Hej Christian, jag var också lite förbryllad ang Hblads system när jag stod inför liknande köpval. Hivade därför iväg ett mail till Hasselblad och de svarade faktiskt med ett personligt mail som jag klipper in nedan. Jag kanske var i samma situation som du är i, dvs vill fota mellanformat och är nyfiken på Hblad system och vilken kamera man ska börja ifrån. Själv köpte jag en 500C/M och är mycket nöjd med den.
Texten nedan går endast in på 500-systemet, gemensamt för dem är att de använder objektiv med centralslutare, dvs slutarna sitter i varje objektiv. 200-systemet har ridåslutare i kamerakroppen och ingen slutare i objektivet, även om de i de flesta fallen även kan använda objektiv med centralslutare. De fins fördelar och nackdelar med båda. 500-systemet har en max slutartid på 1/500 men blixtsynkar på alla tider. 200-systemet har max 1/2000 (tror jag). Överlag så är 200-systemet betydligt dyrare.
Sedan finns det den gamla 2000-kameran som liksom 200-kamerorna har en ridåslutare i kroppen. Jag pratade med Pro-Service och dom rekommenderade inte den modellen emedan det inte finns så många slutare kvar i lager till den, modellen var lite ömtålig på den punkten.
Ang info om 200-systemet finns det nog på Hblads hemsida.
Om du är på budget rekommenderar jag en kamera ur 500-systemet. Du kommer vara i gott sällskap. Nu följer infon från Hbladskillen:
---klipp---
Att greppa Hasselblad systemet är sannerligen inte enkelt, men kanske jag kan ge dig några ledtrådar: Starta med en Hasselblad 500 kamera, det finns många begagnade, och de är
alla riktiga arbetshästar. En sådan kamera slits i praktiken aldrig ut, den behöver som regel bara en service med nytt fett för att bli som ny igen.
Jag rekommenderar dock att du väljer kamera och objektiv som inte är allt för gamla. De kostar säkert lite mera, men i gengälld så är de dels inte så slitna, full tillgång till reservdelar finns och objektiven är anpassade mera för moderna filmer. Exempel på en sådan utrustning skulle kunna vara en 503CX,Cxi med CF 2,8/80
mm och A 12 magasin, ytterligare objektiv; CF 4/120 mm alt CF 4/150 mm och en CF 4/50 mm.
Jag skall försöka mig på en mycket förenklad sammanfattning om de mera väsentliga skillnaderna mellan modellerna. 500 kamerorna har objektiv som har centralslutare. De synkar blixten på alla
tider från 1 sek-1/500 sekund. Objektiven kallas för C, C T*, CF, CFi och CFE objektiv. Äldst är C-objektiven, de är blanka på utsidan till skillnad från de övriga som alla är svarta. De tillverkades mellan 1957-73, sedan kom C T*, de
tillverkades mellan 1973-82. Dessa objektiv har multicoating på alla linser. CF-objektiven kom sedan (1982-99). De fick helt ny greppvänlig design, modernare och exaktare slutare.
Det var objektiven det nu tar vi kamerorna:
Hasselblad 500C tillverkades mellan åren 1957-70
Hasselblad 500C/M, 1970-89
Hasselblad 503CX, 1989-94
Hasselblad 503 CXi, 1994-96
Hasselblad 501C, 1994-97
Hasselblad 503CW, 1996-
Hasselblad 501CM, 1997-
Skillnaderna är följande:
500C till C/M, C/M har utbytbara mattskivor.
500C/M till 503CX, CX har TTL-blixtfunktion alltså en automatik vid blixtfotografering.
503CX till CXi, CXi har möjlighet att ansluta en winder. 503Cxi till 503CW, CW har en annan spegel, skillnaden syns med längre telen
och långa utdrag med ex. bälg. 501C och CM, är båda modeller som bygger på 500C/M modellen fast med ljusstarka moderna mattskivor.
Magasinen har jag inte berört men de heter C och A12, och här är det väldigt enkelt, välj A12. De gamla C magasinen finns det snart inte delar till och filmplanhållning och precision är något helt annat med A12 mag.
Jag hoppas jag inte förvirrat begreppen ytterligare för dig, utan att vissa bitar blivit lite klarare. Titta på annonser och jämför priser så är jag övertygad om att du kommer att kunna hitta en trevlig Hasselblad utrustning.
---klipp---
/Erik
PS. Hbladskillen pratar sig varm för CF-objektivet, och visst är de bra, men även de gamla C-objektivet funkar. Se till att leta efter icke-proffskörda saker. C-objektiven finns i två versioner, enkelcoatade och dubbelcoatade. Dubbelcoatade är märkta med T* och anses vara något bättre, framför allt i motljussituationer. Oftast är de svarta, men inte alltid.