ANNONS
Annons

Varning blackrapid och liknande med extender

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
När jag använt blackrapid tillsammans med mina sigmaobjektiv så råkar den då och då slå över till M-läget efter den knappen är mot min kropp och sticker ut en del.
Störigt ja, men går att komma över om man inte glömmer det.
Idag gick jag med min nya Sigma 2X med 5D mk3+BG och 70-200/2.8II. Blackrapid kopplade till objektivet. Helt plötsligt smäller det till i asfalten och där ligger min kamera och extender. :(
Tittar på den och inser att det var mitt fel som inte fattat bättre och den knappen för att ta av den är långt mkt stötte än M och AF knappen på objektiven.

Bara delar min erfarenhet om handhavande.

Brrr, känner med dig. Hur gick det? Jag hade första generationens BR och kroken gängade upp sig så kameran föll i backen. Kontaktade både BR och butiken som jag köpt remmen av. Butiken sa inte flaska. BR skickade den nya typen av fattning utan kostnad. Kameran klarade sig.

Ser ok ut. Ska testa alla invärtes funktioner. BG tog smällen och blev av med lite plast i skarven. Tur det var en 5D man tappade och inte något skithus och bg av plast!
Bra byggkvalite.

Brrr, känner med dig. Hur gick det? Jag hade första generationens BR och kroken gängade upp sig så kameran föll i backen. Kontaktade både BR och butiken som jag köpt remmen av. Butiken sa inte flaska. BR skickade den nya typen av fattning utan kostnad. Kameran klarade sig.

Det var inte BRs fel utan designen på Sigmas alla feta knappar. De är helt enkelt för utstickande.

Då jag inte äger något Sigma, men väl BR av den nya och gammla modellen förstår jag inte hur det här kunnat hända? Exakt vad har hänt med kroken/skruven?

Själv kör jag med en BR i snabbplattans krok (Manfrotto 200pl) men har alltid haft en andra koppling runt BR-remmen, en liten stump paracord eller öppningsbara buntband.

Då jag inte äger något Sigma, men väl BR av den nya och gammla modellen förstår jag inte hur det här kunnat hända? Exakt vad har hänt med kroken/skruven?

Själv kör jag med en BR i snabbplattans krok (Manfrotto 200pl) men har alltid haft en andra koppling runt BR-remmen, en liten stump paracord eller öppningsbara buntband.

Det är inte kroken utan knappen till fjädern som låser sig fast i objektivet. Dvs liknande knapp som finns på kameran för att ta bort objektivet.
Den knappen sticker ut och när man har objektivet så den pekar bakåt så är knappen mot kroppen. När man går så svänger ju paketet framåt och bakåt och då kan knappen dras tillbaka...
Exakt samma fenomen om man har Sigmaobjektiv. M och AF knappen är stora på dom också så den lägger sig i M-läget titt som tätt.

/Stefan

Jag har var också oroilg för att det här skulle kunna hända med min Nikon 70-200 +TC, så jag satte ett säkerhetssnöre från BR remmen till fästöglorna på kamerahuset m.h.a. små karbinhakar.
Hitills har jag dock inte behövt utnyttja den.

Hu, har inte tänkt på att de där knapparna för att lossa (både kamerans och extenderns) sitter där.

Men med Canon's extender känns det som sannolikheten borde vara låg (men absolut skiljt ifrån noll).

Fast jag hänger inte med angående BR's första och andra generations krokar - vad är skillnaden? Bildexempel?

Jag förstår inte hur det kunde hända. Hade du remmen fäst i objektivet i stället för i kameran?

Det verkar ju livsfarligt om Sigma extendern kan lossa bajonettfattningen bara så där...
Är canons extender bättre konstruerad? Jag har inte tänkt på detta förut... men man blir ju tveksam till en Sigma nu...
Jag kör med Quickstrap men det funkar ju lika som BR.

Testat kameran nu. Allt verkar ok. Lite plastskador på släden till BG men ytterst lite. Skönt att 5D är en pansarvagn.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.