Annons

Hur har det gått för alla stackars bröllopsfotografer?

Produkter
(logga in för att koppla)

.Z.

Aktiv medlem
Måste kolla hur det gått för alla stackare som panikslagna ställt frågor inför bröllopsfotografering (& även ni andra bröllopsfotografer)?

Är själv en av dem som dock inte varit så panikslagen förrän dagen innan när ljuset var outhärdligt hårt samt stormen nästan slet kameran ur handen på mig!

Min fru var på väg uti havet med reflexskärm & allt medan min modellande dotter hade fullt sjå att hålla sig upprätt!

Nu är det över, vinden mojnade på bröllopsdagen & ett behagligt soldis svepte in över Orust & jag är mycket nöjd!

Hur har det gått för er andra, har ni några roliga anekdoter att berätta?

Mvh/Larsa som nästan förlorade sin fru inkl. reflexskärm.

Vilket kändes jobbigast, att förlora reflexskärmen eller frun :)

Första bröllopet underexponerade kameran något fruktansvärt. Det var tyvärr då jag konstaterade att exponeringsdata inte kan flyttas över från en digital kamera till en analog. Jag vet fortfarande inte varför och tills jag vet så framhärdar jag att teoretisk så borde det fungera.

Det andra bröllopen lät jag den analoga kameran bestämma lite mer själv och det vart genast bättre. Dock lite väl disigt vilket gav rätt tråkiga färger, dock tillräckligt ljust för att paret skulle envisas med att kisa med ögonen. Dessutom envisades de med att turas om att blunda på bilderna.

Mvh
Maverick

Första omgången B/W ligger i sköljen just nu. Hämtar diabilderna onsdag morgon. Återkommer då jag vet litet mer. Nää, jag vet, jag har inte slitit mitt hår i förtvivlan här på sidan innan bröllopsfotograferingen den 23/8. Men det blåste friskt (understatement) det gjorde det.
Återkommer som sagt.
Us

Ögonkontakt

Jag blev ganska nöjd. Ljuset var perfekt, lätt molninghet.

En viktig erfarenhet är att regissera brudparet mer. Viktigt att brudparet tittar åt samma håll eller mot varandra.....

Maverick skrev:
Vilket kändes jobbigast, att förlora reflexskärmen eller frun :)

Ja nu fick jag ju behålla båda men jag tror nog att jag håller av min fru lite mer...

Reflexskärmen ifråga var för övrigt inhandlad på ett byggvaruhus för 32 kr, mitt förhållande till denna frigolitskiva känns inte riktigt lika djupt...

Larsa

Ulf, vi väntar med spänning. Känns dock som att du har lite mer rutin än mig i ämnet, är man lika nervös ändå, går det aldrig över!

Jag var mycket nära att kräkas när jag ca 1 timme innan skulle fylla magen på Mc-Donalds, Usch va hemskt. Då var det skönt när jag installerade mig i kyrkan & kunde påta på där i en halvtimme innan cermonin startade, mådde lite bättre sedan.

Adam, För min del på Orust så var det dagen innan det blåste. Hade det blåst så den 23:e så hade vi fått ställa in fotograferingen ute, vinden mojnade som tur var på Lördagen.

Thomas, jag hade också lätta slöjmoln som gjorde förhållandena i det närmaste perfekta. Du skriver att det är viktigt att ressigera brudparet & i det fallet så har jag min fru att tacka. Hon har gått igenom bröllopsbilder i ett par månader nu samt odlat egna ideer så uppställningarna var många & varierande, hade förmodligen inte varit så här nöjd med resultatet utan henne.

Mvh/Larsa som av flera skäl är glad att frugan inte blåste bort...

Orust....jaja, det "tudade vell iiii" där också, precis som i Hunnebostrand där jag (och brudparet jag höll på med) klamrade oss fast i graniten för att inte försvinna i byarna. Återkommer under dagen med någon bild - som sagt. men vindigare bröllop har jag aldrig varit med om.
Us

Sommarens sejour har varit minst sagt intressant. Hämta en kopp kaffe eller varför inte en bunke popcorn innan ni läser det här..:

Under fotograferingen den 7/6 välte min lilla trappstege som jag brukar släpa på för att ha möjlighet till intressantare vinklar och jag drasade i backen med vänster axel först. Ett obehagligt krasljud noterades från nedslagspunkten men kameran hölls i ett järngrepp i högerarmen, fortfarande rakt upp i luften.

Kalabalik och jämmerrop från brudpar, tärnor och medföljande naturligtvis, men jag bad om några minuters timeout innan jag kunde uppskatta skadornas omfattning, under det att jag kämpade sammanbitet mot envisa svimningstendenser. Det kändes verkligen som John Blund kom med stora gruslass i mina ögon.

Efter att jag pustat ut så kände jag mig faktiskt rätt OK, eller stabil är nog rätt ord, och jag tyckte att vi skulle fortsätta till den närbelägna "kohagen" som vi hade rekat dagarna innan. Som tur är så körde jag för första året med småbildshus/autofokus så trots det tunga huset så gick det faktiskt bra att fortsätta med en hand.

Vi fotade en 30 minuter till, åkte hem till brudparet och bytte om (fick hjälp med slips, knyta skor och att dra upp gylfen bland annat) inför vigseln och med hjälp av folk omkring mig så kunde jag byta hus och objektiv och få fast allt på stativ innan jag spatserade fram genom kyrkan till min plats snett framför altaret, några minuter innan parets entré. Den "dåliga" armen hade jag lite käckt lagt upp på ett av stativbenen så det såg ut som den var Ok men i själva verket var den helt värdelös. Jag fick justera planhållningen av kameran genom att variera utfällningen av stativbenen med högerarmen tills det var skapligt rakt.

Efter vigseln fotade jag lite risgrynkastande och gäster som vanligt men något mindre entusiastisk än vanligt, och sedan var det dags att lugnt och sansat själv ratta bilen till länsjukhuset för att kolla upp vad jag trodde var en axel något ur led eller kraftigt vrickad. En korv och läsk på statoil hann jag med för jag förstod att det skulle ta tid på akuten.

Ett par röntgen och fem timmar senare konstaterade en förvånad läkare för en förvånad fotograf att axeln var bruten. Först drygt en vecka senare under operationen märktes omfattningen, axeln var i tre eller fyra delar och det tog runt fem timmar att skruva ihop!

Sedan dess jag käkat smärtstillande varje dag och blivit tjenis med en massa läkare och sjukgymnaster, och tre bröllop har fotats var och en en upplevelse eftersom jag haft typ en hopvikt flytväst under vänsterarmen som fixering, dock var det bara det senaste som jag även kunde fota under vigseln. Gissa dock om jag jag varit glad för att det var just i år som jag valde att investera i en duktig digital småbildsutrustning och fått stora skarpa filer fotade med enhandsfattning..! Hade varit värre med bladaren...

Men jag har haft det underbart blåsfritt! :)

Patrik!! Jag lovar att inte beklaga mig mera över blåsten! Säkert.
Här är !:a bilden på 1:a rullen. Det var den enda som var torr eftersom den hängde överst på rullen under torkning. Scannar i all hast i alla fall. Vet att den har sina fel, för litet av brudgummens ansikte och för mycket av skosulan t.ex. Nå, det finns flera men de tål inte scanning ännu.....;-))

Bilagor

• knäfall-ss.jpg
    knäfall-ss.jpg
    35.4 KB · Visningar: 640
Aj aj aj Patrik...

Låter som en mycket riskfylld sysselsättning detta. Det komiska är att jag höll på att ordna till en liknande grej i Lördags!

När paret stått på kyrktrappan ett tag & jag bränt iväg typ 20-30 bilder så började ideerna tryta. Jag såg då en bänk som förmodligen inte var lika hög som din stege men ändå. Bänken var liten & dessutom så stod det en liten kille i 3-årsåldern på den.

Jag gick fram till den & frågade pojken om jag också fick stå på den, han nickade förvirrat så jag klev upp. Tog några bilder & känner plötsligt hur bänken vickar till, sänker kameran & ser pojken ramla åt sidan samtidigt som en vuxen (kanske pappa?) fångar honom. Själv så tappade jag balansen lite lätt men kunde stå kvar.

Puh, inte kul & bli ihågkommen som fotografen som däckade den lille pojken...

Fin bild Ulf, men du, finns det inte färg i dom där stora dyra kamerorna, he he...

Skämt åsido fin bild! Ska fixa upp nåt exempel också under kvällen.

Larsa

Har ni oxå sömnproblem innan ni får bilderna? (får snart gå över till digitalt) Vaknade häromnatten med ett ryck och funderade om jag ställt tillbaka isotalet till dx inför bröllopet efter att plåtat på konsert med en ilford 3200 som jag ställt om till 1600 manuellt.
Har hämtat bilderna idag och dom var rätt exponerade..(puh)

Jag tror inte jag hade överlevt denna vecka med att vänta på filmen.

Här är en bild från i Lördags, tyvärr sönderkomprimerad....

Bilagor

• normal fs2.jpg
    normal fs2.jpg
    42.1 KB · Visningar: 555
En till, från frissan. Trådlös blixt som står på bordet framför.

Bilagor

• frissan fs2.jpg
    frissan fs2.jpg
    43.5 KB · Visningar: 549
Du var illamående totalt i onödan Larsa....;-))
Mats: nej, sömnproblem har jag inga. Exponering och sån't oroar mig aldrig, inte så länge jag har ett reservbatteri med till spotmätaren i alla fall..... Inte heller framkallning - så länge det är svartvit och jag gör det själv. men är ett labb inblandat är det litet värre. Se'n är det vad brudparet hittar på under exponeringen som kan vara litet oroande, blinka, vrida sig o.s.v.
Sådant vet man ju aldrig förrän bilderna är klara - och är det inte bra då....jaaaa....då får de gifta om sig för att förbättra bilderna. Vanligaste orsaken till skilsmässa.....?
Us

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar