Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ytterligare en "vilken scanner ska jag köpa?"

Produkter
(logga in för att koppla)

pery

Aktiv medlem
Hej!

Min förening (Friluftsfrämjandet i Uppsala) har beslutat att köpa en bra scanner till sin webbmaster (=jag) Scannern ska användas till bilder på webben, men det vore kanske bra om den presterade lite mer än så.

Jag funderar på Epson Perfection 2450Photo eller Canon CanoScan D2400UF. Någon som har erfarenheter av någon av dessa?

Canon har "FARE" för dammborttagning. Hur "bra" är det?

Monterade dia, olika tjocka, glasat - oglasat. Hur bra klarar en flatbäddsscanner det?

Epson har FireWire. Canon har ungefär samma hastighet räknat som scanlinjer per sekund, men säger försiktigtvis "överföringstid ej inräknad"!

Canon är billigare och skickar dessutom med en massa program.

Jaha. Vad säger ni?

Per

(Vår webbsida heter http://www.frilufts.se/uppsala/ om ni undrar)
 
Dia skall helst scannas utan glasram och bäst resultat får du genom en diascanner. Om det är mest neg och dia är det ett bättre val (förutsatt att det rör sig om småbild). Minolta har en bra till ungefär samma pris som modellerna från Epson och Canon. Jag har själv scannat dia med minoltan och fått bra resultat. Begränsningen är ju scanning av påsiktare...

/Mats
 
Det måste vara en speciell flatbäddsscanner med "ljuslåda" i locket.

Se websiterna för Canon, Epson etc.

Per
 
Epson bästa val

Hej!

Skulle satsa på Epson scannern. Har just idag testat att scanna in de första dia-bilderna
samt s/v negativ med ett verkligt bra resultat.
Mycket bra!!

Kunde med lätthet förstora upp till A4 format
och skriva ut med ("fotokvalitet"). Går säkert
att förstora ännu mer med acceptabelt resultat.

Dessutom har Epson scannern USB 2.0- och IEEE-1394 Firewire -gränssnitt. (Vet ej hur det är med Canons).

/Tord
 
Nu blir jag villrådig igen! Jag som just bestämt mig för att äska anslag till en riktig diascanner! Men om man nu tänker efter, eller snarare räknar lite så skulle ett dia i en sån här scanner motsvara 7,7 megapixel. (Jag tycker att min 3,3 Mpixel digitalkamera duger till A4 även om det är på gränsen.) Mer än tillräckligt bra för att vara till webben med andra ord, även om bilden inte är lika perfekt som antalet pixlar får en att tro. Jag slipper att ha två scannrar och kan dessutom scanna mellanformat om det någonsin skulle bli aktuellt och kan troligen scanna vanliga färgkort bättre än med mitt nuvarande "vrak".

Du Tord, som just provat Epson:
Det var väl småbildsdia du scannade?
Kan man scanna hela filmstrippar eller flera dia på en gång och scannern vet att det är FLERA bilder? Det tricket brukar diascanners klara.

Per
 
Fördelen med Canon är som du själv skrivit, FARE en teknik för dammborttagning som fått mycket bra kritik. Om Epson har det eller ej vet jag inte men överväg teknikens fördelar vid ett köp. Men återigen visar mina erfarenheter och oberoende test att flatbäddsscannrar inte kommer i närheten av den kvalité som en diascanner ger. Bl a i upplösning och att få med information i lågdagrar. Främsta skillnaden ser man givetvis vid en direkt jämförelse flatbädd/diascanner. Är det endast bilder för nätet som är aktuellt och mindre utskrifter fungerar det utmärkt med en flatbädd. Men glöm bilder för offsettryck och större inkjetutskrifter.

/Mats
 
Du kan lägga in 4 diabilder i scannern samtidigt,
eller 2 rader med 6 bilder negativfilm.

När den förscannar lägger den upp dessa i "thumbnails", sen väljer du bara vilka bilder du vill scanna in. Med separata inställningar för
varje bild om du vill.

Skickar en inscannad DIA-bild med Epost åt dig.

Mvh/Tord
 
Tack

Tack för att ni hjälper en som aldrig kan bestämma sig. Nu lutar det åt flatbädd igen.

Det där att man kan köra "batch-scanning" även på flatbädd var en bra upplysning!

Per
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.