Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony DSC-V1 och Vinjettering, varför ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rickard G.

Medlem
Hej alla fotointresserade !
Jag har bara en kort fråga. Jag har nyligen köpt en Sony DSC-V1 och är lite bekymrad över mina bilder jag tar när jag har teleläget (ingen zoom).
Bilden liksom drar sig inåt i hörnen och detta kallas tydligen vinjettering. Kan någon som är duktig på detta beskriva kort hur det uppstår och varför och om man kan motverka det på något sätt.
Jag är nybörjare på det här med foto och känner mig ganska grön på området så det skulle vara snällt om någon kunde hjälpa mig.

Om det är någon som har en V1:a så skriv gärna om ni har samma problem. Jag fick i expert butiken höra att det skulle vara en mycket bra kamera och ta bra bilder, men detta känns lite tråkigt.

Hjälp !

Tack på förhand / Rickard

Ok, men varför uppstår vinjettering ?
Jag bifogar ett exempel, ni får avgöra om det är jag som är gnällig eller om det kanske kan vara fel på kameran..

Tacksam för all hjälp som kan fås !

Mvh
Rickard

Bilagor

• dsc00187test.jpg
    dsc00187test.jpg
    36.5 KB · Visningar: 383
Rickard G. skrev:
Ok, men varför uppstår vinjettering ?

För att optiken inte klarar av att ge samma ljusstyrka/skärpa över hela bildytan...det skiljer sig en hel del mellan olika objektiv, det är en av sakerna som skiljer mellan billig och dyr optik.

Det jag kan se av din bild så verkar det vara hustaket som ger en mörk ovandel av bilden.

Sen kan man se distortion i bilden oxå..inget onormalt för en zoom.

Ok, det är ju bara att försöka tänka på detta när man plåtar..