ANNONS
Annons

Förhandsvisning av Sony A7 / A7R tisd 19 nov hos Scandinavian Photo, Mölndal

Produkter
(logga in för att koppla)

FlyerOne

Aktiv medlem
.
I morgon tisdag 19 nov kommer Peter från Sony och visar de nya Sony A7 / A7R hos Scandinavian Photo i Mölndal, mellan kl 10 och 18.

Men ifall ni redan har bestämt er för att inte skaffa någon av dessa, så håll er borta från denna demo! Det är stor skillnad på att uppleva dssa kameror i verkligheten och att läsa om dem. Ifall man får möjlighet att "klämma" på dem så är risken att "åka dit" höggradig. :)

Jag var inställd på att inte satsa på någon av dessa, men jag gjorde just det här misstaget - gick och "fipplade" på dem...

För mig var det tyvärr tvärtom. Var supersugen på en A7R tills jag var oh fipplade på den förra veckan. Efter det tappade jag intresset totalt. Men jag tycker det är bra av Sony att åka runt och via kamerorna och inte bara vänta till mässan. Tummen upp för Sony!

Hehe, så kan det förstås också bli. Men oavsett, så undanröjer man ju osäkerhet och grubblerier genom att gå och känna på dem IRL. Vare sig myntet sedan hamnar på den ena eller den andra sidan. :)

Jag var förhållandevis neutralt inställd till dessa kameror, om vi bortser från det automatiska begäret givet att det är det enda FF-alternativet utan spegel som inte bygger på stenåldersteknik. Efter att ha provat a7R i någon timme kunde jag mest konstatera att den var ungefär det jag väntat mig. En mycket kompetent kamera på alla sätt och vis som är betydligt mångsidigare än en Leica M-kamera och betydligt mindre än motsvarande spegelreflexkamera.

Inget att snacka om egentligen. Oavsett hur många nackdelar den må ha så gör den allt det jag vill att en kamera ska göra. Den skulle behöva vara riktigt kass för att jag inte skulle köpa en.

---
Den skulle behöva vara riktigt kass för att jag inte skulle köpa en.
Haha! Det var ju en välgörande (och närmast otrolig) tolerans, med tanke på alla långa fighter om minsta lilla sk-tproblem man upplever med den eller den kameran, som de flesta av oss brukar ägna sig åt i trådarna här...

Haha! Det var ju en välgörande (och närmast otrolig) tolerans, med tanke på alla långa fighter om minsta lilla sk-tproblem man upplever med den eller den kameran, som de flesta av oss brukar ägna sig åt i trådarna här...
Jo, jag har i regel väldigt svårt att förstå varför folk vill ha en miljard funktioner som ska vara perfekta. Det enda jag kräver är en stor sensor i ett litet hus med en bra sökare. Sonykamerorna uppfyller dessa krav med råge. Resten klarar jag av att göra själv:)

Men det är klart, om de haft så vansinnigt rutten implementering av live view som Leica M har (du kan bara zooma in i mitten av bilden!?!?!!) så hade jag blivit lite putt. Men så korkade är ju lyckligtvis inte Sony.

Vad mer? Tid, bländare och ISO. Allt som behövs:)

Vi kan nog behöva väckas av lite sådan här "Back to basic"-filosofi mitt i alla våra diskussioner om de många finesser vi tycker saknas eller inte är implementrade bra nog i våra moderna kameror.

Tid, bländare och ISO (eller motsvarande) är väl allt som fotografer haft tillgång till under de typ 150 första åren av fotografi. Och bra sökare var de ju inte heller bortskämda med precis - de fick ofta klara sig med (enligt dagens standard) rejält usla sådana, så vi får väl vara tacksamma för att vi har fått tillgång till så kolossalt mycket bättre sådana nuförtiden.

Även om vi klagar som sjutton på dessa i alla fall... :)

Vi kan nog behöva väckas av lite sådan här "Back to basic"-filosofi mitt i alla våra diskussioner om de många finesser vi tycker saknas eller inte är implementrade bra nog i våra moderna kameror.

Tid, bländare och ISO (eller motsvarande) är väl allt som fotografer haft tillgång till under de typ 150 första åren av fotografi. Och bra sökare var de ju inte heller bortskämda med precis - de fick ofta klara sig med (enligt dagens standard) rejält usla sådana, så vi får väl vara tacksamma för att vi har fått tillgång till så kolossalt mycket bättre sådana nuförtiden.

Även om vi klagar som sjutton på dessa i alla fall... :)

Det här är onekligen en oerhört bra kamera, men varför en egen tråd (som också kommer spåra ur)? ;
Mina tegelbilder räcker för mig för att bevisa att det här är en kamera som ger mer än nödvändig skärpa för min del.

Jo, en anledning var att den ursprungliga Sony A7/A7R-tråden började spåra ur just nu. Vilket nästan alla långa trådar brukar göra (och den här är nästan 1.200 inlägg lång.

En annan anledningen var att jag har uppfattningen att den ursprungliga nu ganska långa A7/A7R-tråden orkar läsas av bara en handfull av Fotosidan medlemmar. Genom att göra en färsk tråd enbart om denna förhandsvisning skulle ju den informationen bli synlig för avsevärt fler människor, varav en del här i krokarna säkert kan vara intresserade. Trots att flertalet av dem antagligen inte orkar följa A7/A7R-tråden.

Sedan räknar jag med att denna demoinfo-tråd snabbt kommer att dö ut.

Eller också kan man ju skriva sina hands-on intryck av kameran här. Medan tråden är färsk och följaktligen liten är det därför mycket lättare att få en betydligt tätare koncentration av information om dessa kameror i den här tråden.
.

Jo, en anledning var att den ursprungliga Sony A7/A7R-tråden började spåra ur just nu. Vilket nästan alla långa trådar brukar göra (och den här är nästan 1.200 inlägg lång.
Här blev det ju ett syftningsfel. Jag borde ha skrivit 'den där' eller nåt, eftersom jag med 1.200 inlägg förstås syftade på Sony A7/A7R-tråden, inte "den här" (som kan stoltsera med hela 10 inlägg, inkl. detta). Fast jag förmodar att alla förstod vad jag menade.

En sak jag konstaterade efter att testat A7r under några timmar är att form tyvärr fått gå före funktion. Vare sig tum- eller pekfingerrattarna sitter särskilt bra till tycker jag, och avtrycket skulle helst fått sitta på själva greppet i stället för ovanpå kameran.

Annars tycker jag det är bra att det inte är lika lätt att ändra inställningar av misstag på dessa som på min NEX-7 (förutsatt att man stänger av ISO-inställningen på multikontrollen på baksidan). Visst kan man råka ändra exponeringskompensation när man knölar ner kameran i fickan eller väskan, men hellre det än en kamera där man ofta oavsiktigt ändrar alla möjliga inställningar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar