Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hålkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

ariadne

Aktiv medlem
hej svej

jag håller på och experimenterar lite med att göra hålkameror. jag fastnar hela tiden vid att det vore himla nice att ha filmframdragning så att man slipper gå in i mörkrummet och ladda för varje gång man ska ta en bild. men det är inte så lätt att hitta nån lösning som funkar och som inte är alltför komplicerad att göra. alternativet är ju att göra om en redan ljustät kamera som har fungerande filmframmatning, och göra ett hål genom linsen bara men det känns inte lika kul. även om det visst är praktiskt, men som sagt då faller poängen lite för mig på nåt sätt.
likadant med färdiga hålkameror eller paket man kan köpa ( som förövrigt är ohyffsat dyra tycker jag...) då känns det bättre med min kakburk för fem spänn som kamera.

har ni några tankar eller ideer kring detta?
 
In på scen (tada): Dirkon! http://www.pinhole.cz/en/pinholecameras/dirkon_01.html
En kamera från forna Tjeckoslovakien, skriv ut, klipp ut, limma ihop, ladda med filmrulle och fotografera.

Har gjort en själv med klent resultat, struntade i att isolera bakstycket enligt anvisningarna så ljus läckte genom. Så följ instruktionerna noggrant.
 
Senast ändrad:
Tjena.
Jag använder min hasselbladare med en hålskiva på en mellanring som hålkamera, men det löser ju inte ditt problem om du inte vill använda en kamera som utgångsmaterial. Men frammatningen bör väl egentligen inte vara nåt problem eftersom kravet på filmplanhållningen inte är lika stort på hålkameror. Två axlar, några fjädrar en plåt för filmen att dras mot och en ljustät avskiljare, sen är det klart. Har själv tänkt bygga mig en sjysst sak nu i höst, för rullfilm.

Gr.
 
ariadne skrev:
...så att man slipper gå in i mörkrummet och ladda för varje gång man ska ta en bild.

"Om inte berget vill komma till Mohammed får Mohammed komma till berget"

Eller i detta fall: Ta med mörkrummet ut.
Det finns ju nåt som heter mörkrumssäck, en ljustät påse med öppningar som man kan sticka in händerna i. Kanske kan vara ett alternativ.

Och så är det väl lite av charmen med hålkamera, att man inte bara kan slänga iväg en massa bilder utan vidare.
 
Ytterligare ett tips...

Köp en 6x9 bälgkamera för billig peng, skruva bort linserna och sätt dit ett hålkamerahål istället. Då har du en hålkamera för 120-film med:

1) slutare, kanske till och med med T-läge men åtminstone B
2) filmframdragning som funkar fint
3) stativfäste under kameran

Och säkert också en massa andra fördelar. Och nackdelar.

/Tomas
 
dirkon, är det kanske en sån man ska kalla för digitalkamera?

:)

mörkrumssäck har jag med tänkt på, kan va nåt.

sen tror jag att en stor anledning till att jag inte vill ladda filmruta för filmruta beror på mitt LILLA mörkrum jag har just nu. man kan inte ens kalla det rum. är man inte irriterad innan man kryper in där så blir man det garanterat.

- anna som snart ska ordna så hon har ett mörkrum man kan stå upp i
 
jag testade med det också. gjorde flera stycken av gamla filmburkar.

jag klantade mig dock så det blev inget.
kan va därför som jag gav upp det. tillsvidare. jag kommer kanske över det snart.

ska kolla in länken!
tack
 
Den där hemsidan med den Barbieälskande hålkameratillverkaren gav mig en idé!

Jag undrade vad dockan gjorde där, och funderade på om man kunde göra en hålkamera genom att sticka hål i dockans ögon och...

Det blir ju två hål.

Men så tänkte jag att man ju kan använda en avlång burk och göra två hål med 6-7 centimeters avstånd, och på så vis få en stereohålkamera!

Vem är först ut? :-D
 
"Vem är först ut?"

Tja, knappast någon här, kolla Eric Renners bok om hålkamerafotografering och om flera hål, ibland fem-sex stycken eller fler. Men genom ögonen på en docka, där har du säkert en chans.

För stereoeffekten får du lägga till en färg för varje öppning, grön för den ena och röd för den andra, och sen använda samma filtrering för ögonen när du ser på bilden. Annars; tänk på dom gamla tittskåpen, där man kikar in genom två hål och ser två nästan identiska bilder och får sig en stereoupplevelse.

Gr.
 
green skrev:
"Vem är först ut?"

Tja, knappast någon här, kolla Eric Renners bok om hålkamerafotografering och om flera hål, ibland fem-sex stycken eller fler. Men genom ögonen på en docka, där har du säkert en chans.

Jag menade vem av oss här som först vill testa 3D-hålkameror.

Det hade varit lite intressant att göra en hålkamera av en Barbiedocka. Man måste förstås skära ut hela ögonen först, och limma dit en bit aluminiumfolie t.ex. med den lilla "pupillen" folien kan man ju sedan måla så det ser ut som ögon. Filmen sätts fördelaktigast på det avstånd bakom "ögonen" som närhinnan hade varit. Bilderna kan man ta, t.ex. i ett dockskåp med motiv som ligger nära dockan. Eftersom de båda ögonen ligger så pass tätt, så blir det "oändligt" redan på en meters avstånd eller så. Extremt finkornig film måste man ju använda dessutom, eftersom bildcirklarna bara blir några milimeter.
 
Låter spännande. Dessutom; om man vill ha hyfsad skärpa med en brännvidd på ca 10mm, så behöver man bara göra hålet 0,117mm stort, men man behöver ju inte optimera allt. Projektet kan ju trots allt vara änu mer spännande om man släpper formlerna och bara gör det.

Gr.
 
Precis.

Ett annat projekt vore att istället för hålkameraögon, använda mycket små linser, med rätt styrka. Då kan man göra ögonen större, och få kortare slutartid. :)
 
Återigen propagerar jag för Rusta, man kan tro att jag jobbar där ;-)

Deras seriekamera för 29 kr, eller vad den kostar, har fyra utmärkta singletter i högkvalitativ akryl med 24 mm brännvidd. Det måste ju vara perfekt utgångsmaterial för dock-kameran.
 
Och mer...

En fusk-"3D" skulle man kunna ordna om man klipper och viker ett negativ så att man får till en liten låda ( med öppningen mot dockans ögon ). Om man sen förstorar upp negativet och gör likadant med fotopapperet får man ett litet rum att titta in i, och där väggar, tak och golv hänger ihop.

Se världen ur ett dockperspektiv.

Maximalt vore naturligtvis att få till en klotform, men då får man klippa ganska fina kilar långt in mot negativets centrum, och det lär bli svårt, om än inte omöjligt, att göra i mörker.

Gr.
 
Pinhole

har ni några tankar eller ideer kring detta?

Jag har försökt lite med detta också, och gjort två stycken hålkameror idag (inte klara, behöver mer eltejp)! på www.matchboxpinhole.com kan du se hur du kan göra en hålkamera som du kan avancera med. Antingen kan man "döda" en rulle, eller gå till din lokala fotobutik och be om en redan framkallad, som det sticker ut typ 5 cm film på.

Jag har inte möjligheten till det så jag får helt enkelt döda en rulle. Den första jag gjorde idag var en tändsticksask, väldigt roligt pyssel! Och den andra av en Generaldosa, med fördelen att den redan var svart och att man lyfter på "slänglocket" när man tar en bild. Sen får man klippa lite så att mallen för bild ligger rätt osv. Ska posta resultat så fort jag är klar med dom och har tagit bilderna såklart!

Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.