Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotogena platser i Skåne!

Produkter
(logga in för att koppla)

Norfen

Aktiv medlem
Hej!

Har fått en extra semester vecka och tänkte åka ned till skåne två tre dagar och fota. har varit på de vanligaste platserna i Skåne, kullen, Hovshallar, Ven...Har ni några tipps om andra fotogena platser, gärna lite utanför det vanliga som kan kombineras med kortare vandringar?

Kommer att utgå från Markaryd i södra småland, så norra Skåne är inte fel :)

Mvh

Martin

Jag vill rekommendera Söderåsens Nationalpark. Utgå tex från Skäralid och vandra upp i ravinen. Speciellt fint brukar det vara när träden byter om (både lövsprickning och avlövningen).
Här är en länk till mer information:
http://www.nationalpark-soderasen.lst.se/

Så här såg det ut för två veckor sedan vid Skäralid.
mvh Mattias

Bilagor

• 400_skaralid.jpg
    400_skaralid.jpg
    43.6 KB · Visningar: 2,851
Favvo-ställen i Skåne, ja d finns några att välja mellan, här kommer ett axplock: Fyledalen (personlig favorit), Stenshuvud, Ringsjöarna, Punkt 106 (för utsikten) och Börringeområdet. Ja, det var bara ett skrap på ytan....skåningarna på sidan kan säkert ge dig fler alternativ.

/ Daniel

Du får nog vara lite mer specifik

För det finns faktiskt mycket i Skåne att se.
Du kan ju börja här: http://www.skanetur.se/index2.html

Skåne är det slotttätaste landskapet om man har dom preferenserna, annars är östra skåne fruktansvärt fint, Ystad med omnejd (Kabusa, Ales stenar som är sveriges största skeppsättning och ligger väldigt häftigt, Marsvinsholms slott är också vackert) är värt ett besök. Nordöst finns skånes "enda" vattenfall, det är inte högt men dock! Fyledalen är häftigt, framförallt om man är intresserad av djur, där finns många djur som inte ska finnas så långt söderut. Plus att man kan följa Bombi bitts fotspår. Västra skåne, där jag IOFS själv bor tycker jag är ganska tråkigt på hösten, men väldigt vackert på sommaren eftersom det är mycket åkrar.

Skäralid som någon här tog upp är värt ett besök och Häckeberga är väldigt vackra naturresarvat.

Stens huvud är också nästan ett måste, ganska schysst utsikt!

För att bara nämna några! Skåne är ju inte så stort, det tar väl 1-1½ timme att ta sig från den ena sidan till den andra, så du kan ju plocka ut små guldkorn och åka mellan dom.

Hej!

Tack för alla bra svar! Sitter och kollar upp alla kul platser på nätet :) Det blir nog svårt att välja...Men forsakar och Fyledalen känns tagna, Det blir nog en dag blir på östkusten och en dag på västkusten..känns svårt att hinna med allt spännande.

Tack!

Martin

Du hittar lite länkar till information på min hemsida

Tveka inte att gå till danska resebyrå hemsidor, där står väldigt mycket om skåne och länkar till sevärdigheternas hemsidor. Danmark är en väldigt stor grupp som semestrar eller helgfriluffsar i Skåne

Vid en snabbgenomläsning såg jag vare sig Kullen eller Hovs Hallar. Gillar man klippor vid havet är det här kanonställen! Ligger i nordväst på var sin halvö, om du inte visste det!

Punkt 106 är en gammal militär benämning på en hög "kulle", rätta mig om ja har fel, men jag tror att man bedrev optisk flygspaning därifrån.Det är i alla fall ett utmärkt ställe att spana efter rovfåglar i från. Nu var det länge sen jag var där, så en ren vägbeskrivning kan jag tyvärr inte ge. Men det ligger inte speciellt långt från Börringesjön och Sturup.

Hoppas det gav lite mer klarhet.

/Daniel

Bjarne skrev:
Vid en snabbgenomläsning såg jag vare sig Kullen eller Hovs Hallar. Gillar man klippor vid havet är det här kanonställen! Ligger i nordväst på var sin halvö, om du inte visste det!

Då läste du inte hans eget inlägg -"har varit på de vanligaste platserna i Skåne, kullen, Hovshallar, Ven..."

Men kan bara instämma, det är värt många besök :)

Brösarps backar, Stenshuvud, Haväng, Vitemölla, Drakamöllan, Forsakar på Österlen och Ale stenar vid Kåseberga är väldigt vackra platser.

Punkt 106 tror jag ligger precis söder om Börringe, men det var länge sedan jag var där. Ett vinterskådarställe för rovfåglar. Fin utsikt över backlandskapet.

Staffan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar