Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjarstativ

Produkter
(logga in för att koppla)

holycrap

Aktiv medlem
Nu har tiden kommit för mig att ta steget ut i det svenska kvällsmörkret för lite fina senvinterbilder. Och då saknas i min väska (eller bredvid snarare) ett stativ. Har hittills använt mig av stenar och andra naturliga formationer men detta begränsar ju en del.

När jag ändå funderar på att skaffa mig ett stativ så vill jag samtidigt ha ett som är lite allround. Ett som man kan ta med sig på resor etc. Och så vill jag gärna att det är framtidssäkrat i viss mån. Finns alltid risk att man införskaffar ett tygnre objektiv och hus. Samtidigt är min budget begränsad.

Så ett par saker som jag önskar mig på ett stativ är alltså
- Låg budget, under 1000 riksdaler
- Lätt att bära med sig
- Gärna en väska eller ett fodral
- Skall helst tåla min kamera (500D med 17-85 i dagsläget) men gärna också möjliga framtida grejer, kanske en 5DMkII med 70-200 eller 24-105 (dock mindre viktigt)
- Trevägshuvud (heter det så?) Har fått för mig att kulled är lite jobbigare att hålla vågrätt
- Vattenpass vore kul men inget krav
- Snabbkopplig (heter det så?) vore också kul men inget krav

Så nu hoppas jag att någon med mer koll på detta område kan hjälpa mig hitta rätt i stativdjungeln.
 
Jag köpte ett DIGIPOD A2841P för 1000:-! Det funkar, nackdelen är att benen är sega att dra ut. På jobbet använder jag manfrotto med bla pistolgrepp och vanlig kulled, men dom kostar mycket mer. Men man får lite vad man betalar för, dom är mycket bättre.
Men jag kan tycka det är onödigt att lägga ut för mycket när man är hobbyfotograf på stativ. Oftast har du ingen brådska så det gör inget om det tar 7sekunder extra att ändra ett ben.
Jag tror DIGIPOD har kommit med lite nya varianter. Kolla på dom, kanske har dom löst problemet med dom sega benen.
 
kan ju tillägga att du oftast om inte alltid får med en väska till stativet. Mitt digipod har vattenpass. Den är i aluminium antar jag för den väger inte mycket. Smidigt och tåligt. Dock idiot ben.
 
Jag är förtjust i Dörr:s stativ. Rejäla grejer till ett bra pris helt enkelt.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=380023
I paket med huvudet HB-36 kostar detta 1200kr. Något över din budget, men garanterat ett stativ som håller i några år som som klarar av lite tyngre utrustning.

Frågar du mig är det värt ett par hundra att slippa arbeta med dåliga lösningar som budgetalternativen ofta har.
 
Tack för ditt tips. Verkar vara ett ganska prisvärt stativ men om jag inte misstar mig så har det kulled. Förutom problemet med benen som du nämner (som verkar gå att komma runt) så verkar en del av recensenter här på Fotosidan ha problem med kvaliteten på plasten.

Sneglade även på Velbon Sherpa 600R. Är det någon som har erfarenhet av detta? Saknar iofs vattenpass men det är nog inte hela världen.
 
Jag vet att detta låter lite väl vuxet, men: kan du låna litet extra stålar och köpa något som inte överger dig? Ett stativ blir aldrig gammalmodigt, så det finns inget sådant som gör att det blir gammalt. Jag har i många år levt med ett stativ jag retat mig på. Det vore väl dumt om du också gjorde?

Men jag har inga rekommendationer, eftersom jag kör med tungt artilleri sedan någon vecka tillbaka: Manfrotto 055 plus 410. Inget man springer omkring med på axeln dagarna i ända, precis... Men jag köpte det ändå för det är så jäkla bra till det jag ska ha det till.

Sorry för detta OT-inlägg.

Per.
 
Jag är förtjust i Dörr:s stativ. Rejäla grejer till ett bra pris helt enkelt.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=380023
I paket med huvudet HB-36 kostar detta 1200kr. Något över din budget, men garanterat ett stativ som håller i några år som som klarar av lite tyngre utrustning.

Frågar du mig är det värt ett par hundra att slippa arbeta med dåliga lösningar som budgetalternativen ofta har.

Återigen en kulled, men eftersom det verkar finnas många sådana ute så måste de ju vara bra... Och budgetar är till för att sprängas.

Dock verkar dessa grejer (tittade även på HB-45 men ser ingen direkt skillnad mot HB-36) sakna någon form av handtag eller dylikt att ställa in med. De flesta 3-vägs har väl ett handgrepp med vilket man enkelt kan sikta in kameran i rätt riktning? Ett gammalt stativ jag lånat ett par gånger hade en sådan "styrspak" där handgreppet samtidigt fungerade som låsmekanism för panorering genom att enkelt vrida på det.
 
Jag vet att detta låter lite väl vuxet, men: kan du låna litet extra stålar och köpa något som inte överger dig? Ett stativ blir aldrig gammalmodigt, så det finns inget sådant som gör att det blir gammalt. Jag har i många år levt med ett stativ jag retat mig på. Det vore väl dumt om du också gjorde?

Men jag har inga rekommendationer, eftersom jag kör med tungt artilleri sedan någon vecka tillbaka: Manfrotto 055 plus 410. Inget man springer omkring med på axeln dagarna i ända, precis... Men jag köpte det ändå för det är så jäkla bra till det jag ska ha det till.

Sorry för detta OT-inlägg.

Per.

Vad gäller stålar så är det egentligen inte likvida medel jag saknar utan snarare så att jag vill spara lite pengar till framtida optik/hus-investeringar, men du har en bra poäng vad gäller investeringsperspektivet. Jag brukar också alltid spränga mina budgetar med 50-200% så med den vetskapen börjar jag gärna lågt.
 
Även jag var tidigare i din situation och behövde ett billigare men bra stativ.
För några år sedan så hade jag ett Manfrotto 055Nature, otroligt bra stativ som jag desvärre sålde.
Jag beställde nyligen ett DIGIPOD A2841P från cyberphoto för 795:-
Det går inte att jämföra dessa två stativen men jag tycker ändå att digipoden är bra för vad den kostar.
Jag har hittills inte upplevt problem med kärvande ben som andra folk har märkt av.
En nackdel dock som jag tycker är att stativet känns lite "rangligt" om man fäller ut dom nedersta benen.
Fördelen är att det är ett lätt stativ med vattenpass och väska.
Så jag kan då rekomendera köp av detta.
 
Efter att i min ungdom (jag är väl inte direkt gammal nu, men ändå) levt ett par år med en uråldrig kulled, var jag också mycket skeptisk till att använda en sådan igen. Den var glapp och omväxlande trög. En mardröm att arbeta med. Jag köpte ett billigt stativ med trevägshuvud, med det var inte alls bättre. Det är förmodligen suveränt till filmning (det kallas väl även videohuvud), då man kan panorera och låsa enkelt med den ena handen, men annars som jag ingen fördel.

En bra kulled har ett lagom eller perfekt motstånd vilken gör att du kan ställa in kameran med stor exakthet, många har även en ratt som ställer in motståndet.

Jag har inte tänkt att omvända dig. Har du bestämt dig för ett trevägshuvud skall du naturligtvis ha det, men jag vill bara upplysa om att, iaf jag, tycker att en kulled är betydligt smidigare.
 
Jag har inte tänkt att omvända dig. Har du bestämt dig för ett trevägshuvud skall du naturligtvis ha det, men jag vill bara upplysa om att, iaf jag, tycker att en kulled är betydligt smidigare.

Har ju inte bestämt mig helt, och efter att ha fått tips ovan och läst lite recensioner börjar jag mer luta åt kulled. Att höra om positiva erfarenheter från andra som har använt kulled gör det enklare att ta steget.
 
Även om Dörr paketet ser väldigt intressant ut så börjar det luta mer och mer åt DIGIPOD A2841P då prislappen är mindre och det även har vattenpass. Får hoppas på ett bra exemplar!

Tack för alla svar!
 
Även om Dörr paketet ser väldigt intressant ut så börjar det luta mer och mer åt DIGIPOD A2841P då prislappen är mindre och det även har vattenpass. Får hoppas på ett bra exemplar!

Tack för alla svar!

Var rädd om låsen till benen bara, jag testa med bilvax på stången så den gled lättare.Det funka en stund. Det är ett mycket bra stativ för övrigt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.