Annons

Vad är sevärt i Umeå?

Produkter
(logga in för att koppla)

KGS

Aktiv medlem
kommer att tillbringa en vecka i den byn, med en del "fritid". Tänkte ta med mej kameran. Tips på nåt man inte bör missa?

Jag hade samma fråga själv tidigare och fick veta att det ska finnas många vackra ställen ute på Ön. Runt broarna vid alven ska det även gå att hitta några fina ställen...

Själv har jag varit upp på Gammlia någon gång, och det är helt ok...

Trveligt. Hade själv nöjet att passera och rasta i Umeå på min resa söderifrån till trakterna av gränsen till Finland för någon vecka sedan. Umeå är känt för sina björkar och kallas för björkarnas stad. Jag strosade runt i staden och slog av denmoderna arkitekturen kring de båda torgen och att det fanns äldre bebyggelse kvar istaden. Norrländska juststäder brukade brinna förr i tiden med jämna mellanrum. (Undras om björkarna är till för att hindra att bränder sprids? )Kyrkobyggnader kan ju alltid studera, liksom Umeälven som flyter i sakta mak genom staden.

Om det bilas söderifrån så finns det två ställen att rasta på med i mitt tycke intressant fotografering intill E4. Det är dels kyrkoruinen i Njurunda söder om Sundsvall och dels Högakustenbron, som kan beses frånm rastplatserna på norra landfästet, men ävven från södra det gamla färjeläget vid Veda.

Mat och dryck intas med fördel på Lottas krog.

Lycka till och jag ser fram emot kommande ureporgae från Umeå

/Roland

Bilagor

• pict5640.jpg
    pict5640.jpg
    47.1 KB · Visningar: 1,173
RolandM skrev:
Umeå är känt för sina björkar och kallas för björkarnas stad. Jag strosade runt i staden och slog av den moderna arkitekturen kring de båda torgen och att det fanns äldre bebyggelse kvar i staden. Norrländska juststäder brukade brinna förr i tiden med jämna mellanrum. (Undras om björkarna är till för att hindra att bränder sprids? )

Det är precis det björkarna är till för. Både Umeå och Sundsvall brann ner 1888 (frågan är om det inte var nästintill samma dag också). Sundsvall, som var en rik stad, byggde upp staden i sten för att hindra att samma sak hände igen. Umeå byggde breda gator och planterade björkar istället.

Missa inte att åka ut till Norrbyskär. Det är en grupp öar någon mil söder om Umeå där det gamma brukssamhället är bevarat. Där var sågverk och alla som jobbade där bodde på öarna. Husen är intressanta liksom den vackra skärgårdsmiljön. Dessutom har KFUM en stor lägergård om du vill fota folk och action :)

Beror ju på vad du är intresserad av förstås.
Själva stan kan vara småmysig en fin dag med mycket folk på gågatan och nere vid älven.
Det finns mycket fina miljöer kring älven, både uppströms (Stornorrfors, Klabböle med gamla dammar mm, Baggböle Herrgård, Bölesholmarna) och nedströms (Ön) och vid utloppet där Holmsund och Obbola (där jag bor) ligger (sågverks-, hamn- och skärgårdsmiljöer).
Gammlia friluftsområde är fint, med gamla hus mm.
Norrbyskär som nämnts, Holmön, Tavelsjö med grottor och vandringsled. Holmsjön (skeppssättning). Fläse med fina klippor vid havet.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar