna att du väljer CC.
På Adobes hemsida så kan du köpa LR6, 150$.
Dessutom går det uppgradera till ca halva priset från en äldre version till 6, men jag hittar inte det just nu. (Gick i alla fall förra månaden)

Du går in på samma länk som jag publicerade tidigare i det första svaret i tråden:

http://www.adobe.com/se/products/ca...sl_catalog_sl_software_sl_mostpopular_se.html

Första valet efter ha klickat på "Köp" vid Lr i listan, är att välja emellan "Fullständig" eller "Uppgradera". Sedan väljer du "Jag äger" och anger den version av Lr som du har idag. Sist väljer du språk på Lr som du vill skaffa.

Uppgraderingen kostar 625 SEK via Adobes hemsida (oavsett tidigare version och språk).

Prisjakt är kanon. Använder den tjänsten jämt sedan mer än 10 år tillbaka.

Tyvärr är inte alltid alla alternativ med på Prisjakt. I detta fallet så är Adobe själva inte med.

Eftersom TS skall uppgradera så är adobe.se fortfarande billigast. 625 på adobe.se vs 849 som är billigaste uppgraderingen på Prisjakt.

Så hade jag varit TS så hade jag skippat Prisjakt i detta fallet och gått rätt på adobe.se (nåja, de gör det verkligen inte lätt att köpa produkten om man verkligen inte letar runt lite eller söker info om det).

Prisjakt är kanon. Använder den tjänsten jämt sedan mer än 10 år tillbaka.

Tyvärr är inte alltid alla alternativ med på Prisjakt. I detta fallet så är Adobe själva inte med.

Eftersom TS skall uppgradera så är adobe.se fortfarande billigast. 625 på adobe.se vs 849 som är billigaste uppgraderingen på Prisjakt.

Så hade jag varit TS så hade jag skippat Prisjakt i detta fallet och gått rätt på adobe.se (nåja, de gör det verkligen inte lätt att köpa produkten om man verkligen inte letar runt lite eller söker info om det).

Så sant. Felrapporterat till Prisjakt.

Man kan ju inte låta bli och undra hur dagens fotografer klarar av att hantera menysystemet i en modern kamera när det tycks vara så svårt att hitta ett program på en enkel websida. Adobe.se, Meny och Alla produkter. Två klick så ser man hur man köper LR6.

LR vs CC ?

Hur var det nu med den friköpta versionen av LR vs. CC ?

Från vad jag har hört, sant eller ej, så TAPPAR man funktioner om man väljer den fristående, köpta versionen. Är detta sant, och vad i så fall är det som skiljer?

Har i dagsläget LR5 men har hört att 6 ska vara lite uppsnabbad på olika sätt, ha lite nya funktioner osv...

Hur var det nu med den friköpta versionen av LR vs. CC ?

Från vad jag har hört, sant eller ej, så TAPPAR man funktioner om man väljer den fristående, köpta versionen. Är detta sant, och vad i så fall är det som skiljer?

Har i dagsläget LR5 men har hört att 6 ska vara lite uppsnabbad på olika sätt, ha lite nya funktioner osv...
Du får de nya funktioner som kom mellan LR5 och LR6, men du får inte de nya funktioner som kommit mellan LR6 och LR6.4. De är bara tillgängliga i LR6 CC.

Ja det finns en lista på vad som skiljer. Hittas säkert på Adobes sida.
Tex:
De Haze (som man kan komma åt på annat sätt i 6)
mobile(vad det nu ä)

Uppdateringar o nya funktioner skickas alltid till CC, men inte 6.
Nya kameror kommer alltid till CC och än så länge till 6.

Senast ändrad:
Vad skönt med så hjälpsamma människor. Tack allesammans!
Ska genast uppgradera.
Lennart

Det är lätt att vara efterklok men jag skulle inte "uppgraderat" om jag visste vad jag vet idag.
Min dator från 2010 med skaplig prestanda gillar inte Lr6 något vidare. Allt gick mycket bättre med Lr4 än Lr6. Den enda mervärdet är det ellipsformade markeringsverktyget och det kom nog redan i Lr5. Prestandaökningen med 64 bitar och GPU-stöd går tvärt emot mot utlovat långsammare än innan med återkommande "krascher".

En "uppgradering" behöver alltså inte i alla lägen vara positiv.

Adobes support är inget att hurra för.

Utifrån spekulationerna att det inte kommer att komma någon fristående Lr 7, tänkte jag uppdatera mitt Lr 5.7 till 6:an och går då in på Adobes hemsida.

Kommer så långt att jag skall till att betala uppgraderingen, men där är det stopp. Ringer då Adobes support och efter ett antal försök lyckas jag få tag i en människa, som omgående kopplar mig till en annan avdelning och där har jag nu suttit i 90 minuter och har fortfarande inte fått någon hjälp med hur jag skall få betala det jag lagt i kundvagnen och avsluta uppgraderingen.

Är det någon annan som har haft liknande problem, och i sådant fall, hur har ni kommit runt det ? Att sitta i Adobes support i timmar och inte komma fram, känns rätt hopplöst, om man säger så. Adobes support s*ger, som ungdomarna skulle uttryckt saken :-(.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar