Annons

Råd för mörkrumsköp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Kan jag få några kommentarer om de här grejerna:

"FÖRSTORINGSAPPARAT: (för Ilfochrome, f.d
Cibachrome)
- Durst M-370 Color
- Transformator Durst TRA305N
- Objektiv Schneider Componon-S 50 mm/2,8
- Handbok samt bruksanvisning
TILLBEHÖR:
- Baeuerle exponeringsur 1-30 sek.
- LPL skärpeinställare
- LPL 20x25 cm kopieringsram
- LPL 30x40 cm kopieringsram
FRAMKALLNING:
- Kodak färgtermometer
- Ilford 20x25 cm trumma
- Ilford 30x40 cm trumma
- Ilford agiteringsmaskin
- Sköljkar 25x30 cm
- 2 st mätglas 150 ml
FOTOPAPPER:
- 125 ark 20x25 cm Glossy, utgånget
men har förvarats i frys
KEMI: (Process P-30)
- 3 st Hama bälgflaskor 0,5-1,2 liter
- Blek pulverform 1,0 liter
- Fix 2,5 liter

Allting i mycket bra skick. Pris 3.000 kr."

Vad säger ni? Går det verkligen bara att kopiera Ilfochrome med M-370?

Hur är optiken?

Priset låter ju kul och grejerna finns i närheten.

Vad är det där andra, LPL?

Färgtermometer?
Agiteringsmaskin? En dosskakarmaskin?

Vad är P-30 för process???

agiteringsmaskinen gör att du slipper veva trumman själv och det är ju bekvämt.
det funkar att kopiera med alla färghuvuden har jag förstått det som.

Jag var för övrigt inne på att köpa ditt paket tidigare men avstod.

Ja ja, nu tror jag att jag fattar. Trumman är för framkallning av fotopappret eller?

Hur fasiken ser en sån ut?

Är M-370 Color en vettig förstoringsaparat?

Har den ett sånt där steglöst färghuvud (sånt där som man vrider på rattar för att justera de olika färgerna) eller får man krångla med filter?

Men vad tror ni som sysslar med sånt här. Verkar det prisvärt (förutsatt att det finns kvar)?

Med tanke på att jag inte ens har hittat en färgapparat någon annanstans för <=3000 SEK så tycker jag det verkar så med all kringutrustning som fäljer med.

Vad ska man tänka på när det gäller skicket?

Optiken? Stabiliteteten? Reglagen? Något mer?

Jag har pillat på en Durst 370-Color (jobbet har en) och den verkar vara vettig. Är nog en ganska sen modell i Durst program. Det verkar vara ett helt kitt för färg och svart-vitt, förutom baljor, pincetter och annat småkrafs.

Dursten verkar vara en stadig modell. Högst sannolikt (med tanke på 50mm-objektivet) är den konfigurerad för 135-film. Men det går även att köpa till ett sett som gör om den till en mellanformatsförstorare, om du har funderingar på det. Vet inte vad kittet kostar, men räkna på ca 2000kr (Durstdelar är dyra). Objektivet är bra, Schneider brukar få till det, de gör två modeller Componon och Componar och Componon är den bättre av dem, dvs är bland det bästa.

Trumman ser ut som en framkallningsdosa men större. Man stoppar i det böjda exponerade pappret i trumman med emulsionen inåt, skruvar dit locket och börjar sedan jobba med vätskorna och agiteringen (rullningen). Pappret är ganska dyrt vad jag vill minnas.

Färghuvudet är steglöst, och man kan även styra variabla svart-vita papper med det. Om man leter brukar man kunna hitta filtervärden på papperstillverkarens hemsida.

Det verkar vara prisvärt och det nu är färg du vill framkalla. Det brukar inte vara några grejer som direkt slits, i alla fall inte förstoraren, men kolla att alla småprylar finns med, de kan kosta en del att köpa.

Om du vet med dig att du inte kommer att förstora mellanformat är det nog ett bra köp. Funderar du på mellanformat skulle jag rekommendera dig att leta upp ett paket som kan ta både småbild och mellanformat. Det blir nog billigare så än om du ska komplettera denna apparat.

/Erik

Det var sålt... :-(

Var köper man lämpligast ny mörkrumsutrustning?

Scandinavian photo och Photax vet jag men deras utbud verkar ganska begränsat.

Scandinavian photo verkar bara ha M-370B&W...

Otur Erik!
Bara objektivet har ett nypris på ca 2600:-. Eftersom Scandinavian Photo säljer Durst så tar dom hem vilken modell du vill. Durst säljs annars av många (dom flesta?) leverantörer. Photax säljer i första hand märket LPL. Jag tror dom är lika bra som Durst, men billigare.

Olle

till mörkrummet och Ilfochrome

Jag har hållit på med detta i 14 år snart.Vad som gläder mej beträffande utrustning så här efteråt är att jag satsade på Durst M670 colour från början.Den är BRA och idag 4000 kr dyrare.Satsa på flera trummor,så slipper du hålla på och torka dom mellan kopiorna.Du ska ju också på nåt sätt se till att vätskorna och sköljvattnet hålls i rätt temparatur.Vi Ciba kopierare sköter det där lite på olika sätt.Jag har ett sköljkar med avlopp som är ca 60x 90 cm.Skulle inte klara det med mycket mindre.Men för att avrunda med vad jag egentligen skulle säga,är att DURST 370 är nog ok som nybörjarapparat.Men det måste väl finnas andra 370 ägare som kan höra av sej..i frågan.
PS!
P30 är kemikaliesatsen för Ilfochrome..

Måste man ha trummor?

Nåja, jag hade väl iofs inte tänkt börja med Ilfochrome utan snarare med vanligt svartvitt.
Jag är väl snarare ute efter en färgapparat för att senare kunna förstora färg också.

Hej igen. Jag testade kopiera färg i skålar (neg) det var ganska kladdigt och det hände att jag tappade pincetter odyl. vilket inte var lätt att hitta i mörkret. Resultatet blev dock ganska hyfsat,kunde blivit bättre men min tid var begränsad (lite väl mycket gult färgstick). Jag tyckte det var kul och tänker satsa på att investera i ett antal trummor för det var lite väl kladdigt med skålar.
Vilken temperatur skall kemikalierna för ilfochrom hålla, finns det 20graders där åxå?

Hur är det med Hansa HC 2000?
Det är den billigaste färgapparaten Photax har.

Hur verkar Photaxs startpaket? Det är visserligen bara en svartvittapparat men jag vet å andra sidan inte om och när jag kommer att gå in på det där med färg.

Detta leder ju in på frågan om hur acceptabel Hansas optik är...?

Hur stort är färgfiltreringsbehovet vid Ilfochromekopiering?

Lika viktig som vid annan färgkopiering.
Det är olika filter som behövs för olika filmer och så. Du behöver filter i alla fall.

Det går att framkalla i utan trumma men man måste stå så himla länge i mörkret då.

Har du läst tidigare trådar om Ilfochrome?

Oj, Ilfochrome-snack, det är ju ett av mina favvo-ämnen:D (som åtminstone Linus vet).

Det mesta är redan sagt, jag kan bara addera några detaljer:

Agiteringsmaskinen är antagligen en motoriserad "trumrullare" med fyra hjul (vända uppåt, ungefär som en bil som ligger på taket). Man lägger trumman på hjulen och vips så snurrar trumman av sig självt. Ingen nödvändighet, men förvisso bekvämt och utrymmessparande. (Man kan då rulla tummarna i stället för att rulla trummorna, hehe:p.) Manuell rullning kräver en plan yta som är 1,5-2 ggr trummans omkrets. En diskbänk är perfekt.

Priset på grejerna var oerhört bra, synd att de slank ur dina händer.

Ilfochrome går att framkalla i hela intervallet 20-30 C. Vid 20 C tar det 4 minuter per bad. Outhärdligt länge, tycker jag. Vid 24 C tar det 3 min, det är rätt OK. Vid 30 C går det på 2 min per bad.

Observera att temperaturerna inte behöver vara konstanta under hela framkallningstiden. Jag har t.ex. kört 24 C-framkallning i ett rum som är 20 C varmt. Värmer då kemin till ca 25 C. Under de 3 minuterna hinner vätskan svalna till 23 C i trumman, dvs. medeltemperaturen blir 24 C. Funkar utmärkt!

Jag har provat att framkalla Ilfochrome på tre sätt:
Skålar- funkar bra, men det är trist att stå länge i becksvart mörker (jag har ingen lämplig mörkrumslampa och vet inte om det finns någon som funkar med Ilfochrome). Dessutom blir kemin supersnabbt dålig i närvaro av luft. Man kan förstås täcka med flytlock, men...
Nova-tank- funkar bättre eftersom man då kan köra vid 30 C, fast fortfarande i beckmörker förstås. Men Nova-tankar är ruggigt dyra, speciellt om man vill upp till 30x40 eller högre.
Trumma- smidigast eftersom man framkallar i dagsljus och har full kontroll. Nackdelen är att det går åt mer kemi, men kemin är ändå billig jämfört med pappret.

Det finns förresten ett fjärde sätt: En helautomatisk Ilfochrome-processor för hemmabruk. Den heter CAP-20 eller nåt liknande. Man matar in pappret i ena änden och efter 6 minuter kommer det ut i andra änden, färdigt för sköljen. Jag har sett CAP-20 säljas begagnad i FOTO vid några enstaka tillfällen, för sådär 15000-20000 kr. Som hittat:p .

Det blev visst ganska många detaljer.:D
Som Linus säger, mer Ilfochrome-snack finns i andra trådar.

/Acke:)

Japp, jag har läst den tråd Linus startade.

Tillbaka till dagens problem:

Hansa HC2000.

Photax har erbjudit mig att köpa ett demoex av den istället för LPL-66S-2 i paketet de säljer. Mellanskillnad 1510 kr.

Verkar det vettigt? Då hamnar jag i ca 6500 kr för en i stort sett komplett svartvit utrustning (inkl papper och kemi) men med en färgapparat för framtiden.

Och våga inte försöka sno det här mitt framför näsan på mig. För då kan jag inte hållas ansvarig för mina handlingar! :D

Nu är jag ingen expert på mörkrum men jag tycker att det där paketet från photax verkar rätt bra, jag har tittat på det själv. Men kemin och pappret är jag inte säker på, jag skulle nog använda Ilford multigrade-papper istället för emaks. Särskilt om du har en apparat för färg. Filtervärden kan du få av mig om du vill.:(

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar