** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa en Hasselblad

Produkter
(logga in för att koppla)

kaatman

Aktiv medlem
Är det någon som har lite tips och erfarenheter av vad man bör köpa, om man lurar på att köpa en H-blad och börja fotografera mellanformat ?

Jag vill ha en helt manuell kamera; AF och ljusmätare och likande anser jag mig inte behöva.
Jag kommer att använda den till att fota lite natur och en del i studio. Till detta ett magasin, en 80 mm och ett polaroidmagasin

För mig är det en djungel av modeller; Sverker på Plus hade kallat det för "teknikst mumbojumbo som vi konsumenter inte förstår"...
500C
500C/M
503CX
500ELM
500ELX
2000FC/M
201F
202FA
203FE

// Christian
 
Jag har i min ägo sedan 1994 två olika Hasselbladhus. Det är ett 500 cm och en 500 ELM. 500 CM är helt manuell där man med vredet matar fram filmen. ELM-huset har motorframmatning via ett batteri som är speciellt konstruerat för Hasselblad. Efter vad jag har hört tillverkas det inte längre och kan vara svårt att få tag i. Det går dock driva kameran med ett 9-volts batteri.

ELX-modellen är efterföljaren med vanliga Alkalinebatterier.

Det som jag tycker är väsentligt är att byta ut sökaren ("skorstenen") mot en som vänder bilden korrekt. Lyckades aldrig förlika mig med spegelvänd sökarbild!

När Du väljer magasin skall Du se till att Du får ett A-12. Det är ett magasin som är lätt att ladda och matar fram 12 rutor. Jag hade två magasin av föregångaren och de slirade vilket innebar att negativen blev överlappade.

http://w1.586.telia.com/~u58613689/photo.html[/URL]
 
Hej Christian, jag var också lite förbryllad ang Hblads system när jag stod inför liknande köpval. Hivade därför iväg ett mail till Hasselblad och de svarade faktiskt med ett personligt mail som jag klipper in nedan. Jag kanske var i samma situation som du är i, dvs vill fota mellanformat och är nyfiken på Hblad system och vilken kamera man ska börja ifrån. Själv köpte jag en 500C/M och är mycket nöjd med den.

Texten nedan går endast in på 500-systemet, gemensamt för dem är att de använder objektiv med centralslutare, dvs slutarna sitter i varje objektiv. 200-systemet har ridåslutare i kamerakroppen och ingen slutare i objektivet, även om de i de flesta fallen även kan använda objektiv med centralslutare. De fins fördelar och nackdelar med båda. 500-systemet har en max slutartid på 1/500 men blixtsynkar på alla tider. 200-systemet har max 1/2000 (tror jag). Överlag så är 200-systemet betydligt dyrare.

Sedan finns det den gamla 2000-kameran som liksom 200-kamerorna har en ridåslutare i kroppen. Jag pratade med Pro-Service och dom rekommenderade inte den modellen emedan det inte finns så många slutare kvar i lager till den, modellen var lite ömtålig på den punkten.

Ang info om 200-systemet finns det nog på Hblads hemsida.

Om du är på budget rekommenderar jag en kamera ur 500-systemet. Du kommer vara i gott sällskap. Nu följer infon från Hbladskillen:

---klipp---

Att greppa Hasselblad systemet är sannerligen inte enkelt, men kanske jag kan ge dig några ledtrådar: Starta med en Hasselblad 500 kamera, det finns många begagnade, och de är
alla riktiga arbetshästar. En sådan kamera slits i praktiken aldrig ut, den behöver som regel bara en service med nytt fett för att bli som ny igen.
Jag rekommenderar dock att du väljer kamera och objektiv som inte är allt för gamla. De kostar säkert lite mera, men i gengälld så är de dels inte så slitna, full tillgång till reservdelar finns och objektiven är anpassade mera för moderna filmer. Exempel på en sådan utrustning skulle kunna vara en 503CX,Cxi med CF 2,8/80
mm och A 12 magasin, ytterligare objektiv; CF 4/120 mm alt CF 4/150 mm och en CF 4/50 mm.


Jag skall försöka mig på en mycket förenklad sammanfattning om de mera väsentliga skillnaderna mellan modellerna. 500 kamerorna har objektiv som har centralslutare. De synkar blixten på alla
tider från 1 sek-1/500 sekund. Objektiven kallas för C, C T*, CF, CFi och CFE objektiv. Äldst är C-objektiven, de är blanka på utsidan till skillnad från de övriga som alla är svarta. De tillverkades mellan 1957-73, sedan kom C T*, de
tillverkades mellan 1973-82. Dessa objektiv har multicoating på alla linser. CF-objektiven kom sedan (1982-99). De fick helt ny greppvänlig design, modernare och exaktare slutare.

Det var objektiven det nu tar vi kamerorna:
Hasselblad 500C tillverkades mellan åren 1957-70
Hasselblad 500C/M, 1970-89
Hasselblad 503CX, 1989-94
Hasselblad 503 CXi, 1994-96
Hasselblad 501C, 1994-97
Hasselblad 503CW, 1996-
Hasselblad 501CM, 1997-
Skillnaderna är följande:
500C till C/M, C/M har utbytbara mattskivor.
500C/M till 503CX, CX har TTL-blixtfunktion alltså en automatik vid blixtfotografering.
503CX till CXi, CXi har möjlighet att ansluta en winder. 503Cxi till 503CW, CW har en annan spegel, skillnaden syns med längre telen
och långa utdrag med ex. bälg. 501C och CM, är båda modeller som bygger på 500C/M modellen fast med ljusstarka moderna mattskivor.

Magasinen har jag inte berört men de heter C och A12, och här är det väldigt enkelt, välj A12. De gamla C magasinen finns det snart inte delar till och filmplanhållning och precision är något helt annat med A12 mag.

Jag hoppas jag inte förvirrat begreppen ytterligare för dig, utan att vissa bitar blivit lite klarare. Titta på annonser och jämför priser så är jag övertygad om att du kommer att kunna hitta en trevlig Hasselblad utrustning.

---klipp---

/Erik

PS. Hbladskillen pratar sig varm för CF-objektivet, och visst är de bra, men även de gamla C-objektivet funkar. Se till att leta efter icke-proffskörda saker. C-objektiven finns i två versioner, enkelcoatade och dubbelcoatade. Dubbelcoatade är märkta med T* och anses vara något bättre, framför allt i motljussituationer. Oftast är de svarta, men inte alltid.
 
Tillhör avdelningen oväsentliga inlägg, men det där kan man ju kalla service! Undrar vad som skulle hända om man skickade motsvarande fråga till Nikon? Knappast ett långt svar med rådet att köpa en beggad F801 med lite AIS-objektiv :D

En eloge till Hasselblad för det.
 
Oj, ja det rätade onekligen ut en hel del!

Då är man lite mer på banan!

Tusen tack för hjälpen! :)

// Christian:)
 
Hej Christian. Jag äger sedan 1998 en Hasselblad 500 CM och har till den ett Plnar C 80/3.5 med T* antireflexbehandling, ett Sonnar 150/4 T*, två stycken A12 magasin och en ganska nylig investering som var en fullträff nämligen en beg. sökare med 45 graders inblicksvinkel som rättvänder bilden. Jag är nöjd med min kamera. Jag vill dock ge dig ett tips. Köp gärna C objektiv men helst med T* antireflexbehandling. Om du vill kolla hur slutaren i objektivet fungerar så skall du ställa in objektivet på minsta bländaröppning och sedan hålla objeitivet med frontlinsen nedåt. Titta i objektivet och tryck in nedbländningsknappen. Nedbländningen skall då gå smidigt utan att lamellerna sas. hackar sig in till minsta öppning. Om detta sker begär att objektivet skickas på service innan du köper det. Magasinen kan också behöva service för att fungera. Jag rekommenderar att du pratar med David Knapman på Pro Camera service i Landvetter. Han kan allt om Hasselblad. Finns annons i Fototidningen. Lycka till med kameraköpet och välkommen i mellanformatsgänget.
Hälsningar Christian Bertéus
 
Tänk oxå på att om du ska plåta mycket porträtt är 120/4 att föredra då den har bättre närgräns. Man kommer inte så nära med 150-gluggen. Annars är den superbra.
 
Bokstäverna i serienumret på kamerorna och magasinen visar vilket år de är tillverkade, skriv VHPICTURES på en lapp och sedan 123...osv (eller om det var 0123...osv) under bokstäverna, och vipps vet ni hur gammal den är! (om det var rätt det första, RE för 89 osv.)


Joachim (fd Hasselbladsägare)
 
Roligt att kunna datera sina prylar!

Enligt vad jag förstår är det 1234567890, man skall skriva under "VHPICTURES"!

Tackar för tipset!

/Anders, relativt nybliven 500CM ägare
 
Jag har för mig att det är någon skillnad i hur man laddar filmen på A12 och C12? är det någon som vet det? jag vet hur man laddar A12, är det krångligare att köra med c12? jag förstår att planhållning och sådan kan vara sämre!

Joachim, först Hasselblad, nu Rollei, men kanske Hasselblad i framtiden!
 
Köp helst inte ett C12-mag om du har råd. Sämre mekanik, de är äldre och planhållningen är dålig. Skillnaden i att ladda ett C12 och ett A12 består i att i ett C12 så sätter du fast filmen som vanligt i upptagarspolen, stänger magasinet och sen öppnar en liten lucka på baksidan och vevar fram tills en etta kommer upp. (A)utomat 12 magasinen behöver man bara sätta fast filmen, stänga och veva tills det tar stopp.
 
13 bilder utan överlapp? Är det verkligen möjligt? Jag har iofs inga moderna kvalitetskameror, men jag brukar köra 11 per rulle och tycker ändå det är lite utrymme för slarv vid klippningen när jag laddar filmen i framkallningsspolen.
 
4 mm mellan varje, det räcker för mig, och när jag dragit fram efter 12:an så nollställer jag igen och tar en till! eller så är det tri-x och plus-x som är längre!
 
Jag brukar klippa filmen som med 35 mm, jag gillar inte att slita av tejpen. Blir lätt kvar en bit som trycker mot intilliggande varv och lämnar en oframkallad fläck.
 
ok, då förstår jag, den drar jag bara av och känner efter att det inte är någon lös bit, men den är ju i början av rullen, så det påverkar inte den sista bilden, eller laddar du så att du börjar en bit in på rullen?
 
Blixt o dunder

En del tejpsnuttar kan ge en rätt rejäl blixt ifrån sig när man river av dom så jag tycker nog att det är säkrast att klippa eller riva väldigt sakta. Inte för att jag har sett några spår på filmen men man vet ju aldrig, den dagen jag har mitt livs bild på rullen så händer det väl.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar