Annons

Egypten

Produkter
(logga in för att koppla)

lindberg

Medlem
Ska inom kort på en resa till Egypten. Nu är det så att jag har hört att det kraftiga solljuset i området kräver speciell film, är det så och isåfall vilken film rekomenderas?
Finns det något annat man bör tänka på vid fotografering där?
 
Min syrra var i egypten och plåtade några bilder med negativ film som hon framkallade där nere. Färger, skärpa och kontraster är helt fantastiska i dessa bilder. Så mitt tips kan bli negativfilm likväl som VELVIA.
 
Hej!

Har varit två gånger i Egypten och här är några av mina erfarenheter;

  • Ta med två olika filmer, en snabb och en långsam. Den långsamma (ISO 50 - 100) som du använder mest av använder du utomhus, och den snabba (ISO 400 - 800) när blixt inte är tillåtet eller du behöver en extra räckvidd med blixten. Valet av film är beroende på om du kör dia eller papperskopior. Men någon speciell typ av film behöver du inte, mitt förslag är att ta den du är van vid.
  • Ljuset är mycket hårt mitt på dagen, men samtidigt mycket bar vid solens upp- resp nedgång.
  • Du måste skydda din utrustning från allt damm som finns överallt.
  • Bakish, som driksen heter i Egypten - alla vill ha den. Om du får med någon Egypter på ett kort skall han ha dricks för detta. Du kommer att stöta på flera som vill visa dig en vinkel eller något att fotografera och ha dricks för detta mm.
  • Vid de flesta ställerna måste du köpa en speciell fotobiljett för att få fotografera.
  • Försök att vara tidigt på plats, minst med turister och försäjare.

Själv körde jag med Kodachrome 64 utomhus, och Kodachrome 200 inomhus där blixt inte är tillåtet , till exempel i gravarna i konungarnas dal (där fick jag vid bländare 2.8 slutartider på 1/15-1/30s vid ISO 200).

Du hittar några av mina bilder från Egypten här.

-- Nicke
 
Japp skall också iväg till Egypten i Januari och har samma funderingar plus några till.

Tänkte ta med mig ett par tre Tmax eller Tri-X 100 att köra i F3'an, för jag antar att det inte bör vara högre iso i allafall.

Sedan kommer jag till dia'n har aldrig fotat dia förut så jag skulle behöva lite tips och trix i detta ämne, funderar på Fuji velvia 100 eller Kodak Ektachrome E100Vs eller Kodak Elite 100 III, men jag har ju även läst att Kodak diorna kan dampa sig lite med knepiga färgstik etc.
Så vilken av dessa rekomenderar ni till en roockie i dia världen, men som inte är helt värdelös på att hålla i en kamera. ;)
Det är 135 film vi pratar, men det är väll ganska uppenbart.

//Hannes
 
Hannes:
När jag började köra dia blev det Kodak E100VS och G som första filmer. Dessa kör jag fortfarande med. VS:en kan bli lite väl stark i färgerna men det är ju inget som inte går att fixa i scannern sedan.

Har även testat någon billigare Fuji men var inte alls lika nöjd med den.



/petter
 
Den här årstiden är ljuset inte så intensivt.Solen går upp vid halvsjutiden och ner vid fem. Det är mörkare än en svensk sommar. Under sommaren är det helt annorlunda. Bsta fototiden är som vanligt tidigt på morgonen och sent på eftermiddagen. Det behövs inte någon speciell film för Egypten.
Jag bor i Eilat i Israel under fyra fem månader varje år. Där råder samma förhållanden som i Egypten. Kom ihåg att alla inte gillar att bli fotograferade. I Israel är det tvärt om alla säger
” Picture me!"
 
hornavan skrev:
Den här årstiden är ljuset inte så intensivt.Solen går upp vid halvsjutiden och ner vid fem. Det är mörkare än en svensk sommar. Under sommaren är det helt annorlunda. Bsta fototiden är som vanligt tidigt på morgonen och sent på eftermiddagen. Det behövs inte någon speciell film för Egypten.
Jag bor i Eilat i Israel under fyra fem månader varje år. Där råder samma förhållanden som i Egypten. Kom ihåg att alla inte gillar att bli fotograferade. I Israel är det tvärt om alla säger
” Picture me!"

Okaj så jag kanske borde satsa på 400Iso i stället eller klara jag mig med 100 tror du?

Egyptier är inte det araber? jag skall inte fota sådana jag skall fota bygnader och miljöer ;) står de i vägen får det skylla sig själva ;)
Men det kan ju vara bra att veta i allafall tackar.

(hoppas ingen tar åt sig på detta inlägg för det är inte meningen.)
 
Var där själv där för 8 månaders sedan i Hurgada och landet fungerar på annat sätt än vad vi är vana vid. Tänk på detta och anpassa dig så kommer det att fungera bra. Glöm inte att du måste pruta på allt så ta lång tid på dig när du gör affärer.

Själv påtade jag med Reala, Velvia och undervattenbilderna använde jag Xtra-400. Prova gärna med Polfilter.

Jag framkallade nästan all neg färg film på plats i lokal Kodak butik på hotellet och neg framkallning + enkel scanning kostade mig runt 30kr per rulle och det var bra resultat på scanningen (bra scanner) men upplösningen var inte så hög.

Tänk på att när vi skulle åka hem så X-RAY mitt Hand bagage 4 gången på flygplatsen så jag tror att det kan vara en fördel att framkalla på plats.

Tänk att ge alla lite dricks för lönen där nere är mycket låg.
 
Okaj jo att det är en hel del anorlunda en hemma har jag förstått på andra som vi känner som varit där.
just med att man skall pruta och inte prata med försäljare om man inte vill ha nåt för att man är oförskämd om man går i från en konverstion etc.

Läste på dykarna.nu att man kunde gott och väl veva lite i armarna om man tycker priset är för högt (även fast att det inte är det egentligen antar jag) för vad jag har förstått så vill de inte "skämmas" inför sina landsmän om att deras priser är för höga, eller har jag missuppfattat detta.

Men det var vissa ställen som man inte skulle ge dricks på hörde jag, bl.a hotellet för där skulle vi ge när vi åkte bland annat.

Även att man bör hålla bra tag i väskor etc på flygplatser just för att alla skall fram och hjälpa en med att bära typ två meter för att sedan ha betalt.

Men det bästa verka vara att bara ligga lågt de första dagarna och sköta sitt för att se hur saker funkar etc.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.