Annons

Kommande uppdatering av utseende

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Nyhet: http://www.fotosidan.se/cldoc/kommande-uppdatering-av-utseende.htm

Inom två veckor så kommer vi släppa två stora uppdateringar. Både syftar till att skapa en mer attraktiv och inbjudande design.

Bildstartsidan
Det är främst två sidor som uppdateras, den ena är vårt Bildstartsida. Där kommer vi presenteras senaste valda favoriter istället för en mix av olika flöden. Att visa senaste favoriter innebär att vi har samma logik på bildstart, både på webben och i vår iOS app. De olika flödena hittar man navigering för i undermenyn.

Medlemsprofilen
Den andra stora justeringen är att låta bilderna tala tydligare när man besöker en medlemsprofil. Idag presenterar vi ganska mycket statisk textbaserad information och genom att istället bara presentera bilder så kommer medlemmens bildflöde att få större fokus, vilket vi tycker uppmuntrar till att vara aktiv. Textinformation kommer man fortfarande nå under en Om-filk. Detta innebär också att vi kommer ta bort vissa inställningar för medlemsprofilen så som bildspel, halvstora bilder mm, och det kommer bara vara kvadratiska bilder. Vi kommer också lägga till att medlemmen kan ladda upp en egen bakgrundsbild och vi kommer justera typsnitt och lite annat smått och gott. Allt för att medlemsprofilen skall upplevas så fräsch som möjligt, med möjlighet till att själv styra över utseende samtidigt.

Här är bilder och nyhet: http://www.fotosidan.se/cldoc/kommande-uppdatering-av-utseende.htm

Det har redan kommit igång en rejäl diskussion på nyhetssidan, men eftersom David startade den här tråden och hänvisade till den så fortsätter jag här.

Jag är skeptisk till att kvadratiska tumnaglar är en förbättring. I och för sig så gör det kanske inte så jättemycket om en tumnagel är en lite beskuren version av originalbilden, men som exemplet för det nya utseendet ser ut så blir det för kompakt.

Jag har svårt att urskilja de enskilda bilderna i den kompakta bildmassan. Med den nuvarande layouten, som har mer luft mellan bilderna, är det lättare att urskilja varje enskild bild och fastna för någon som ser intressant nog ut för att klicka på.

Jag tror tyvärr att "aptitligheten" snarare minskar än ökar med den nya kompakta layouten.

[start of rant]

Nu använder jag i princip inte bildpoolerna av olika anledningar, men det hör inte till den här diskussionen och det kan ju ändras. Detta torde dock verka i motsatt riktning. Att ha kvadratiska tumnaglar när de flesta bilder är mer eller mindre avlånga ter sig mer än lovligt ogenomtänkt. På förekommen anledning så vill jag påpeka att svar av typen "alla andra gör det" inte är något som tyder på att detta skulle vara ett utslag av tankeverksamhet. Dessutom gör inte alla andra på detta sätt. Som redan påpekats i artikelkommentarerna har Flickr löst det bättre, och Googles bildsök är inte heller utrustat med en tvärstel yxa.

Hur smart är det att hugga av en sådan här bild till kvadratiskt format?
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2426432.htm?set=mp

Det ser inte klokt ut!

Ännu värre blir den här:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/1812742.htm?set=mp

Stadshustornet försvinner helt vid en sådan beskärning! Jag begriper banne mig inte hur ni tänker. Men visst, det passar ju skitbra för pang-på-komposition med någon turistattraktion mitt i bilden eller någon suddig hårt tillskruvad "trädodling"...

Och dessa runda profilbilder i bloggindexlistan borde det också vara skottpengar på. Jag tycker inte att det är snyggt, men det kan ju vara en smakfråga. Värre är det att det blir hopplöst att få till profilbilder när ni håller på och ändrar runt. Först blev de fyrkantiga och nu har de dessutom blivit runda, vilket tar bort bildyta. Ni har alltså lyckats minska den användbara bildytan på redan små bilder. Som jag skrev i en bloggkommentar igår så är det nog läge att lägga in en svart ruta. En sådan fungerar nämligen i samtliga beskärningar ni kan tänkas hitta på.

Att ni lägger er i hur jag behagar använda min webbläsare och låser högerklicksmenyn borde det vara skottpengar på. Nu har denna idioti uppenbarligen spridit sig även till bloggsidorna. Man ska inte behöva konfigurera om obskyra inställningar i about:config för att kunna använda datorn normalt, vilket jag nu fått göra i Firefox, där det inte går att fixa via de vanliga inställningarna. Om jag låter irriterad så är det helt korrekt att så är fallet. Jag använder högerklicksmenyn ofta, särskilt på den bärbara burken, och då ska ni banne mig ge f*n i att försöka stänga av den.

Nej, jag är inte emot varenda förändring, men detta klippande i bilderna och att ni lägger er i hur jag använder mina musknappar får mig att sparka bakut. Att ni införde dynamisk skalning och möjlighet till större bilder var bra, liksom att det går att vinga upp visningsstorleken i det första visningsläget. Tyvärr går inte (såvitt jag minns) att få upp alla pixlar när man tar upp bilden i läget med svart bakgrund, varför högerklicksmenyn (!!!!!!!!!!!!!!!!) är ett måste att komma åt det där. Det enda annars som inte är helt hundra är hur det blir på mindre/lågupplösta skärmar då fullskärmsläget stjäl många pixlar.

Sedan har jag inte riktigt lyckats begripa hur profilsidan kommer se ut när man klickar sig till den från forumet. När jag gör det är jag inte främst intresserad av bilderna, utan av presentationen, sökfunktionen, innehållet i kameraväskan och vad det nu kan vara för annan information som eftersöks i samband med en forumdiskussion. Jag misstänker dock att det finns en viss risk att det slutar med antingen ett extra (onödigt) klick eller att information helt försvinner. Att man får en massa bilder om ingången är från bildpooler/grupper är ju en sak, men från forumet är det inte nödvändigtvis det man är ute efter.

[/end of rant]

Nu ska jag lägga kamerabatteret på laddning, så kanske det blir fler bilder gjorda och mindre gnäll skrivet imorgon. ;)

[start of rant]

Nu använder jag i princip inte bildpoolerna av olika anledningar, men det hör inte till den här diskussionen och det kan ju ändras. Detta torde dock verka i motsatt riktning. Att ha kvadratiska tumnaglar när de flesta bilder är mer eller mindre avlånga ter sig mer än lovligt ogenomtänkt. På förekommen anledning så vill jag påpeka att svar av typen "alla andra gör det" inte är något som tyder på att detta skulle vara ett utslag av tankeverksamhet. Dessutom gör inte alla andra på detta sätt. Som redan påpekats i artikelkommentarerna har Flickr löst det bättre, och Googles bildsök är inte heller utrustat med en tvärstel yxa.

Hur smart är det att hugga av en sådan här bild till kvadratiskt format?
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2426432.htm?set=mp

Det ser inte klokt ut!

Ännu värre blir den här:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/1812742.htm?set=mp

Stadshustornet försvinner helt vid en sådan beskärning! Jag begriper banne mig inte hur ni tänker. Men visst, det passar ju skitbra för pang-på-komposition med någon turistattraktion mitt i bilden eller någon suddig hårt tillskruvad "trädodling"...

Bra letat! :) Som jag skriver i artikelkommentarer så har vi labbat med verktyg där man själv styr över bilden i kvadraten.

Och dessa runda profilbilder i bloggindexlistan borde det också vara skottpengar på. Jag tycker inte att det är snyggt, men det kan ju vara en smakfråga. Värre är det att det blir hopplöst att få till profilbilder när ni håller på och ändrar runt. Först blev de fyrkantiga och nu har de dessutom blivit runda, vilket tar bort bildyta. Ni har alltså lyckats minska den användbara bildytan på redan små bilder. Som jag skrev i en bloggkommentar igår så är det nog läge att lägga in en svart ruta. En sådan fungerar nämligen i samtliga beskärningar ni kan tänkas hitta på.

Det kändes lite gnälligt smaktyckande men det är noterat. De där profilsbilderna skall ju bara snabbt identifiera en medlem. Ser inget problem med att de är runda och små.

Att ni lägger er i hur jag behagar använda min webbläsare och låser högerklicksmenyn borde det vara skottpengar på. Nu har denna idioti uppenbarligen spridit sig även till bloggsidorna. Man ska inte behöva konfigurera om obskyra inställningar i about:config för att kunna använda datorn normalt, vilket jag nu fått göra i Firefox, där det inte går att fixa via de vanliga inställningarna. Om jag låter irriterad så är det helt korrekt att så är fallet. Jag använder högerklicksmenyn ofta, särskilt på den bärbara burken, och då ska ni banne mig ge f*n i att försöka stänga av den.

Nej, jag är inte emot varenda förändring, men detta klippande i bilderna och att ni lägger er i hur jag använder mina musknappar får mig att sparka bakut. Att ni införde dynamisk skalning och möjlighet till större bilder var bra, liksom att det går att vinga upp visningsstorleken i det första visningsläget. Tyvärr går inte (såvitt jag minns) att få upp alla pixlar när man tar upp bilden i läget med svart bakgrund, varför högerklicksmenyn (!!!!!!!!!!!!!!!!) är ett måste att komma åt det där. Det enda annars som inte är helt hundra är hur det blir på mindre/lågupplösta skärmar då fullskärmsläget stjäl många pixlar.

Dina behov av högerklick har fått vika ner sig från de som vill att deras bilder skall vara bättre skyddade. Speciellt nu när man kan ladda upp så stora bildfiler.

Sedan har jag inte riktigt lyckats begripa hur profilsidan kommer se ut när man klickar sig till den från forumet. När jag gör det är jag inte främst intresserad av bilderna, utan av presentationen, sökfunktionen, innehållet i kameraväskan och vad det nu kan vara för annan information som eftersöks i samband med en forumdiskussion. Jag misstänker dock att det finns en viss risk att det slutar med antingen ett extra (onödigt) klick eller att information helt försvinner. Att man får en massa bilder om ingången är från bildpooler/grupper är ju en sak, men från forumet är det inte nödvändigtvis det man är ute efter.

[/end of rant]

Nu ska jag lägga kamerabatteret på laddning, så kanske det blir fler bilder gjorda och mindre gnäll skrivet imorgon. ;)

På profilen "Textinformation kommer att ligga under en "Om"-filk.". Det är ett bra förslag att från tex Forumet så landar man på den sidan isf för bilder.

Det har redan kommit igång en rejäl diskussion på nyhetssidan, men eftersom David startade den här tråden och hänvisade till den så fortsätter jag här.

Jag är skeptisk till att kvadratiska tumnaglar är en förbättring. I och för sig så gör det kanske inte så jättemycket om en tumnagel är en lite beskuren version av originalbilden, men som exemplet för det nya utseendet ser ut så blir det för kompakt.

Jag har svårt att urskilja de enskilda bilderna i den kompakta bildmassan. Med den nuvarande layouten, som har mer luft mellan bilderna, är det lättare att urskilja varje enskild bild och fastna för någon som ser intressant nog ut för att klicka på.

Jag tror tyvärr att "aptitligheten" snarare minskar än ökar med den nya kompakta layouten.

Alltid svårt att veta och det finns poänger i ditt resonemang. Formen är dock framtagen av Erik som jobbar dagligen med form så jag litar mycket på hans öga.

Dina behov av högerklick har fått vika ner sig från de som vill att deras bilder skall vara bättre skyddade. Speciellt nu när man kan ladda upp så stora bildfiler.
Det är ett ganska svagt skydd som jag nog skulle kategorisera som "security by obscurity", men jag tänker inte berätta hur lätt man kommer runt det. :)

Det går inte i praktiken att hindra någon från att spara en bild som är publicerad. Själva publiceringen gör ju bilden tillgänglig.

Alltid svårt att veta och det finns poänger i ditt resonemang. Formen är dock framtagen av Erik som jobbar dagligen med form så jag litar mycket på hans öga.

Med lite mer luft runt tumnaglarna än som det finns i exemplet så tror jag att det blir helt OK.

Besviken

Det som har gjort mig mest besviken i den här diskussionen är bemötandet som dom som är kritiska har fått. Både från Fotosidan och från andra (positiva) medlemmar, ibland med föraktfulla kommentarer.
Detta har fällt avgörandet för hur jag kommer att förhålla mig till ett fortsatt medlemskap här.

Jag anser det vara ett oskick att beskära bilderna till kvadratiska tumnaglar.
Fördelen med att visa tumnaglarna i rätt proportioner är att det är enklare att få en överblick av de verkliga bilderna, för att sedan klicka in och studera dem förstorade.
Visas bara ett utsnitt av en bild i tumnageln är risken stor att besökaren finner dem ointressanta och går vidare till en annan sida.
Det är möjligt att ni tycker att layouten på startsidan är snyggare med kvadratiska tumnaglar, men det är väl ändå vår möjlighet som medlemmar att kunna presentera bilder på ett bra sätt som är det primära. Eller?

Kan ju meddela mig lite tankar om det hela. För mig blir det alldeles uppenbart så där inte någon förbättring. Sidor med kvadratiska tumnaglar märker jag att jag finner ointressanta, just för att man ser inte om bilden är intressant eller inte, man kan inte snabbt överblicka och göra ett urval av de bilder man vill se på, utan får klicka in på de enskilda bilderna för att kunna se om man ens är intresserad. För mig resulterar det i att jag inte klickar utan vandrar vidare någon annanstans. Men det är ju jag. Kanske är någon ändå intresserad av att veta.

Nu kommer väl detta knappast att ha någon impact för mitt beteende här på Fotosidan ändå, hänger nu för tiden mest i forumet. Bidragande till det, men inte avgörande, är att jag tycker bildsidornas layout och presentation gradvis försämrat upplevelsen av bilderna. Men det är väl som det skall gissar jag. Jag hänger nog inte riktigt med, kanske är kvadratiska tumnaglar och de layoutförändringar ni gör bättre för andra medier än datorskärmar, som jag sitter vid. Eller helt enkelt anpassade för en annan kategori än mig.

Jag gissar att detta ändå blir en bra förändring. Fråga mig dock inte hur :)

Dubbla rubriker

Jag får dubbla rubriker när jag använder en av de bevakningsrapporter som jag prenumererar på. Det är riktigt att annonsen är borttagen, jag har sökt manuellt efter den också. Vet inte om det är pga. den nya designen, men jag har inte sett det förut. Det blir samma resultat med IE.
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=221403

Bilagor

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    145 KB · Visningar: 52
Håll i hatten! Nu släpper vi det nya utseendet! Och nej det blev inte kvadrater. Vi lyssnade på alla kommentarer, funderade och diskuterade. Vi hade kikat på ett utseende parallellt med kvadrater och det var ett format som tex flickr kör där man jämnt fördelar ut bilderna på en fast höjd men att bilderna har kvar sina proportioner. I redaktionen var vi aldrig överens om kvadraterna, och efter lite labbande kom vi fram till att den nya looken ger bäst utseende utifrån massa olika parametrar (mjuka som hårda). Likaså upplevde vi att detta utseende var snäppet moderna och fräschare. Dessutom fungerar det mycket bra för kommande responsiv design. Så sagt och gjort, nya utseendet är bestämt. Vi är nöjda! Hoppas ni blir det också!

Designen kan testas som Beta (och släpps på för alla innan midsommar) och du slår på det via sista fliken Betatest på:

http://www.fotosidan.se/member/profile.htm?_tab=betatab

Där kryssar du i "Ny tumnagelvisning".

Bilagor

• grid.jpg
    grid.jpg
    272.8 KB · Visningar: 54
Klart bättre än kvadratiska "tumnaglar", men jag ställer mig fortfarande lite tveksam till ihopklumpandet av bilder utan luft mellan.

Det må vara hur modernt som helst, men har det gjorts någon usability-undersökning på om det är bättre än att låta bilderna få lite mellanrum?

Det är ju fullt tillräckligt med luft mellan bilderna för att de ska vara tydligt avgränsade tycker jag. Hur många fler pixlar vitt tycker du vore lagom?

Jag vet inte. Det är därför jag efterlyser forskning. Spontant tycker jag dock att det antagligen vore bättre med tumnaglar som inte "flyter i" varandra på det sätt som de ser ut att göra nu. Dvs varje bild skulle få ungefär lika mycket utrymme på sidan. Luft mellan bilderna skulle förstås variera då.

Men det är bara min tentativa åsikt. Jag vet inte vad som är objektivt bäst. Jag är dock skeptisk till modetrender.

Hur menar du att de "flyter i varandra"? Vad använder du för webbläsare, och kan du posta en skärmdump?

Jag ställer mig i kön och tackar för att ni inte valde kvadraterna!

Tummen upp för redaktionen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar