** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Olika "styrka" på polfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocke

Aktiv medlem
Hej på er!

En liten fundering angående polfilter. Jag har två polfilter, ett gammalt noname och ett nyare Hoya. Problemet är att jag upptäckt att poleffekten blir mycket kraftigare med det gamla filtret när jag jämför. Himmlen blir mörkare och reflexer dämpas kraftigare.

Det nya Hoya-filtret fungerar så pass att jag ser poleffekten men det är för lite för att det ska vara användbart tycker jag.

Frågan är därför om det finns så stora variationer eller om jag fått någon form av måndagsex?

/jocke

Jag tror att ditt gamla polfilter är ett linjärt, och ditt nya är cirkulärt. Om inte jag minns helt fel så är det lite bättre polarisering i de linjära. Vågar inte lova, men så är det ;)

Mvh // Martin

Det verkar skilja på dom cirkulära filtren också,jag har både Hansa och B+W och Hansa filtret ger större effekt men det ger sämre skärpa också och det är inte så kul.

/Thomas

Då var det som jag misstänkte, både märket och att det är cirkulärt spelade in. Jaja, bara att kolla efter nått annat då om jag vill fortsätta med polfilter.

Tack för era synpunkter!

/Jocke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar