Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fungerar egentligen exponeringsmätaren på 10D och 1V-HS?

Produkter
(logga in för att koppla)

PhotoJoe

Aktiv medlem
Hallå!

Har ett mycket prekärt problem. Antar att ni andra också har det, bara ni testar, vill säga.

När man ställer kameran på Tv-läget och ställer in en tid på 1/60-dels sekund, med blixten på (550EX), så varnar kameran genom att lägsta bländarvärdet blinkar. Ställer man kameran på Av-läget, med största bländaröppningen, så får man tider runt 0,7 till en sekund. Om du då testar med P-läget (AE-programmet) så får du en tid på 1/60 och största bländaröppningen av kameran automatiskt, alltså samma tid som jag från början ställde in under Tv-läget, men fick då en underexponeringsvarning. Visst verkar det skumt? Kan man inte använda blixt under Tv- och Av-läget och få kameran att mäta exponeringen rätt? Det funkar ju under P- och M-läget.

Nu har jag även testat Tv- och Av-läget med blixten på en analog EOS-1v hos en kompis som är naturfotograf. Han har aldrig tidigare använt blixt och han blev lika förbryllad som jag är. Det verkar som om det inte går att använda sig av blixt under Tv- och Av-läget helt enkelt. Kameran kan inte mäta och räkna med att blixtens ljus kommer att exponeras. Detta måste vara nåt som ni andra också blivit fundersamma över. Testa själv så får du se. Vi har testat med Soligor 100-400/4,5-6,7 och med Canon EF 80-200/2,8L på båda husen.

En annan sak, varför kan man inte låsa exponeringen med blixt (FEL)? Stänger jag av blixten så går det att mäta och låsa utan att tiden ändrar på sig när jag sen flyttar sökaren mot en annan punkt än den jag mätte vid. Med blixten så mäter den fram en tid och sen ändrar den på sig så fort jag flyttar sökaren.

Mvh,
Joseph Moudi, Västerås

Inget att vara förbryllad över.. i M, Tv och Av-lägena så struntar kameran i att du har blixten. Ljusmätaren mäter det befintliga ljuset och exponerar efter att få hela bilden korrekt exponerad. Att största bländaren blinkar i Tv-läget tyder på att gluggen inte har så stor öppning som ljusmätaren vill ha för en korrekt exponering.... alltså bli bakgrunden underexponerad, men huvudmotivet korrekt, iom. blixten.

Ställer du kameran i P-läget så kommer kameran att exponera bilden efter huvudmotivet och strunta i bakgrunden (som i detta fallet blir underexponerad).

Du kan använda vilket läge du vill, men som sagt..i M, Tv och Av så mäter ljusmätaren det befintliga ljuset och inte blixtljuset. Blixtljuset anpassat sedan via TTL...

Med FEL låser du inte själva exponeringen, utan blixtens utlysning som den var när du mätte. Att du sedan flyttar kameran och får ett ny ljusvärde påverkar inte blixten..den exponerar såsom du låst den på.

Dessa två funktioner är inte specifikt för 10D/1V utan för alla EOS-modeller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar