Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel propotioner på objekten (allt är runt..)

Produkter
(logga in för att koppla)

DaSilva

Medlem
Har fotat inredningar för första ggr, har mest fotat utomhus innan där det inte finns så räta linjer.

Men nu är sitter jag och försöker fixa till en stor del av mina bilder som är väldigt "böjda".

Är inget proffs på att fota men jag är medveten om att det blir av rundat om man inte använder special objktiv.

Men min fråga är hur man nu kan fixa till detta i efter hand på något smidigt sett i PS?

Har fotat med en Minolta Dimage 7.


MVH
Stefan
 

Bilagor

  • rund.jpg
    rund.jpg
    23.8 KB · Visningar: 781
Har lagt till två streck på bilden för att det skall vara lite lättare att se...

Har lagt till två streck på bilden för att det skall vara lite lättare att se...
 
Det var irriterade distortion. Är det ett zoomobjektiv?

Man märker ju denna distortion lättast när det finns raka linjer i motivet, men även människor och allt annat drabbas ju av det och blir lite "missbildade".

Om det går att fixa till i efterhand med PS vet jag inte.
 
Här är bilden grovfixad med Panorama Tools. Man får labba lite med inställningarna och ta fram en uppsättning som passar varje brännvidds distorsion. Se inte mitt exempel som något med ambition att vara perfekt, bara som ett exempel på principen.
 

Bilagor

  • distorsion.jpg
    distorsion.jpg
    9.5 KB · Visningar: 706
Här är inställningarna jag använde för exemplet. Panotools är gratis och kan hittas här.

Det kan användas som en Photoshopplugin och dyker då upp i filtermenyn. Det i det här fallet aktuella verktyget är Filter > Panorama Tools > Correct > Radial shift
 

Bilagor

  • pt.gif
    pt.gif
    3.9 KB · Visningar: 698
Mer info om bilden

Skall testa programmet på lite andra bilder som inte är lite "böjda" som denna.


Tack för all hjälp, jag vet inte riktigt varför det blir så böjt, det har väll något med att linsen är rund ?

/Stefan
 

Bilagor

  • pict.gif
    pict.gif
    3.8 KB · Visningar: 599
Jag använder Lensdoc från Andromeda. Mycket bra tycker jag. Man ser bilden samtidigt som man arbetar med den.

Det är ett plugin till photoshop.
 

Bilagor

  • lensdoc.jpg
    lensdoc.jpg
    45.3 KB · Visningar: 503
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.